WegeMaluch.pl

FB TW G+ Zarejestruj Rejestacja / Login

Porady logopedy

Od kiedy warto uczyć dziecko języków obcych

uczenie języków„Im wcześniej, tym lepiej”. „Młody umysł lepiej chłonie”. „Automatycznie wejdzie mu to w krew”. „Bardzo wczesna nauka języków obcych na pewno stymuluje mózg” – te i podobne opinie królują na polskich forach internetowych, ich autorkami są m.in. mamy, nauczycielki angielskiego i nianie. Przedszkola i szkoły językowe prześcigają się w ofertach nauki języka obcego dla coraz to młodszych dzieci – nawet sześciomiesięcznych! Ich argumenty są na pierwszy rzut oka nie do zbicia, zwłaszcza, że wypowiadają się na ten temat tzw. specjaliści: przełamanie bariery językowej, idealny akcent w przyszłości, przyswojenie języka nieświadomie, dziecko będzie dwujęzyczne (sic!). Nie dziwmy się rodzicom, że dają się podejść, w końcu chcą dla swych pociech jak najlepiej, chcą im ułatwić start w szkole, robią to z poczucia obowiązku, z przekonania, że tak trzeba, tak się teraz robi.

uczenie języków„Im wcześniej, tym lepiej”. „Młody umysł lepiej chłonie”. „Automatycznie wejdzie mu to w krew”. „Bardzo wczesna nauka języków obcych na pewno stymuluje mózg” – te i podobne opinie królują na polskich forach internetowych, ich autorkami są m.in. mamy, nauczycielki angielskiego i nianie. Przedszkola i szkoły językowe prześcigają się w ofertach nauki języka obcego dla coraz to młodszych dzieci – nawet sześciomiesięcznych! Ich argumenty są na pierwszy rzut oka nie do zbicia, zwłaszcza, że wypowiadają się na ten temat tzw. specjaliści: przełamanie bariery językowej, idealny akcent w przyszłości, przyswojenie języka nieświadomie, dziecko będzie dwujęzyczne (sic!). Nie dziwmy się rodzicom, że dają się podejść, w końcu chcą dla swych pociech jak najlepiej, chcą im ułatwić start w szkole, robią to z poczucia obowiązku, z przekonania, że tak trzeba, tak się teraz robi.

Teoria, teorią?

Teoria teorią, a rzeczywistość wygląda bardzo ekonomicznie – małe dzieci przyswoją w ciągu kilku lat parę zwrotów (czy „clap your hands” kiedykolwiek przyda się dziecku w przyszłości?), parę nazw zwierzaków, może, jak się uda, kolorów. Kilka lat wysiłku, spędzania czasu w kółeczku (to chyba jedyny plus – interakcje z innymi dziećmi), częste powtarzanie tego samego (bez powtórek dziecko szybko zapomina nowe słówka), po wakacjach trzeba zaczynać od nowa, a taki np. sześciolatek opanuje ten materiał w jeden semestr…

Z punktu widzenia logopedy?


lekcjaDziecko nie przyswoi sobie nowego, drugiego języka, używając go godzinę w tygodniu. Odpada więc argument z naturalnym przyswajaniem dwóch języków na podobieństwo rodzin dwujęzycznych, wychowujących potomka. Co więcej, badania pokazują, że dziecko najpierw powinno opanować artykulację (czyli wymowę wszystkich głosek) swojego rodzimego języka. Zbyt wczesne wprowadzenie języka dodatkowego będzie negatywnie wpływać na nabywanie języka etnicznego poprzez silne interferencje, co prowadzić może nie tylko do wad wymowy (w języku angielskim niektóre głoski wymawia się międzyzębowo!), ale też do opóźnionego rozwoju mowy, problemów w nauce, a nawet do zagrożenia dysleksją. Dziecko powinno nauczyć się opisywać i rozumieć otaczający go świat, wyrażać swoje uczucia w języku rodziców. Język dodatkowy należy wprowadzać dopiero, kiedy dziecko opanuje wymowę wszystkich głosek języka polskiego (łącznie z sz, ż, cz, dż i r) oraz jego gramatykę.

