WegeMaluch.pl

FB TW G+ Zarejestruj Rejestacja / Login

Porady logopedy

Rozwój mowy dziecka - błędy językowe

porady logoedy - mowa dzieckaDzieci już od urodzenia uczą się bardzo trudniej umiejętności - mówienia. Najpierw wydobywają z siebie dźwięki nieartykułowane, potem pojedyncze sylaby, aby móc przejść do pojedynczych słów i w końcu zdań. Słownik dziecka, czyli zasób słów, początkowo można policzyć na palcach, wkrótce jednak rodziców zalewa olbrzymi, niepoliczalny potok słów. Równolegle do nabywania nowych słów trwa przyswajanie trudnych reguł, które rządzą językiem - fonetyki, fleksji czy składni.

Skupmy się na fleksji. Wielu dorosłych od czasu do czasu ma problem z prawidłową odmianą niektórych słów (mówi się "w cudzysłowiu" czy "w cudzysłowie"?). Czy warto więc uczulać dziecko na błędy językowe już od małego aby nie miało trudności w przyszłości?

porady logoedy - mowa dzieckaDzieci już od urodzenia uczą się bardzo trudniej umiejętności - mówienia. Najpierw wydobywają z siebie dźwięki nieartykułowane, potem pojedyncze sylaby, aby móc przejść do pojedynczych słów i w końcu zdań. Słownik dziecka, czyli zasób słów, początkowo można policzyć na palcach, wkrótce jednak rodziców zalewa olbrzymi, niepoliczalny potok słów. Równolegle do nabywania nowych słów trwa przyswajanie trudnych reguł, które rządzą językiem - fonetyki, fleksji czy składni.

Skupmy się na fleksji. Wielu dorosłych od czasu do czasu ma problem z prawidłową odmianą niektórych słów (mówi się "w cudzysłowiu" czy "w cudzysłowie"?). Czy warto więc uczulać dziecko na błędy językowe już od małego aby nie miało trudności w przyszłości?

Prawo do błędów

Dziecko ma prawo do błędów

Należy na wstępie podkreślić, że dziecko ma prawo popełniać błędy w swojej mowie.

Maluchy dzieci mająprawo popełniać błędy językowecharakteryzuje dwoiste podejście do języka. Z jednej strony podchodzą do niego bardzo logicznie: jeśli jest "jeden pies" to: "dwa piesy", "ja możem" adekwatnie do: "ona może", etc. Dzieci analogicznie do znanych im przypadków, za pomocą uniwersalnego klucza odmieniają wszelkie wyrazy. (Nota bene, takie same błędy występują u obcokrajowców uczących się języka polskiego). Z drugiej strony, mając tak fantastyczne narzędzie jak język, nie sposób się nimi nie bawić - wymyślać nowe słowa, nazywające nieznane rzeczy ("Po co ci ten <stukacz>?" - gdzie <stukacz> oznacza <tłuczek>; "Po <schodach> się schodzi, a po <wchodach> wchodzi"), określające cechy przedmiotów ("Mamusiu, jesteś dla mnie <najwyjątkowsza>!") lub wymyślać imiona dla swoich zabawek ("Ten robot nazywa się <Robomacik>").

Wszystkie te elementy są naturalnymi etapami nabywania mowy. Logiczne podejście do tak nieregularnego jak nasz języka, z czasem powinno ustępować poprawności językowej. Zabawa słowami natomiast świadczy o dużej świadomości językowej, zamierzone manipulowanie nim. Daje ona podstawy do zrozumienia metajęzykowego podejścia używanego w szkole na lekcjach języka polskiego.

Przedszkolaki

Współdziałanie przedszkolaków

Przedszkolaki potrafią wyłapywać wzajemnie swoje błędy i je korygować. Pod koniec wieku przedszkolnego dziecko powinno już porozumiewać się poprawnie w mowie potocznej, codziennej, tj. bez błędów gramatycznych.

