WegeMaluch.pl

FB TW G+ Zarejestruj Rejestacja / Login

Kalendarz rozwoju dziecka w pierwszym roku życia

dziecko w pierwszym miesiącu życiaPierwsze miesiące życia dziecka

Po porodzie dziecko może mieć zniekształconą i stosunkowo dużą główkę, opuchnięte powieki, mocno zaróżowioną, pomarszczoną skórę. Niektóre noworodki mają na twarzy zaskórniaki – to skutek niedojrzałej pracy gruczołów łojowych. Bez obaw, to zaraz zniknie.

Na główce dziecka pozostaną natomiast dwa miękkie miejsca, tzw. ciemiączka. Większe z nich, tzw. ciemię duże, całkowicie zarasta dopiero w drugim roku życia.
Rączki i nóżki noworodka są pulchne, pokryte fałdkami tłuszczu, zgięte we wszystkich stawach. Dziecko od początku bardzo energicznie nimi porusza. Oddycha również energicznie i szybko: do 45 razy na minutę. Jego oddechy są nieregularne i płytkie, a krótkie okresy bezdechów są całkowicie normalne w tym okresie. Pod koniec pierwszego miesiąca życia główka dziecka staje się kształtna, obrzęki i zaczerwienienia znikają. Maluch waży o ok. 700 g więcej i jest większy o 2 cm. Reaguje na dźwięki, odkrywa swoje ciało, zwłaszcza rączki, które chętnie wkłada do buzi. W pierwszym miesiącu dziecko umie unosić główkę leżąc na brzuchu oraz zaciskać rączkę na przedmiocie. Może nawet umieć złączyć obie rączki.

dziecko w pierwszym miesiącu życiaPierwsze miesiące życia dziecka

Po porodzie dziecko może mieć zniekształconą i stosunkowo dużą główkę, opuchnięte powieki, mocno zaróżowioną, pomarszczoną skórę. Niektóre noworodki mają na twarzy zaskórniaki – to skutek niedojrzałej pracy gruczołów łojowych. Bez obaw, to zaraz zniknie.

Na główce dziecka pozostaną natomiast dwa miękkie miejsca, tzw. ciemiączka. Większe z nich, tzw. ciemię duże, całkowicie zarasta dopiero w drugim roku życia.
Rączki i nóżki noworodka są pulchne, pokryte fałdkami tłuszczu, zgięte we wszystkich stawach. Dziecko od początku bardzo energicznie nimi porusza. Oddycha również energicznie i szybko: do 45 razy na minutę. Jego oddechy są nieregularne i płytkie, a krótkie okresy bezdechów są całkowicie normalne w tym okresie. Pod koniec pierwszego miesiąca życia główka dziecka staje się kształtna, obrzęki i zaczerwienienia znikają. Maluch waży o ok. 700 g więcej i jest większy o 2 cm. Reaguje na dźwięki, odkrywa swoje ciało, zwłaszcza rączki, które chętnie wkłada do buzi. W pierwszym miesiącu dziecko umie unosić główkę leżąc na brzuchu oraz zaciskać rączkę na przedmiocie. Może nawet umieć złączyć obie rączki.

Pierwszy miesiąc

1 miesiąc życia dziecka

Wzrok

Wzrok noworodka jest słabo rozwinięty, maluszek wykazuje słabą wrażliwość na kontrasty i nie rozpoznaje szczegółów, ale potrafi wodzić za wolno przesuwającą się zabawką (w odległości 20-30 cm). Poza odróżnianiem różnych odcieni bieli i czerni, nie odróżnia kolorów. Jego oczy są nadwrażliwe na światło, a nadwrażliwość ta, spowodowana tym, że dziecko do momentu urodzenia przebywało w mroku, utrzymuje się około miesiąca. Oko noworodka nie wydziela jeszcze łez. Dziecko zapłacze prawdziwymi łzami dopiero w drugim lub trzecim miesiącu życia. Ruchy gałek ocznych są nieskoordynowane, może się więc wydawać, że maluch ma zeza.

Słuch

Dziecko słyszy od urodzenia, a właściwie dużo wcześniej (już między 12. a 16. tygodniem życia płodowego słyszy szum krwi przepływającej przez łożysko). Słuch noworodka jest jednak przytępiony. Dopiero w drugim kwartale pierwszego roku życia usłyszy czyste i wyraźne dźwięki i będzie żywo na nie reagować. Maluszek rozpoznaje Twój głos, słysząc Cię stara się odwrócić główkę w Twoją stronę, chętnie też obserwuje Twoją twarz.

Smak

Noworodek wyczuwa cztery podstawowe smaki: słodki, kwaśny, gorzki i słony.

