WegeMaluch.pl

FB TW G+ Zarejestruj Rejestacja / Login

Porady logopedy

Profilaktyka seplenienia, czyli zabawa w 'nieśmiałego węża'

spelenienie dzieciCoraz więcej sześciolatków trafia do szkoły z niezdiagnozowanymi wcześniej wadami wymowy, z których najczęstszą jest seplenienie. Jak temu zapobiec? Jak rodzice bez wykształcenia logopedycznego mogą przewidzieć, że ich dziecko może zasilić szeregi sepleniących uczniów?

Ani mama ani tata nie potrzebują przyspieszonego kursu przewidywania przyszłości. Każdemu dziecku przyda się dobry trening rozwojowy, więc nie warto gdybać, czy pociecha będzie czy nie będzie w przyszłości seplenić. Profilaktyka jeszcze nikomu nie zaszkodziła.

Choć słowo „profilaktyka” brzmi dosyć poważnie, zaraz się dowiecie, że może być ona ciekawą zabawą! W poprzednim artykule 'Logopedyczne spojrzenie na smoczek' pożegnaliśmy się ze smoczkiem.

To bardzo ważny krok w kierunku właściwego ułożenia języka w jamie ustnej, bez zbędnego i negatywnie wpływającego na rozwój wymowy wysuwania go między zęby. Kolejnym krokiem jest odpowiedni rodzaj jedzenia. Tu „przyrządem logopedycznym” staje się soczysta, surowa marchewka. Albo jabłko. Albo skórka od chleba. Takie „gryzaki” świetnie ćwiczą cały aparat artykulacyjny.

Skoro już jesteśmy w kuchni, możemy pysznie poćwiczyć dalej:
- smarujemy dziecku górną wargę nutellą albo miodem i prosimy, aby go zlizało
- bawimy się w kotka: wysypujemy posypkę do ciasta na spodeczek, dziecko powinno ją zjeść bez użycia rąk
- dziecko ćwiczy oddech, dmuchając na gorącą zupę
- przyklejamy dziecku wafelek do podniebienia: dziecko ma je odkleić językiem (głównie z wałka dziąsłowego znajdującego się za górnymi zębami).

Ćwiczenia prewencyjne przeprowadzić można również w łazience. Podczas mycia zębów zaproponujmy dziecku, aby przywitało się z każdym ząbkiem z osobna, dotykając go czubkiem języka. Jeżeli natomiast opowiemy maluchowi bajkę o Krasnoludku (języczku), który mieszka w buzi, będzie zachwycony, kiedy będzie mógł odkurzyć z nim ściany (policzki od wewnątrz), pomalować sufit (podniebienie) lub umyć okna (zęby). Dla starszych dzieci wersja jest o poziom trudniejsza: Krasnoludek maluje różne wzory na podniebieniu: koła, świderki zygzaki, a z czasem nawet kwiatki czy rakiety.

spelenienie dzieciCoraz więcej sześciolatków trafia do szkoły z niezdiagnozowanymi wcześniej wadami wymowy, z których najczęstszą jest seplenienie. Jak temu zapobiec? Jak rodzice bez wykształcenia logopedycznego mogą przewidzieć, że ich dziecko może zasilić szeregi sepleniących uczniów?

Ani mama ani tata nie potrzebują przyspieszonego kursu przewidywania przyszłości. Każdemu dziecku przyda się dobry trening rozwojowy, więc nie warto gdybać, czy pociecha będzie czy nie będzie w przyszłości seplenić. Profilaktyka jeszcze nikomu nie zaszkodziła.

Choć słowo „profilaktyka” brzmi dosyć poważnie, zaraz się dowiecie, że może być ona ciekawą zabawą! W poprzednim artykule 'Logopedyczne spojrzenie na smoczek' pożegnaliśmy się ze smoczkiem.

To bardzo ważny krok w kierunku właściwego ułożenia języka w jamie ustnej, bez zbędnego i negatywnie wpływającego na rozwój wymowy wysuwania go między zęby. Kolejnym krokiem jest odpowiedni rodzaj jedzenia. Tu „przyrządem logopedycznym” staje się soczysta, surowa marchewka. Albo jabłko. Albo skórka od chleba. Takie „gryzaki” świetnie ćwiczą cały aparat artykulacyjny.

Skoro już jesteśmy w kuchni, możemy pysznie poćwiczyć dalej:
- smarujemy dziecku górną wargę nutellą albo miodem i prosimy, aby go zlizało
- bawimy się w kotka: wysypujemy posypkę do ciasta na spodeczek, dziecko powinno ją zjeść bez użycia rąk
- dziecko ćwiczy oddech, dmuchając na gorącą zupę
- przyklejamy dziecku wafelek do podniebienia: dziecko ma je odkleić językiem (głównie z wałka dziąsłowego znajdującego się za górnymi zębami).