Skąd dzieci czerpią wiedzę dotyczącą poprawności mowy? Z przeprowadzonych badań nad mową wynika, że zdecydowana większość ankietowanych dzieci wskazywała swoich rodziców (względnie rodzeństwo czy dziadków w zależności od tego, kto się nimi opiekował w domu). Daleko w tyle pozostają wychowawcy w przedszkolach, nauczyciele i inne dzieci. Żadne dziecko nie wskazało telewizji, jako źródła wiedzy językowej.

wychowanie językowe

Rozwój mowy

Wychowanie językowe należy więc do środowiska domowego. Choć trzy-czterolatki mają prawo popełniać błędy,błędy językowe dzieci to potrzebują one drogowskazu, dzięki któremu już jako sześciolatki będą mogły poszczycić się poprawnością językową.

Poprawne poprawianie dzieci jest sztuką wymagającą od rodzica delikatności, wyczucia i empatii.

Nie powinno się przerywać wypowiedzi dzieci, zwłaszcza, jeśli opowiadają o czymś zaaferowane (dziecko: "I wtedy ta wielka pszczóła usiadła mi na ręce i zawołałam tatę i...", rodzic: "Nie mówi się <pszczóła> tylko <pszczoła>"), nie poprawiać notorycznie wśród innych osób czy wyśmiewać błędów. Doprowadzić to bowiem może do zawstydzenia dziecka, wywołać niechęć do wypowiadania się, odbiera radość z komunikacji. Małe dzieci nie wiedzą, że popełniają błędy językowe. Aby nie zniechęcić ich do mówienia, warto zamienić frazę "nie mówi się... <zupa pomidorna>", tylko:... <zupa pomidorowa>"), na powtórzenie zdania dziecka ze słowem użytym we właściwej formie, najlepiej kilkakrotnie w różnych wariantach: "Tak, mamusia robi zupę pomidorową. Zupa pomidorowa jest pyszna. Do zupy pomidorowej damy kluseczki".

Dzięki odpowiedniemu podejściu do korygowania błędów językowych maluchów, niejednokrotnie już jako starsze dzieci przerywają one swoją opowieść przy słowie, którego wymowy czy odmiany nie są pewne i patrzą na rozmówcę, prosząc o podpowiedzenie danego słowa. Wynika z tego, iż zależy im na prawidłowej komunikacji (ze względów praktycznych jak i podnoszących ich samoocenę) oraz że widzą w nas autorytet, wiedzą, że uzyskają potrzebne im wsparcie.

Zabawne zwroty i słowa znajdziesz a także umieścisz w Słowniku dziecięcym wegemaluch :)

małgorzata korbiel. logopeda


Dla Wegemaluch.pl Małgorzata Korbiel, absolwentka Uniwersytetu Pedagogicznego, logopeda i filologii polski. Prowadzi mobilną terapię logopedyczną "Daję Słowo!" 

 







Cieszymy się, że tu trafiłaś / trafiłeś.

Prowadzimy prace nad przygotowaniem wersji mobilnej portalu wegemaluch.pl

Ta wersja platformy mobilnej jest w fazie testów! Prosimy o cierpliwość! (niektóre funkcje mogą nie działać w tej chwili)

 

  • 1
  • 2
Poprzedni Następny
Co to jest afazja dziecięca?

Co to jest afazja dziecięca?

Logopeda

Terminologia logopedyczna usiana jest trudnymi słowami: afazja, alalia, dyzartria... Czy powinniśmy się martwić takimi diagnozami? Co to jest afazja? U ludzi dorosłych z afazją, czyli utratą rozumienia mowy oraz z problemami...

Rozwój mowy dziecka - trzylatek nadużywa R

Rozwój mowy dziecka - trzylatek nadużywa…

Logopeda

Dostałam ostatnio pytanie od zatroskanej mamy świeżego przedszkolaka: Czy to normalne, że moje trzy i pół letnie dziecko mówi "rarka" zamiast "lalka", "rody" zamiast "lody" czy "maruch" zamiast "maluch"? Krótkie...

Rozwój mowy dziecka - etapy rozwoju

Rozwój mowy dziecka - etapy rozwoju

Logopeda

Każdy z nas, rodziców zastanawia się czy jego dziecko dobrze się rozwija. Najgorsze, co nas może spotkać, to inny przedstawiciel posiadania maleństwa, który zacznie poddawać w wątpliwość umiejętności smyka. Wtedy...

Dlaczego moje dziecko nie mówi R?

Dlaczego moje dziecko nie mówi R?