Odruchy noworodka

Noworodek przychodzi na świat z bezwarunkowymi odruchami. Większość z nich zaniknie pod koniec czwartego miesiąca życia.

  • odruch Moro: przestraszone nagłym ruchem lub hałasem dziecko gwałtownie rozprostowuje rączki i nóżki, a następnie przyciska rączki i nóżki do siebie, zaciskając piąstki.
  • odruch chwytny: maluch zaciska palce na Twoim kciuku lub innym podanym przedmiocie z taką siłą, że jesteś w stanie unieść dziecko do góry.
  • odruch Babińskiego: kiedy połaskoczesz dziecko po podeszwie stopy, małe palce zegną się do środka, natomiast duży palec wygnie się do góry.
  • odruch Rootinga: kiedy delikatnie muśniesz dziecko w policzek, ono delikatnie odwróci główkę w tę stronę i otworzy buzię, gotowe do ssania.
  • odruch kroczenia: podtrzymując dziecko w pozycji pionowej pod paszkami w taki sposób, by stópkami dotykało ziemi zobaczysz, jak stawia krok za krokiem, jakby chodziło.

Drugi miesiąc

dziecko dwumiesięczne2 miesiąc życia dziecka

Dziecko leżąc na brzuchu może już umieć unieść głowę i ramiona na wysokość 5 cm i utrzymać się w tej pozycji coraz dłużej. W pozycji pionowej zachowuje chwiejnie wyprostowaną postawę a podtrzymywane w pozycji pionowej dobrze kontroluje ustawienie głowy. Dotykając podłoża ugina nogi, a nawet czasem samodzielnie przewraca się z boku na plecy. Leżąc na pleckach, zaczepia zawieszone w zasięgu rąk zabawki i niekiedy udaje mu się utrzymać przedmiot włożony mu przez dorosłego do ręki.

Dziecko coraz chętniej i na dłużej zatrzymuje wzrok na Twojej twarzy lub interesującym go obiekcie, częściej zwraca uwagę na kolorowe przedmioty, zwłaszcza te o zdecydowanych barwach. Pod koniec drugiego miesiąca pojawia się uśmiech.

Dziecko może wciąż machać energicznie rączkami, nóżkami, wiercić się, a nawet wyciągać rączkę w kierunku interesującego je przedmiotu. Maluch widzi już z większej odległości. Jego mózg doskonali widzenie obuoczne.

W szóstym tygodniu życia przychodzi czas na podanie maluchowi drugiej dawki szczepionki przeciwko WZW typu B oraz domięśniowo pierwszej dawki szczepionki na błonicę, tężec i krztusiec (DTP – dawka pierwsza).

Z czasem u maluszka wydłużają się odstępy między drzemkami, dziecko w ciągu dnia jest coraz bardziej ożywione. Już wkrótce będzie sypiało o określonych porach. Tymczasem w odczuwaniu głodu pojawia się pewna regularność, maluch dopomina się o jedzenie najczęściej co trzy godziny. Jednak w drugim miesiącu życia rośnie apetyt malucha. Lekarze nazywają to skokiem rozwojowym. Wówczas dziecko może domagać się jedzenia nawet częściej niż co godzinę.

Maluszek wkłada do buzi rączki – i nie jest to tylko przypadkowy odruch, w ten sposób maluch poznaje świat. Wkrótce zacznie wkładać do buzi wszystko, co wpadnie mu w ręce.

Między szóstym a ósmym tygodniem życia maluszek zaczyna miewać kolki, czyli bolesne bóle brzucha. Sygnalizuje je napadowy płacz, niedający się ukoić. Sposobów na radzenie sobie z kolkami jest wiele między innymi można spróbować utulić dziecko głaskaniem, przytulaniem, ciepłą kąpielą, śpiewaniem, masażem brzuszka. Dolegliwości zmniejszają się też po zmianie pozycji dziecka, położeniu na pochyłym podłożu i stosowaniu ciepłych okładów na brzuszek.

Twoje dziecko staje się aktywnym obserwatorem, chętnie naśladuje mimikę twarzy, gesty, ruchy i dźwięki otaczających je osób. W piątym tygodniu życia u niemowlęcia w czasie krzyku mogą pojawić się też pierwsze łzy. To dowód na rozwój skomplikowanych reakcji układu nerwowego. Rozpoczęcie aktywności gruczołów łzowych wzbogaca życie dziecka w jeszcze jeden sposób wyrażania emocji.

