Coraz więcej sześciolatków trafia do szkoły z niezdiagnozowanymi wcześniej wadami wymowy, z których najczęstszą jest seplenienie. Jak temu zapobiec? Jak rodzice bez wykształcenia logopedycznego mogą przewidzieć, że ich dziecko może zasilić szeregi sepleniących uczniów?
Ani mama ani tata nie potrzebują przyspieszonego kursu przewidywania przyszłości. Każdemu dziecku przyda się dobry trening rozwojowy, więc nie warto gdybać, czy pociecha będzie czy nie będzie w przyszłości seplenić. Profilaktyka jeszcze nikomu nie zaszkodziła.
Choć słowo „profilaktyka” brzmi dosyć poważnie, zaraz się dowiecie, że może być ona ciekawą zabawą! W poprzednim artykule 'Logopedyczne spojrzenie na smoczek' pożegnaliśmy się ze smoczkiem.
To bardzo ważny krok w kierunku właściwego ułożenia języka w jamie ustnej, bez zbędnego i negatywnie wpływającego na rozwój wymowy wysuwania go między zęby. Kolejnym krokiem jest odpowiedni rodzaj jedzenia. Tu „przyrządem logopedycznym” staje się soczysta, surowa marchewka. Albo jabłko. Albo skórka od chleba. Takie „gryzaki” świetnie ćwiczą cały aparat artykulacyjny.
Skoro już jesteśmy w kuchni, możemy pysznie poćwiczyć dalej:
- smarujemy dziecku górną wargę nutellą albo miodem i prosimy, aby go zlizało
- bawimy się w kotka: wysypujemy posypkę do ciasta na spodeczek, dziecko powinno ją zjeść bez użycia rąk
- dziecko ćwiczy oddech, dmuchając na gorącą zupę
- przyklejamy dziecku wafelek do podniebienia: dziecko ma je odkleić językiem (głównie z wałka dziąsłowego znajdującego się za górnymi zębami).
Ćwiczenia prewencyjne przeprowadzić można również w łazience. Podczas mycia zębów zaproponujmy dziecku, aby przywitało się z każdym ząbkiem z osobna, dotykając go czubkiem języka. Jeżeli natomiast opowiemy maluchowi bajkę o Krasnoludku (języczku), który mieszka w buzi, będzie zachwycony, kiedy będzie mógł odkurzyć z nim ściany (policzki od wewnątrz), pomalować sufit (podniebienie) lub umyć okna (zęby). Dla starszych dzieci wersja jest o poziom trudniejsza: Krasnoludek maluje różne wzory na podniebieniu: koła, świderki zygzaki, a z czasem nawet kwiatki czy rakiety.
Terminologia logopedyczna usiana jest trudnymi słowami: afazja, alalia, dyzartria... Czy powinniśmy się martwić takimi diagnozami? Co to jest afazja? U ludzi dorosłych z afazją, czyli utratą rozumienia mowy oraz z problemami...
Dostałam ostatnio pytanie od zatroskanej mamy świeżego przedszkolaka: Czy to normalne, że moje trzy i pół letnie dziecko mówi "rarka" zamiast "lalka", "rody" zamiast "lody" czy "maruch" zamiast "maluch"? Krótkie...
Każdy z nas, rodziców zastanawia się czy jego dziecko dobrze się rozwija. Najgorsze, co nas może spotkać, to inny przedstawiciel posiadania maleństwa, który zacznie poddawać w wątpliwość umiejętności smyka. Wtedy...
Dzieci już od urodzenia uczą się bardzo trudniej umiejętności - mówienia. Najpierw wydobywają z siebie dźwięki nieartykułowane, potem pojedyncze sylaby, aby móc przejść do pojedynczych słów i w końcu zdań...
Prawidłowa wymowa głoski 'R' przez dziecko, a raczej jej brak, niekiedy spędza sen z powiek rodzicom. Dlaczego moja pociecha jeszcze nie opanowała tej umiejętności - to najczęstsze pytanie, jakie słyszę...
„Im wcześniej, tym lepiej”. „Młody umysł lepiej chłonie”. „Automatycznie wejdzie mu to w krew”. „Bardzo wczesna nauka języków obcych na pewno stymuluje mózg” – te i podobne opinie królują na...
Głoska R pojawia się najpóźniej w rozwoju mowy dziecka. Przyjmuje się, że sześciolatek powinien opanować realizację wszystkich głosek, w tym tej najtrudniejszej, czyli R. Czy można więc powiedzieć, że do...
Czasami ciężko jest przyznać, że największe korzyści ze smoczka czerpią… rodzice. Smoczek jest bardzo dobrym „wyciszaczem” i łatwo wpaść w sidła traktowania go jako regulatora głośności dziecka. Smoczek pełni też...
Na pytanie, co jest ważniejsze: to, jak mówimy do dziecka, czy to, co mówimy do dziecka?, odpowiedź jest prosta – przez pierwszy rok życia dziecka na pierwszy plan wysuwa się...
Melodia, dźwięki, rytmy towarzyszą nam od zawsze. Poza ich typową funkcją rozrywkową muzyka jest świetnym narzędziem terapeutycznym. Duża część logopedów wykorzystuje w swojej pracy muzykę do poprawy jakości zajęć z...
Dziecko nie potrzebuje tony nowych zabawek, żeby być szczęśliwym, jest natomiast najszczęśliwsze, kiedy sami poświęcamy mu czas, rodzic - to wielofunkcyjna zabawka, nigdy się nie nudzi i zna tysiące pomysłów...
Każda mama, mniej lub bardziej świadomie, wpływa na rozwój mowy swojego dziecka. Zapewne intuicyjnie wykonuje naprawdę ważne ćwiczenia, które ukryte są pod przykrywką zabawy. Nie wszyscy przecież muszą wiedzieć, że...
Choć niemowlę nie włada biegle piękną polszczyzną, potrafi przekazać nam swoje potrzeby czy samopoczucie niemal od pierwszych dni życia. Pomimo, że jest to sposób niewerbalny, komunikaty wydawane są głosowo –...