Gdybym miała podać wiek dziecka, które już nadaje się na przygodę z poznawaniem nowego języka (i, co za tym idzie, nowej kultury), wskazałabym wiek 5-6 lat. Z dużym oczywiście zastrzeżeniem i warunkami – że dziecko opanowało język polski, nie ma problemów rozwojowych, ani dyslektycznych. Dla mniejszych dzieci jest cały inny asortyment zajęć dodatkowych, adekwatnych do ich wieku, dojrzewania emocjonalnego, potrzeb i rozwoju – zajęcia plastyczne, muzyczne, teatrzyki, ćwiczenia fizyczne, tańce… Jest w czym wybierać.


porady logopedy dziecięcego

Dla wegemaluch.pl Małgorzata Niżnik, logopeda dzieci i dorosłych, filolog polski. Pomimo młodego wieku ma już bogate doświadczenie zdobyte podczas licznych praktyk, kursów i pracy w czasie studiów. Obecnie prowadzi w Krakowie własny gabinet logopedyczny Daję Słowo! oraz współpracuje z Ośrodkiem Szkoleń i Psychoterapii Open’er. Zajmuje się terapią logopedyczną dzieci z dysleksją, wadami wymowy oraz zaburzeniami komunikacji językowej. W obszarze jej zainteresowań znajduje się komunikacja niewerbalna oraz przekazywanie emocji przez osoby z problemami językowymi.

 

 

Dla wegemaluch.pl Małgorzata Niżnik, logopeda dzieci i dorosłych, filolog polski.
Pomimo młodego wieku ma już bogate doświadczenie zdobyte
podczas licznych praktyk, kursów i pracy w czasie studiów. Obecnie prowadzi w Krakowie własny gabinet logopedyczny Daję Słowo! oraz współpracuje z Ośrodkiem Szkoleń i Psychoterapii Open’er. Zajmuje się terapią logopedyczną dzieci z dysleksją, wadami wymowy oraz zaburzeniami komunikacji językowej. W obszarze jej zainteresowań znajduje się komunikacja niewerbalna oraz przekazywanie emocji przez osoby z problemami językowymi.






Cieszymy się, że tu trafiłaś / trafiłeś.

Prowadzimy prace nad przygotowaniem wersji mobilnej portalu wegemaluch.pl

Ta wersja platformy mobilnej jest w fazie testów! Prosimy o cierpliwość! (niektóre funkcje mogą nie działać w tej chwili)

 

  • 1
  • 2
Poprzedni Następny
Co to jest afazja dziecięca?

Co to jest afazja dziecięca?

Logopeda

Terminologia logopedyczna usiana jest trudnymi słowami: afazja, alalia, dyzartria... Czy powinniśmy się martwić takimi diagnozami? Co to jest afazja? U ludzi dorosłych z afazją, czyli utratą rozumienia mowy oraz z problemami...

Rozwój mowy dziecka - trzylatek nadużywa R

Rozwój mowy dziecka - trzylatek nadużywa…

Logopeda

Dostałam ostatnio pytanie od zatroskanej mamy świeżego przedszkolaka: Czy to normalne, że moje trzy i pół letnie dziecko mówi "rarka" zamiast "lalka", "rody" zamiast "lody" czy "maruch" zamiast "maluch"? Krótkie...

Rozwój mowy dziecka - etapy rozwoju

Rozwój mowy dziecka - etapy rozwoju

Logopeda

Każdy z nas, rodziców zastanawia się czy jego dziecko dobrze się rozwija. Najgorsze, co nas może spotkać, to inny przedstawiciel posiadania maleństwa, który zacznie poddawać w wątpliwość umiejętności smyka. Wtedy...

Rozwój mowy dziecka - błędy językowe

Rozwój mowy dziecka - błędy językowe

Logopeda

Dzieci już od urodzenia uczą się bardzo trudniej umiejętności - mówienia. Najpierw wydobywają z siebie dźwięki nieartykułowane, potem pojedyncze sylaby, aby móc przejść do pojedynczych słów i w końcu zdań...