W tym czasie dziecko zaczyna wydawać też krótkie gardłowe dźwięki: „agu”, „ga”, „kha”, „ehe”, „he” (tzw. głużenie). Z czasem maluch będzie wzbogacał swoje „słownictwo” i powtarzał więcej dźwięków wydawanych przez Ciebie i naśladował głosy domowników. Uważa się, że w ciągu pierwszych szóstych tygodni życia repertuar dźwięków wzbogaca się aż czterokrotnie w porównaniu z wyjściowym!

Dziecko zauważa, że pewne rzeczy i osoby znikają z pola widzenia. Rozpacza, bo sądzi, że już nie wrócą. Dzieje się tak dlatego, że niemowlak nie ma jeszcze poczucia trwania rzeczy. Wkrótce zacznie reagować na Twoją nieobecność płaczem.

W miarę jak coraz wyraźniej zarysowuje się temperament i osobowość dziecka można zauważyć, czy malucha pociągają nowe sytuacje, czy też stara się ich uniknąć. Niektóre niemowlęta cieszą się z nowych doświadczeń, zabawek, twarzy, inne najwyraźniej są ostrożne, niechętne zmianom, mogą reagować na nie płaczem.

Trzeci miesiąc

dziecko trzymiesięczne3 miesiąc życia dziecka

W tym okresie niemowlę potrafi leżąc na brzuchu (w tzw. pozycji żabki), opierać się symetrycznie na przedramionach i podnosić główkę tak wysoko, że jest w stanie patrzeć prawie na wprost. Jest już też na tyle silne, że w tej pozycji może wytrwać nawet minutę.
Maluszek kręci główką patrząc np. za Tobą, kiedy chodzisz po pokoju. Potrafi śledzić wzrokiem przedmiot, który znajduje się ok. 15 cm od jego twarzy, poruszający w ruchu kołowym. Mięśnie szyi są na tyle wzmocnione, że niemowlę podniesione do pozycji siedzącej nieco lepiej utrzymuje też głowę w pionie. Natomiast podtrzymywane pod pachami na lekko zgiętych nogach w stawach kolanowych i biodrowych opiera się o podłoże.

Położone na plecach, wytrwale próbuje obrócić się na bok. I coraz częściej mu się to udaje. Nawet na moment nie zostawiaj malucha samego na wersalce czy przewijaku, bo mógłby przekręcić się i spaść. Od momentu, kiedy malec zacznie ćwiczyć obracanie się, rozpoczyna się w życiu dziecka okres siniaków i guzów.

Gdy będzie w dobrym nastroju, delikatnie podciągnij szkraba za nadgarstki do siedzenia. Zobaczysz, jak dzielnie będzie starał się dźwignąć głowę i ramiona. Ale nie martw się, jeśli będzie mu to jeszcze sprawiać trudności. Za kilka tygodni na pewno mu się uda.

Maluszek zapamiętale ćwiczy sięganie, a chwytanie przestaje być już tylko odruchem. Twoja pociecha utrzymuje grzechotkę w ręku, potrząsa nią. Wraz z rozwojem percepcji wzrokowej maluch widzi przedmioty, których wcześniej nie zauważał. Zdobywa też poczucie głębi i zaczyna dostrzegać, ze świat jest trójwymiarowy.

U dziecka można też zauważyć coś, co w fachowej terminologii nazywa się natężoną reakcją orientacyjną. Maluch w odpowiedzi na jakiś interesujący dla niego bodziec skierowuje oczy w tę stronę z równoczesnym otwarciem buzi i zahamowaniem innych ruchów. Wygląda to bardzo pociesznie. W tym samym czasie może pojawić się podobna, ale negatywna reakcja strachu (usta wyciągają się w dół w tzw. podkówkę).
Maluszek w tym okresie częściej wydaje dźwięki („gruchanie”), takie jak kichanie, westchnienia czy popiskiwanie z radości. Wiele z tych dźwięków zaniknie w późniejszym okresie, tylko niektóre zamienią się w gaworzenie, a potem słowa. Stopniowo zanikają odruchy noworodkowe. U Twojego dziecka powinno już zarosnąć tylne ciemiączko.

Na przełomie trzeciego i czwartego miesiąca, czyli po upływie sześciu tygodni od ostatniego szczepienia, przychodzi czas na podanie dziecku szczepionki przeciw błonicy, tężcowi, krztuścowi (DTP – dawka druga) i poliomyelitis (OPV – dawka pierwsza).