Logopeda

Prawidłowa wymowa głoski 'R' przez dziecko, a raczej jej brak, niekiedy spędza sen z powiek rodzicom. Dlaczego moja pociecha jeszcze nie opanowała tej umiejętności - to najczęstsze pytanie, jakie słyszę...

Od kiedy warto uczyć dziecko języków obcych

Od kiedy warto uczyć dziecko języków obc…

Logopeda

„Im wcześniej, tym lepiej”. „Młody umysł lepiej chłonie”. „Automatycznie wejdzie mu to w krew”. „Bardzo wczesna nauka języków obcych na pewno stymuluje mózg” – te i podobne opinie królują na...

Profilaktyka seplenienia, czyli zabawa w 'nieśmiałego węża'

Profilaktyka seplenienia, czyli zabawa w…

Logopeda

Coraz więcej sześciolatków trafia do szkoły z niezdiagnozowanymi wcześniej wadami wymowy, z których najczęstszą jest seplenienie. Jak temu zapobiec? Jak rodzice bez wykształcenia logopedycznego mogą przewidzieć, że ich dziecko może...

Kiedy 'lowel' i 'lyba'  to już wada wymowy?

Kiedy 'lowel' i 'lyba' to już wada wymo…

Logopeda

Głoska R pojawia się najpóźniej w rozwoju mowy dziecka. Przyjmuje się, że sześciolatek powinien opanować realizację wszystkich głosek, w tym tej najtrudniejszej, czyli R. Czy można więc powiedzieć, że do...

Logopedyczne spojrzenie na smoczek

Logopedyczne spojrzenie na smoczek

Logopeda

Czasami ciężko jest przyznać, że największe korzyści ze smoczka czerpią… rodzice. Smoczek jest bardzo dobrym „wyciszaczem” i łatwo wpaść w sidła traktowania go jako regulatora głośności dziecka. Smoczek pełni też...

Mysiula idzie patuniać

Mysiula idzie patuniać

Logopeda

Na pytanie, co jest ważniejsze: to, jak mówimy do dziecka, czy to, co mówimy do dziecka?, odpowiedź jest prosta – przez pierwszy rok życia dziecka na pierwszy plan wysuwa się...

Muzyka w terapii logopedycznej

Muzyka w terapii logopedycznej

Logopeda

Melodia, dźwięki, rytmy towarzyszą nam od zawsze. Poza ich typową funkcją rozrywkową muzyka jest świetnym narzędziem terapeutycznym. Duża część logopedów wykorzystuje w swojej pracy muzykę do poprawy jakości zajęć z...

Zabawa jako stymulacja rozwoju mowy niemowlęcia. cz.II

Zabawa jako stymulacja rozwoju mowy niem…

Logopeda

Dziecko nie potrzebuje tony nowych zabawek, żeby być szczęśliwym, jest natomiast najszczęśliwsze, kiedy sami poświęcamy mu czas, rodzic - to wielofunkcyjna zabawka, nigdy się nie nudzi i zna tysiące pomysłów...

Zabawa jako stymulacja rozwoju mowy niemowlęcia. cz. I

Zabawa jako stymulacja rozwoju mowy niem…

Logopeda

Każda mama, mniej lub bardziej świadomie, wpływa na rozwój mowy swojego dziecka. Zapewne intuicyjnie wykonuje naprawdę ważne ćwiczenia, które ukryte są pod przykrywką zabawy. Nie wszyscy przecież muszą wiedzieć, że...

Czy niemowlak to niemowa?

Czy niemowlak to niemowa?

Logopeda

Choć niemowlę nie włada biegle piękną polszczyzną, potrafi przekazać nam swoje potrzeby czy samopoczucie niemal od pierwszych dni życia. Pomimo, że jest to sposób niewerbalny, komunikaty wydawane są głosowo –...

Wegemaluch.pl Udostępnia materiały na licencji CC BY-NC-ND 4.0 Międzynarodowe. Materiały nieoznaczone CC BY-NC-ND 4.0 - Copyright by WegeMaluch.pl & MagYa 2011-2014. All rights reserved.

Wróć na górę

O Wegemaluch    O Nas    Regulaminy    Polityka Prywatności    Reklama    Promocja    Patronat    Admin    Kontakt    Faq    RSS    Toolbar

coffe Jesteś pewny by przełączyć w wersję dla komputerów stacjonarnych PC?