Ćwiczenia prewencyjne przeprowadzić można również w łazience. Podczas mycia zębów zaproponujmy dziecku, aby przywitało się z każdym ząbkiem z osobna, dotykając go czubkiem języka. Jeżeli natomiast opowiemy maluchowi bajkę o Krasnoludku (języczku), który mieszka w buzi, będzie zachwycony, kiedy będzie mógł odkurzyć z nim ściany (policzki od wewnątrz), pomalować sufit (podniebienie) lub umyć okna (zęby). Dla starszych dzieci wersja jest o poziom trudniejsza: Krasnoludek maluje różne wzory na podniebieniu: koła, świderki zygzaki, a z czasem nawet kwiatki czy rakiety.

Interakcja z dzieckiem

Jak widać każda interakcja z dzieckiem może być podszyta ćwiczeniami i zabawą. Ani rodzic ani jego pociecha pewnie nie wiedzą, że naśladowanie zwierzątek usprawnia narządy artykulacyjne. Do logopedycznego zoo zaliczyć można chomika (nadymanie policzków), konika (kląskanie oraz parskanie), kota (wyginanie języka w koci grzbiet), rybę (usta ułożone jak do głoski U) i przede wszystkim… nieśmiałego węża To zwierzątko jest najważniejsze, ponieważ uczy trzymać język za dolnymi zębami podczas syczenia – ćwiczenie to minimalizuje wystąpienie seplenienia, ponieważ język „węża” nie może wystawać pomiędzy zębami.

Warto sprawdzić też tor oddechowy dziecka. Jeżeli Wasza pociecha oddycha przez usta i często łapie infekcje, skonsultuj się ze specjalistą laryngologiem, który wykluczy przerost trzeciego migdałka. Bywa również tak, że przez ciągły katar (np. alergiczny) dziecko utrwala sobie nawyk oddychania ustami. Prowadzić to może do seplenienia. Oddech ćwiczymy przez dmuchanie dmuchawców, baniek mydlanych, wiatraczków, chuchanie na zmarznięte dłonie, ale tylko i wyłącznie w taki sposób: wdech nosem, wydech ustami.

Seplenienie powstaje najczęściej w okresie kształtowania się mowy dziecka. Jeśli więc wraz z rozszerzaniem słownictwa dziecka będziemy z nim ćwiczyć aparat artykulacyjny, możemy się nie dowiedzieć, czy seplenienie było zagrożeniem realnym, czy też nie. Ale przecież ważne jest to, że nasz maluch uniknie długich i ciężkich (z powodu utrwalenia się nieprawidłowej artykulacji) wizyt u szkolnego logopedy. A właśnie o to nam chodziło!


porady logopedy dziecięcegoDla wegemaluch.pl Małgorzata Niżnik, logopeda dzieci i dorosłych, filolog polski.
Pomimo młodego wieku ma już bogate doświadczenie zdobyte
podczas licznych praktyk, kursów i pracy w czasie studiów. Obecnie prowadzi w Krakowie własny gabinet logopedyczny Daję Słowo! oraz współpracuje z Ośrodkiem Szkoleń i Psychoterapii Open’er. Zajmuje się terapią logopedyczną dzieci z dysleksją, wadami wymowy oraz zaburzeniami komunikacji językowej. W obszarze jej zainteresowań znajduje się komunikacja niewerbalna oraz przekazywanie emocji przez osoby z problemami językowymi.







Cieszymy się, że tu trafiłaś / trafiłeś.

Prowadzimy prace nad przygotowaniem wersji mobilnej portalu wegemaluch.pl

Ta wersja platformy mobilnej jest w fazie testów! Prosimy o cierpliwość! (niektóre funkcje mogą nie działać w tej chwili)

 

  • 1
  • 2
Poprzedni Następny
Co to jest afazja dziecięca?

Co to jest afazja dziecięca?

Logopeda

Terminologia logopedyczna usiana jest trudnymi słowami: afazja, alalia, dyzartria... Czy powinniśmy się martwić takimi diagnozami? Co to jest afazja? U ludzi dorosłych z afazją, czyli utratą rozumienia mowy oraz z problemami...

Rozwój mowy dziecka - trzylatek nadużywa R

Rozwój mowy dziecka - trzylatek nadużywa…

Logopeda

Dostałam ostatnio pytanie od zatroskanej mamy świeżego przedszkolaka: Czy to normalne, że moje trzy i pół letnie dziecko mówi "rarka" zamiast "lalka", "rody" zamiast "lody" czy "maruch" zamiast "maluch"? Krótkie...