Dziecko coraz sprawniej korzysta ze swoich zmysłów i uczy się koordynować ich pracę – widząc kolorowe zabawki nie tylko przygląda im się z zainteresowaniem, ale jeszcze wyciąga w ich kierunku rączki.
Dłonie nie są już zaciśnięte i maluszek coraz bardziej się nimi interesuje. Czasem udaje mu się trafić rączką do buzi. Któregoś dnia zobaczysz, że ze zdumieniem przygląda się swoim dłoniom. Wcześniej zupełnie ich nie dostrzegał, a teraz dotyka paluszków, próbuje wkładać je do buzi, liże. Przez jakiś czas będą jego ulubionymi zabawkami. Szybko wpadnie też na to, że może sięgnąć rączką po grzechotkę (czasem nawet uda mu się nią przez chwilę pomachać).

Dziecko śledzi przedmiot oddalający się z pola widzenia, przypadkowo zaczepia zawieszone przedmioty nad łóżeczkiem. Wzrokiem śledzi oddalający się z pola widzenia przedmiot oraz szuka wzrokiem źródła dźwięku.

Większość niemowląt w tym wieku w pozycji pionowej sztywno trzyma główkę i rozgląda się z zaciekawieniem wokół. Maluch nie chce już całymi dniami leżeć w łóżeczku. Woli zwiedzać mieszkanie, wyglądając zza Twojego ramienia. Zatańcz z nim w rytm spokojnej muzyki. Na pewno mu się spodoba. Ucieszy się też, gdy posadzisz go w leżaczku, z którego będzie mógł przyglądać się temu, co robisz. Pozwól mu patrzyć, jak przygotowujesz obiad, wkładasz pranie do pralki, podlewasz kwiaty. To wszystko fascynuje maleństwo.

Maluch coraz częściej odpowiada uśmiechem na uśmiech, wydaje okrzyki zadowolenia. Lubi powtarzać usłyszane odgłosy. Na głos dorosłego odpowiada ciągiem długich gardłowych dźwięków. Czasem przesuwa ślinę do tylnej strony gardła i wydaje prawdziwe bulgoty.

Czwarty miesiąc

dziecko czteromiesięczne4 miesiąc życia dziecka

Pod koniec czwartego miesiąca niemowlę podwaja zwykle swoją wagę urodzeniową. Czwarty miesiąc to również czas dużego postępu w rozwoju motorycznym – trzymany pionowo maluszek zaczyna stabilnie utrzymywać główkę, a położony na brzuszku unosi ją długo i pewnie. Może też w tej pozycji oprzeć się na samych dłoniach, jednocześnie prężąc nóżki – wówczas buja się na brzuszku jak kołyska. Niemowlę umie też siedzieć podparte poduszkami, a także przewracać się z boku na plecy i z pleców na bok.

Nóżki dziecka stają się coraz silniejsze. Maluch umie już je wyprostować, próbuje się nimi odpychać. Rośnie siła ramion: Twoje dziecko rozstawia je szeroko i wymachuje nimi niczym skrzydłami. Maluch pewnie sięga ręką do przedmiotu, często udaje mu się go chwycić. Wtedy przez chwilę przygląda się mu ciekawie, manipuluje nim, potrząsa i wreszcie wkłada do buzi.

Dziecko chwyta całą dłonią bez użycia kciuka, który zwykle pozostaje w środku dłoni. Nie potrafi trzymać dwóch przedmiotów na raz – gdy zaciekawi je inna zabawka, trzymana dotychczas grzechotka wypada z dłoni, a rączki wędrują ku innej atrakcji.

Maluch z upodobaniem powtarza przypadkowo odkryte czynności, np. puszcza bańki ze śliny, parska, robi miny. Nowo odkrytą umiejętnością jest radosny, głośny śmiech. Oprócz tego wydaje okrzyki od wysokich do niskich tonów, grucha, cmoka. Potrafi krzykiem dopominać się obecności mamy.
Czteromiesięczny maluch jest już bardzo sprawny. Gdy trzymasz go pionowo na ręku, nie musisz już podtrzymywać mu główki. Jeśli używasz chusty, najwyższy czas zmienić małemu obserwatorowi pozycję na bardziej pionową. Może teraz niemal siedzieć wsparty plecami o Twój brzuch i piersi lub o jedno ramię chusty i rozglądać się dookoła.

Możesz też bez obaw nosić niemowlę w nosidełku. Na pewno mu się to spodoba, zwłaszcza jeśli posadzisz je twarzą w kierunku marszu i bez wykręcania główki będzie mogło zobaczyć coś więcej niż Twój biust.

Maluch w tym czasie ma już ustalone pory karmienia. Domaga się jedzenia średnio co trzy-cztery godziny, ale potrafi też wytrzymać nieco dłużej. W nocy śpi nawet siedem godzin bez przerwy, a w dzień sypia trzy razy o stałych porach.