Dlaczego moje dziecko nie mówi R?

Dlaczego moje dziecko nie mówi R?

Logopeda

Prawidłowa wymowa głoski 'R' przez dziecko, a raczej jej brak, niekiedy spędza sen z powiek rodzicom. Dlaczego moja pociecha jeszcze nie opanowała tej umiejętności - to najczęstsze pytanie, jakie słyszę...

Profilaktyka seplenienia, czyli zabawa w 'nieśmiałego węża'

Profilaktyka seplenienia, czyli zabawa w…

Logopeda

Coraz więcej sześciolatków trafia do szkoły z niezdiagnozowanymi wcześniej wadami wymowy, z których najczęstszą jest seplenienie. Jak temu zapobiec? Jak rodzice bez wykształcenia logopedycznego mogą przewidzieć, że ich dziecko może...

Kiedy 'lowel' i 'lyba'  to już wada wymowy?

Kiedy 'lowel' i 'lyba' to już wada wymo…

Logopeda

Głoska R pojawia się najpóźniej w rozwoju mowy dziecka. Przyjmuje się, że sześciolatek powinien opanować realizację wszystkich głosek, w tym tej najtrudniejszej, czyli R. Czy można więc powiedzieć, że do...

Logopedyczne spojrzenie na smoczek

Logopedyczne spojrzenie na smoczek

Logopeda

Czasami ciężko jest przyznać, że największe korzyści ze smoczka czerpią… rodzice. Smoczek jest bardzo dobrym „wyciszaczem” i łatwo wpaść w sidła traktowania go jako regulatora głośności dziecka. Smoczek pełni też...

Mysiula idzie patuniać

Mysiula idzie patuniać

Logopeda

Na pytanie, co jest ważniejsze: to, jak mówimy do dziecka, czy to, co mówimy do dziecka?, odpowiedź jest prosta – przez pierwszy rok życia dziecka na pierwszy plan wysuwa się...

Muzyka w terapii logopedycznej

Muzyka w terapii logopedycznej

Logopeda

Melodia, dźwięki, rytmy towarzyszą nam od zawsze. Poza ich typową funkcją rozrywkową muzyka jest świetnym narzędziem terapeutycznym. Duża część logopedów wykorzystuje w swojej pracy muzykę do poprawy jakości zajęć z...

Zabawa jako stymulacja rozwoju mowy niemowlęcia. cz.II

Zabawa jako stymulacja rozwoju mowy niem…

Logopeda

Dziecko nie potrzebuje tony nowych zabawek, żeby być szczęśliwym, jest natomiast najszczęśliwsze, kiedy sami poświęcamy mu czas, rodzic - to wielofunkcyjna zabawka, nigdy się nie nudzi i zna tysiące pomysłów...

Zabawa jako stymulacja rozwoju mowy niemowlęcia. cz. I

Zabawa jako stymulacja rozwoju mowy niem…

Logopeda

Każda mama, mniej lub bardziej świadomie, wpływa na rozwój mowy swojego dziecka. Zapewne intuicyjnie wykonuje naprawdę ważne ćwiczenia, które ukryte są pod przykrywką zabawy. Nie wszyscy przecież muszą wiedzieć, że...

Czy niemowlak to niemowa?

Czy niemowlak to niemowa?

Logopeda

Choć niemowlę nie włada biegle piękną polszczyzną, potrafi przekazać nam swoje potrzeby czy samopoczucie niemal od pierwszych dni życia. Pomimo, że jest to sposób niewerbalny, komunikaty wydawane są głosowo –...

Wegemaluch.pl Udostępnia materiały na licencji CC BY-NC-ND 4.0 Międzynarodowe. Materiały nieoznaczone CC BY-NC-ND 4.0 - Copyright by WegeMaluch.pl & MagYa 2011-2014. All rights reserved.

Wróć na górę

O Wegemaluch    O Nas    Regulaminy    Polityka Prywatności    Reklama    Promocja    Patronat    Admin    Kontakt    Faq    RSS    Toolbar

coffe Jesteś pewny by przełączyć w wersję dla komputerów stacjonarnych PC?