WegeMaluch.pl

FB TW G+ Zarejestruj Rejestacja / Login

Artykuły

Ekologia to ekonomia

ekologiaCelem akcji jest ekologiczne zwiększenie budżetu każdej polskiej rodziny. Nawet najmniejsze zmiany w codziennym życiu naszych gospodarstw domowych nie tylko pozytywnie wpłyną na środowisko naturalne, ale również odczuwalnie powiększą zasobność naszych portfeli.

Wyniki badań zleconych przez polski oddział firmy Unilever - „Zachowania i postawy ekologiczne Polaków” nie pozostawiają złudzeń. Jesteśmy ekologiczni tylko, jeśli widzimy realne korzyści ekonomiczne naszego działania. Jak wynika z raportu przygotowanego na podstawie badań przeprowadzonych przez Instytut Millward Brown SMG/KRC głównym czynnikiem skłaniającym Polaków do działań ekologicznych jest chęć zaoszczędzenia pieniędzy – wskazało na to 77% respondentów. Wyniki badania wyraźnie pokazują, że Polacy myśląc o ekologii łączą ją z ekonomią.

„Raport był dla nas silnym sygnałem do działania. Wraz z partnerami zdecydowaliśmy się powołać do życia szeroko zakrojoną akcję edukacyjną. Chcemy, aby ProjektGospodarni.pl eko(wspólna inicjatywa firmy Unilever i Fundacji Nasza Ziemia) zachęcił nasze rodziny, znajomych, sąsiadów do wprowadzenia małych zmian, które przełożą się przede wszystkim na znaczący efekt dla środowiska naturalnego. Unikamy wielkich słów i deklaracji, jednocześnie pokazując racjonalne korzyści dla każdego, kto będzie chciał poświęcić kilka minut i zaangażować się odwiedzając serce naszej akcji – portal ProjektGospodarni.pl. Zamierzamy udowodnić, że postawy ekologiczne mogą znacznie podreperować budżet każdego gospodarstwa domowego przy naprawdę minimalnym wysiłku” – powiedziała Anna Kozerska, Dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej w firmie Unilever Polska.

„ProjektGospodarni.pl znakomicie wpisuje się w nowoczesną edukację ekologiczną, wspaniale również uzupełnia się z prowadzoną przez Fundację Nasza Ziemia Kampanią na rzecz Rozwoju Zrównoważonego. Akcja przybliża wiedzę, angażuje i inspiruje do działania. Spodziewamy się też, że przyniesie wymierne efekty ekologiczne i ekonomiczne” – powiedział Sławek Brzózek, wiceprezes Zarządu Fundacji Nasza Ziemia.

Już na poziomie planowania swoją chęć do zaangażowania się w projekt wyraził Mariusz Kałamaga – gwiazda kabaretu Łowcy. B.
„Ekologia definiuje mój styl życia. To niebywale ważne, aby osoby publiczne wspierały takie inicjatywy – jesteśmy w stanie pomóc przebić się przez szum panujący w dyskursie publicznym po to, aby ważne sprawy nie umykały uwadze każdego z nas. Lubię angażować się w projekty, które mają potencjał do wprowadzania zmian. Jeżeli moja osoba sprawi, że w projekt zaangażuje się choćby kilka dodatkowych gospodarstw domowych – będzie to dla mnie osobisty sukces” – powiedział Mariusz Kałamaga.

ekologiaCelem akcji jest ekologiczne zwiększenie budżetu każdej polskiej rodziny. Nawet najmniejsze zmiany w codziennym życiu naszych gospodarstw domowych nie tylko pozytywnie wpłyną na środowisko naturalne, ale również odczuwalnie powiększą zasobność naszych portfeli.

Wyniki badań zleconych przez polski oddział firmy Unilever - „Zachowania i postawy ekologiczne Polaków” nie pozostawiają złudzeń. Jesteśmy ekologiczni tylko, jeśli widzimy realne korzyści ekonomiczne naszego działania. Jak wynika z raportu przygotowanego na podstawie badań przeprowadzonych przez Instytut Millward Brown SMG/KRC głównym czynnikiem skłaniającym Polaków do działań ekologicznych jest chęć zaoszczędzenia pieniędzy – wskazało na to 77% respondentów. Wyniki badania wyraźnie pokazują, że Polacy myśląc o ekologii łączą ją z ekonomią.

„Raport był dla nas silnym sygnałem do działania. Wraz z partnerami zdecydowaliśmy się powołać do życia szeroko zakrojoną akcję edukacyjną. Chcemy, aby ProjektGospodarni.pl eko(wspólna inicjatywa firmy Unilever i Fundacji Nasza Ziemia) zachęcił nasze rodziny, znajomych, sąsiadów do wprowadzenia małych zmian, które przełożą się przede wszystkim na znaczący efekt dla środowiska naturalnego. Unikamy wielkich słów i deklaracji, jednocześnie pokazując racjonalne korzyści dla każdego, kto będzie chciał poświęcić kilka minut i zaangażować się odwiedzając serce naszej akcji – portal ProjektGospodarni.pl. Zamierzamy udowodnić, że postawy ekologiczne mogą znacznie podreperować budżet każdego gospodarstwa domowego przy naprawdę minimalnym wysiłku” – powiedziała Anna Kozerska, Dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej w firmie Unilever Polska.