Czteromiesięczne dziecko odwraca głowę by spojrzeć na osobę, która go woła. Ale umie też samo zaczepiać dorosłych wydawaniem różnych dźwięków, odpowiada uśmiechem na uśmiech. Niemowlę w tym okresie jest bardzo gadatliwe. Grucha i uśmiecha się, gdy się do niego przemawia. A już pod koniec czwartego miesiąca z ust dziecka popłyną nowe dźwięki – spółgłoski, np. „ba-ba”, „ga-ga”, „na-na”. Maluch do swojego repertuaru dodaje nowe dźwięki, lubi słuchać tych, które samo wydaje, to dla niego niezła zabawa.

Maluszek zaczyna naukę zabawy. Dotyka, obmacuje, chwyta i ogląda zawieszone nad łóżeczkiem zabawki. Sięga po nie oburącz i niepewnie, a włożoną do ręki rzecz prowadzi do ust i potrząsa nią. Często bawi się swoimi rękami. Dobry prezent dla dziecka w tym czasie to stojak z podwieszonymi grzechotkami. Maluch będzie je trącał rączkami i próbował złapać. To zabawka, która zajmie go na długie chwile.

Czteromiesięczny maluch próbuje wszystkiego: zabawek, kocyka, własnych rąk. Pozwól mu na to. Lizanie i ssanie to dla niego jeden z najważniejszych sposobów poznawania rzeczywistości. Dosłownie smakuje otaczający go świat. Niemowlę w tym okresie potrafi rozpoznać charakterystyczne zapachy, np. swoich zabawek, kosmetyków, dobrze pamięta też zapach mleka mamy.

Twoje dziecko potrafi już patrzeć na boki, w górę, w dół, wraz ze wzrostem sprawności wzrokowej idzie zainteresowanie otaczającym światem. Około czwartego miesiąca u niemowląt pojawiają się pierwsze oznaki świadomości, że rzeczy istnieją nawet wtedy, jeśli znikną z pola widzenia. Niedługo Twoje dziecko zacznie poszukiwać takich „ukrytych” skarbów. Pomoże mu w tym podstawowa wiedza o odległości i wyczucie przybliżania się przedmiotów.

Piąty miesiąc

dziecko sześcimiesięczne5 miesiąc życia dziecka

Maluch urósł o około 2,5 cm i przybyło mu około 500 g a sprawność, jaką osiągnie w piątym miesiącu na pewno będzie dla Ciebie powodem do dumy.

Maluch w pozycji na brzuchu leży z wyprostowanymi nogami i obraca się na boki, stara się oprzeć na dłoniach i unieść górną część tułowia. Potrafi podnieść klatkę piersiową niemal pod kątem prostym do podłoża. To tzw. pozycja „foki”, która zapowiada przejście do następnego etapu rozwoju – raczkowania. Tymczasem maluch leżąc na brzuchu i odpychając się rękami lub nogami będzie w stanie posunąć się o kilka cm do przodu lub do tyłu. Twoje dziecko umie już także przekręcać się z pleców na brzuszek i odwrotnie.

Pięciomiesięcznego malucha można właściwie porównać do wygimnastykowanego akrobaty. Kiedy leży na plecach sięga do stóp i prowadzi je do ust, aktywnie unosi głowę, wspiera się na głowie i nóżkach, podnosi brzuszek i poznaje świat do góry nogami. Maluch z zapałem przetacza się z brzucha na plecy i odwrotnie, podpiera się na prostych rękach i sięga po zabawkę umieszczoną na wysokości jego wzroku. Umie już chwycić grzechotkę całą dłonią z prostym kciukiem i przekładać ją z ręki do ręki. Może też trzymać kubek obiema rękami i unosić do ust. To wstęp do samodzielnego jedzenia i picia, które również jest kamieniem milowym w rozwoju dziecka.

W piątym miesiącu maluch siedzi już pewnie z podparciem. Potrafi wytrzymać w tej pozycji dość długo bez przewracania się, ponieważ jego plecy są obecnie mniej zaokrąglone.

W tym czasie niemowlę umie obracać nadgarstkiem podczas trzymania zabawki. Może więc obejrzeć ją ze wszystkich stron i dokładniej "zbadać" jej właściwości.

Niektóre niemowlęta w tym wieku są już gotowe do przyjmowania stałych pokarmów. Lepiej jednak zaczekać z tym jeszcze miesiąc lub dwa. Zbyt wcześnie wprowadzone pokarmy stałe mogą wywołać alergie i bóle brzucha.