Rozwój mowy dziecka - etapy rozwoju

Rozwój mowy dziecka - etapy rozwoju

Logopeda

Każdy z nas, rodziców zastanawia się czy jego dziecko dobrze się rozwija. Najgorsze, co nas może spotkać, to inny przedstawiciel posiadania maleństwa, który zacznie poddawać w wątpliwość umiejętności smyka. Wtedy...

Rozwój mowy dziecka - błędy językowe

Rozwój mowy dziecka - błędy językowe

Logopeda

Dzieci już od urodzenia uczą się bardzo trudniej umiejętności - mówienia. Najpierw wydobywają z siebie dźwięki nieartykułowane, potem pojedyncze sylaby, aby móc przejść do pojedynczych słów i w końcu zdań...

Dlaczego moje dziecko nie mówi R?

Dlaczego moje dziecko nie mówi R?

Logopeda

Prawidłowa wymowa głoski 'R' przez dziecko, a raczej jej brak, niekiedy spędza sen z powiek rodzicom. Dlaczego moja pociecha jeszcze nie opanowała tej umiejętności - to najczęstsze pytanie, jakie słyszę...

Od kiedy warto uczyć dziecko języków obcych

Od kiedy warto uczyć dziecko języków obc…

Logopeda

„Im wcześniej, tym lepiej”. „Młody umysł lepiej chłonie”. „Automatycznie wejdzie mu to w krew”. „Bardzo wczesna nauka języków obcych na pewno stymuluje mózg” – te i podobne opinie królują na...

Kiedy 'lowel' i 'lyba'  to już wada wymowy?

Kiedy 'lowel' i 'lyba' to już wada wymo…

Logopeda

Głoska R pojawia się najpóźniej w rozwoju mowy dziecka. Przyjmuje się, że sześciolatek powinien opanować realizację wszystkich głosek, w tym tej najtrudniejszej, czyli R. Czy można więc powiedzieć, że do...

Logopedyczne spojrzenie na smoczek

Logopedyczne spojrzenie na smoczek

Logopeda

Czasami ciężko jest przyznać, że największe korzyści ze smoczka czerpią… rodzice. Smoczek jest bardzo dobrym „wyciszaczem” i łatwo wpaść w sidła traktowania go jako regulatora głośności dziecka. Smoczek pełni też...

Mysiula idzie patuniać

Mysiula idzie patuniać

Logopeda

Na pytanie, co jest ważniejsze: to, jak mówimy do dziecka, czy to, co mówimy do dziecka?, odpowiedź jest prosta – przez pierwszy rok życia dziecka na pierwszy plan wysuwa się...

Muzyka w terapii logopedycznej

Muzyka w terapii logopedycznej

Logopeda

Melodia, dźwięki, rytmy towarzyszą nam od zawsze. Poza ich typową funkcją rozrywkową muzyka jest świetnym narzędziem terapeutycznym. Duża część logopedów wykorzystuje w swojej pracy muzykę do poprawy jakości zajęć z...

Zabawa jako stymulacja rozwoju mowy niemowlęcia. cz.II

Zabawa jako stymulacja rozwoju mowy niem…

Logopeda

Dziecko nie potrzebuje tony nowych zabawek, żeby być szczęśliwym, jest natomiast najszczęśliwsze, kiedy sami poświęcamy mu czas, rodzic - to wielofunkcyjna zabawka, nigdy się nie nudzi i zna tysiące pomysłów...

Zabawa jako stymulacja rozwoju mowy niemowlęcia. cz. I

Zabawa jako stymulacja rozwoju mowy niem…

Logopeda

Każda mama, mniej lub bardziej świadomie, wpływa na rozwój mowy swojego dziecka. Zapewne intuicyjnie wykonuje naprawdę ważne ćwiczenia, które ukryte są pod przykrywką zabawy. Nie wszyscy przecież muszą wiedzieć, że...

Czy niemowlak to niemowa?

Czy niemowlak to niemowa?

Logopeda

Choć niemowlę nie włada biegle piękną polszczyzną, potrafi przekazać nam swoje potrzeby czy samopoczucie niemal od pierwszych dni życia. Pomimo, że jest to sposób niewerbalny, komunikaty wydawane są głosowo –...

Wegemaluch.pl Udostępnia materiały na licencji CC BY-NC-ND 4.0 Międzynarodowe. Materiały nieoznaczone CC BY-NC-ND 4.0 - Copyright by WegeMaluch.pl & MagYa 2011-2014. All rights reserved.

Wróć na górę

O Wegemaluch    O Nas    Regulaminy    Polityka Prywatności    Reklama    Promocja    Patronat    Admin    Kontakt    Faq    RSS    Toolbar

coffe Jesteś pewny by przełączyć w wersję dla komputerów stacjonarnych PC?