„ProjektGospodarni.pl znakomicie wpisuje się w nowoczesną edukację ekologiczną, wspaniale również uzupełnia się z prowadzoną przez Fundację Nasza Ziemia Kampanią na rzecz Rozwoju Zrównoważonego. Akcja przybliża wiedzę, angażuje i inspiruje do działania. Spodziewamy się też, że przyniesie wymierne efekty ekologiczne i ekonomiczne” – powiedział Sławek Brzózek, wiceprezes Zarządu Fundacji Nasza Ziemia.

Już na poziomie planowania swoją chęć do zaangażowania się w projekt wyraził Mariusz Kałamaga – gwiazda kabaretu Łowcy. B.
„Ekologia definiuje mój styl życia. To niebywale ważne, aby osoby publiczne wspierały takie inicjatywy – jesteśmy w stanie pomóc przebić się przez szum panujący w dyskursie publicznym po to, aby ważne sprawy nie umykały uwadze każdego z nas. Lubię angażować się w projekty, które mają potencjał do wprowadzania zmian. Jeżeli moja osoba sprawi, że w projekt zaangażuje się choćby kilka dodatkowych gospodarstw domowych – będzie to dla mnie osobisty sukces” – powiedział Mariusz Kałamaga.

Wyniki badań

Oprócz znaczących wskazań, że ekonomia jest podstawą wszelkich działań ekologicznych łącznie aż 90% ankietowanych zadeklarowało chęć do zmiany swoich przyzwyczajeń, by przede wszystkim chronić środowisko, w którym żyje.

weganizmWśród najczęściej wymienianych czynności proekologicznych, ankietowani wskazywali na te działania, które nie wymagają od nich dużego zaangażowania: gaszenie światła w pomieszczeniu, w którym nikogo nie ma (96% wskazań), przykrywanie garnków w trakcie gotowania (89%), stosowanie energooszczędnych żarówek (83%). Do ciekawych wyjątków należą: zagospodarowywanie żywności oraz wybieranie do domu energooszczędnych urządzeń (88% wskazań), mimo że działania te wymagają większego zaangażowania od wymienionych wyżej.
W wielu przypadkach, głównym motywem podejmowania działań proekologicznych była chęć oszczędzenia pieniędzy lub czasu, a dopiero w dalszej kolejności - chęć ochrony środowiska naturalnego.

“Celem przeprowadzonego badania była identyfikacja postaw oraz zachowań proekologicznych Polaków w kontekście działań i decyzji związanych z utrzymaniem gospodarstwa domowego. Najciekawszym wnioskiem, jaki płynie z opracowanych wyników jest to, że Polacy są bardzo skłonni do działań proekologicznych o ile ma to bezpośredni związek ze stanem finansów gospodarstw domowych. Wyniki badania pokazują, że jesteśmy ekologiczni tylko wtedy, kiedy nie wymaga to od nas większego wysiłku, a nasze proekologiczne zachowania mają jedno główne źródło – oszczędności. Tam gdzie motywują nas liczniki – prądu, gazu, światła – tam częściej działamy proekologicznie” – powiedział dr Tomasz Sobierajski, socjolog i ekspert czuwający nad merytoryczną stroną akcji ProjektGospodarni.pl. „Badanie obala także kilka mitów. Jeden z nich głosi, że młodzi ludzie są bardziej ekologiczni od starszych. Nieprawda. Badania pokazują, że o ile starszych ludzi do zachowań ekologicznych motywuje portfel i możliwość oszczędzenia pieniędzy, to młodzi ludzie nie mają żadnej motywacji do takich zachowań i są grupą najmniej zwracającą uwagę na działania proekologiczne. Widać przy tym wyraźne fiasko edukacji ekologicznej, realizowanej w szkołach” – dodaje Sobierajski.

Jedynie w 2 z 10 badanych zachowań najczęstszym wskazywanym powodem była chęć ochrony środowiska naturalnego. Do jedynych działań, które ankietowani podejmują z myślą o ochronie środowiska należą: segregacja śmieci oraz wybieranie produktów w opakowaniach przyjaznych środowisku.

Ambicją inicjatorów ProjektGospodarni.pl jest zmiana postaw Polaków i pokazanie, że ekonomię i ekologię należy łączyć w sposób świadomy nie tylko podkreślając, ale wykorzystując wpływ oszczędności na ochronę środowiska.

Informacje o badaniu

Badanie zostało przeprowadzone przez Instytut SMG/KRC na losowej, reprezentatywnej grupie pełnoletnich Polaków techniką CATI na przełomie marca i kwietnia 2012 r. Próba była zróżnicowana ze względu na takie zmienne jak: płeć, wiek, wykształcenie, wielkość miejscowości zamieszkania oraz posiadanie dzieci.







Cieszymy się, że tu trafiłaś / trafiłeś.

Prowadzimy prace nad przygotowaniem wersji mobilnej portalu wegemaluch.pl

Ta wersja platformy mobilnej jest w fazie testów! Prosimy o cierpliwość! (niektóre funkcje mogą nie działać w tej chwili)

 

Wegemaluch.pl Udostępnia materiały na licencji CC BY-NC-ND 4.0 Międzynarodowe. Materiały nieoznaczone CC BY-NC-ND 4.0 - Copyright by WegeMaluch.pl & MagYa 2011-2014. All rights reserved.

Wróć na górę

O Wegemaluch    O Nas    Regulaminy    Polityka Prywatności    Reklama    Promocja    Patronat    Admin    Kontakt    Faq    RSS    Toolbar

coffe Jesteś pewny by przełączyć w wersję dla komputerów stacjonarnych PC?