U malucha lada chwila mogą zacząć wyrzynać się też pierwsze ząbki. Ząbkowaniu może też towarzyszyć podwyższona temperatura i luźniejsze stolce. Masuj maluchowi dziąsła miękką silikonową szczoteczką dla niemowląt. Możesz też dać mu do gryzienia miękki plastikowy gryzak wypełniony wodą (schłodzony w lodówce). Przed karmieniem i przed snem posmaruj dziąsła dziecka znieczulającym żelem. Jeśli ból jest silny lub maluch gorączkuje, podaj mu paracetamol w czopku lub syropie.

Kiedy pojawią się pierwsze ząbki, nie daj się przekonać, że trzeba odstawić malucha od piersi. Jeśli tylko będziesz go dobrze przystawiać, na pewno cię nie pogryzie.

W piątym miesiącu przychodzi czas na podanie dziecku szczepionki przeciw błonicy, tężcowi i krztuścowi (DTP – dawka trzecia) i poliomyelitis (OPV – dawka druga).

Dziecko reaguje na swoje odbicie w lustrze, rozróżnia twarze obce i znajome reagując na ton głosu i mimikę dorosłego. Odwraca głowę w kierunku źródła dźwięku. Sięga spontanicznie po przedmioty, manipuluje nimi, potrząsa, ogląda, obmacuje i wkłada do ust. Chętnie wydaje okrzyki radości, wymawia samogłoski i spółgłoski. Rośnie w tym czasie "gadatliwość" dziecka.

Niemowlę cieszy się swoimi palcami, zaczyna rozumieć jak działają i do czego służą. Sięgając po jakiś przedmiot, maluch używa już obu rąk. A dzięki szybko rozwijającej się koordynacji wzrokowo-ruchowej, jest w stanie ocenić, jaką wielkość ma przedmiot i jak daleko się znajduje. Dziecko dobrze rozumie też zależności przyczynowo-skutkowe. Wie np., że jeśli się rozpłacze, ktoś wyjmie je z łóżeczka.

Maluch w tym czasie potrafi dłużej koncentrować się na jednym przedmiocie. Najbardziej ciekawią go zabawki oddziałujące jednocześnie na kilka zmysłów – ruszające się, kolorowe, hałaśliwe.

Niemowlę staje się coraz bardziej spostrzegawcze. Z zainteresowaniem przygląda się chodzącej po ścianie muszce. Jego uwadze nie ujdzie nawet najmniejszy okruszek. Zanim położysz dziecko na dywanie sprawdź więc dokładnie, czy nie ma tam żadnych guzików, koralików, czy innych drobiazgów, które mogłoby włożyć do buzi.

Dziecko w wieku pięciu miesięcy wyraźnie potrafi odróżniać mimikę dorosłych. Inaczej reaguje na Twój uśmiech, inaczej na Twoją smutną czy rozgniewaną twarz. Rozróżnia też głosy przyjazne od agresywnych. Na przykrą sytuację może zareagować płaczem.

Szósty miesiąc

dziecko siedmiomiesięczne

6 miesiąc życia dziecka

Dziecko w pozycji na brzuchu opiera się na dłoniach i kolanach unosząc tułów. Siada podciągane za obie ręce. W tym wieku dziecko jeszcze nie siedzi samodzielnie, tylko czasem mu się to udaje, jednak po krótkiej chwili wywraca się ponownie. Także na spacerze umiejętność siedzenia stwarza maluchowi nowe perspektywy. Najwyższy czas na zmianę wózka.
Dziecko przewraca się z pleców na brzuszek i na odwrót. Chwyta przedmiot całą dłonią i wyprostowanym kciukiem. W leżeniu na plecach unosi głowę i bawi się stopami. Maluch potrafi sięgać w górę i w dół, przed siebie, na boki, a także w kierunku obiektu poruszającego się wokół niego. Umie też przekładać przedmiot z ręki do ręki.
Twoje Maleństwo z zapałem toczy się po podłodze, łóżeczku, kojcu. Niestety, nie potrafi jeszcze właściwie pokierować swoimi działaniami, a tym bardziej ocenić odległości, więc nieraz uderzy się o ścianę lub mebel. Maluch dzięki turlaniu przemieszcza się z miejsca na miejsce. Może zapuścić się w zupełnie dotąd niedostępne dla niego rejony, np. pod stół lub za zasłony. Oprócz turlania maluch umie już pełzać.

Być może nadszedł już czas na urozmaicenie dziecięcego menu. Wielu półrocznym niemowlętom nadal wystarcza mleko mamy, ale niektóre zaczynają się już interesować tym, co rodzice mają na talerzach, wyciągają rączki do pełnej łyżki, zaglądają do kubka. W tym miesiącu możesz powoli zacząć wprowadzać do dziecka nowe pokarmy.

Pierwsze potrawy, jakie podasz dziecku, powinny mieć delikatny smak i konsystencję kremu. Na początek najlepsza będzie kaszka ryżowa lub kukurydziana rozrobiona Twoim mlekiem lub, jeśli nie karmisz piersią, mlekiem modyfikowanym. Możesz też podać niemowlęciu tarte jabłko, puree z gotowanej marchewki lub ziemniaka.

Pamiętaj, że jedzenie z łyżeczki to dla malucha nowe doświadczenie. Na początku większa część posiłku będzie lądować na brodzie i śliniaczku. Bądź cierpliwa. Nauka jedzenia wymaga czasu. 
Na przełomie szóstego i siodmego miesiąca trzeba zaszczepić dziecko przeciw WZW typu B (dawka trzecia) i poliomyelitis (OPV – dawka trzecia).

Mózg dziecka w tym okresie osiąga połowę średniej wagi mózgu dorosłego. Niemowlę szybko przyswaja wiedzę za pomocą zmysłów i kojarzy informacje pochodzące do różnych zmysłów. Potrafi określić, w jakim humorze są otaczające go osoby, rozróżnia płcie, wie, z czyich ust padają dane dźwięki. Pamięta też doświadczenia sprzed kilku dni (do dwóch tygodni wstecz).

Maluch sięga i pewnie chwyta przedmioty, którymi wykonuje pewne manipulacje, przekładając z ręki do ręki. Dziecko w tym okresie spontanicznie i śpiewnie gaworzy, wydaje dźwięki sylabowe, modyfikując wysokość i ton głosu. Niemowlę umie już powiązać dźwięk z jego źródłem. Doskonali swoją percepcję słuchową i wykorzystuje dźwięki do identyfikacji poszczególnych przedmiotów. W tym okresie możesz usłyszeć sylaby „ba”, „ga”, „da”, „ma”, „pa”, „ła”. Pozostałe spółgłoski pojawią się później.

Dziecko robi się coraz bardziej rozmowne, zwłaszcza gdy chce zwrócić na siebie uwagę. Chętnie też „dyskutuje” ze swoim odbiciem w lustrze.

Jak najwięcej mów do dziecka. Już wkrótce Twoje starania zostaną nagrodzone. Maluch nie zacznie jeszcze wprawdzie mówić, ale będzie sporo rozumiał, a od tego już tylko krok do nawiązania prawdziwego porozumienia.

Dziecko zdradza pierwsze przejawy poczucia własnej wartości (uśmiecha się do siebie w lusterku, przywiązuje się do zabawki). To świadczy o rosnącej świadomości, kim jest i ile znaczy. Doskonalą się jego zdolności poznawcze. Wie, że pewne przedmioty znikają, ale można je odnaleźć. W tym czasie dziecko powinno szukać zabawek, które np. wypadły mu z łóżeczka.

Siódmy miesiąc

dziecko ośmiomiesięczne

7 miesiąc życia dziecka

W tym okresie niemowlęta podwajają swoją wagę urodzeniową (ważą około 8-9 kg). Maluch przytyje w tym miesiącu około 800 g, a więc trzy razy tyle, co w ubiegłym miesiącu. Przez pierwsze pół roku dziecko szybko przybiera na wadze, ale wolniej rośnie (mierzy teraz około 65 cm).

Maluch w pozycji na brzuszku próbuje pełzać do tyłu. Utrzymuje jednocześnie po jednym przedmiocie w każdej ręce. Postukuje zabawką o stół lub barierkę kojca. Położony na podłodze turla się, kręci wokół własnej osi, próbuje pełzać okrężnie i do tyłu. Obraca się w obie strony. Leżąc na plecach bawi się swoimi stopami. Inną doskonałą zabawą jest „kicanie”. Gdy tylko podtrzymasz niemowlę mocno pod paszkami, rytmicznie zacznie uginać i prostować nóżki, jak mała sprężynka. Uwielbia też podniebne loty. Połóż je na brzuszku na swoim przedramieniu i „przelećcie” przez pokój.

Niemowlę umie samo podciągać się do pozycji siedzącej, choć siedzi jeszcze niepewnie. Maluch rwie się już nie tylko do siedzenia, ale i do stania. Kiedy pociągniesz go za rączki z pozycji leżącej, zrobi się sztywny i z Twoją pomocą stanie na nóżki. Mięśnie karku są już na tyle silne, że pewnie podtrzymują głowę.

Niemowlę zaczyna używać rąk i poszczególnych palców na różne sposoby. Np. przebiera nimi po ziemi grabiącym ruchem, gdy stara się podnieść jakiś przedmiot. Odkrywa też nowy sposób chwytania – ujmuje przedmiot kciukiem i palcem wskazującym (niczym szczypcami), nie używając dłoni. Dziecko coraz lepiej radzi sobie z trzymaniem kubka, który obejmuje dwoma rączkami.

Czas na rozszerzenie diety. Oprócz ryżowej lub kukurydzianej kaszki i purée z jabłka lub gotowanej marchewki czy ziemniaka, możesz maluchowi podać kolejno: przetarte czarne jagody, dziką różę, morele, gruszki i maliny. Masz też do dyspozycji cały bukiet warzyw. Zacznij od delikatnej w smaku dyni. Potem możesz dołączyć do niej kalafior, brokuły, cukinię, kabaczek, pietruszkę, seler, fasolkę szparagową, zielony groszek, kalarepę, buraki i por (jeśli w waszej rodzinie występuje alergia, z podaniem dwóch ostatnich lepiej poczekaj do 10. miesiąca)
Dziecko ogląda się w lustrze i wyciąga rękę do swojego odbicia. Śledzi wzrokiem upadający przedmiot i szuka schowanej przez dorosłego zabawki. Uważnie obserwuje osoby mu bliskie. Wołane po imieniu reaguje odwróceniem głowy. Potrafi naśladować wiele zachowań otaczających je osób.
Niemowlę w tym okresie zaczyna ujawniać swoją wolę. Podczas posiłku daje do zrozumienia, że np. nie chce więcej jeść odwracaniem głowy czy zaciskaniem ust.

Maluch wykazuje rosnącą fascynację detalami poszczególnych przedmiotów. W tym czasie cieszy się z bardziej skomplikowanych zabawek i interesuje nimi wyraźniej niż dotąd.

Twój szkrab staje się prawdziwą gadułą. Gaworzy, wydaje dźwięki sylabowe. Powtarza wielokrotnie te same sylaby np. "ma-ma", "ba-ba".

Dziecko zaczyna zdradzać poczucie rytmu w mowie, zabawie i innych czynnościach, może np. naśladować Twoje rozmowy z innymi ludźmi. Uczy się klaskać w celu wytworzenia rytmu. Maluch rozpoznaje wypowiadane przez Ciebie słowa, zwłaszcza te, które odnoszą się do konkretnych obiektów.

Dziecko naśladuje Twoją mowę i gesty z coraz większą precyzją. Chce nieustannie odkrywać świat, obraca głowę w stronę, z której dochodzi dźwięk, szuka zabawek, które znikły mu z oczu i porusza się w kierunku pożądanego celu.

W tym czasie można zaobserwować, czy dziecko chętniej posługuje się prawą bądź lewą ręką (większość niemowląt należy do praworęcznych, tylko 15 proc. do leworęcznych, a niewielka grupa do oburęcznych).

Ósmy miesiąc

dziewiąty miesiąc życia

8 miesiąc życia dziecka

Masa i wzrost Twojego dziecka rosną obecnie prawie dwa razy wolniej w porównaniu z pierwszymi sześcioma miesiącami. Teraz maluch przybiera na wadze około 370-380 gramów, a rośnie o 1,2-1,3 cm na miesiąc.

Maluch osiągnął już wielką wprawę w czołganiu się po podłodze. Najwyższy czas, żebyś przygotowała dom na inwazję małego odkrywcy. Niedługo rozpocznie raczkowanie, a wtedy nie uda Ci się nic przed nim ukryć. Kiedy tylko spróbuje poruszać się w ten nowy sposób, nic go nie zatrzyma. Po osiągnięciu tego etapu cały rozwój ruchowy dziecka nabiera tempa. Pod koniec ósmego miesiąca dziecko powinno już raczkować całkiem sprawnie.

W tym czasie niemowlę całkowicie samodzielnie siedzi przez kilka minut. W czasie spacerów nie chce spać, rozgląda się ciekawie i nie pozwala Ci ustawiać oparcia wózka w pozycji półleżącej. Może również pochylać się do przodu i podpierać ramionami i dłońmi. Taka pozycja „trójnoga” jest ważnym etapem w rozwoju dziecka.

Malec kontynuuje podbój świata. W pozycji na brzuszku posuwa się okrężnie i pełza do przodu. Z leżenia na brzuchu próbuje siadać zginając biodra i obracając tułów. Czasem stara podnieść się do stania. Niemal jednocześnie ze wstawaniem Twoje dziecko może wykonać pierwsze kroki, choć na zachęcanie go do chodzenia jeszcze zdecydowanie za wcześnie.

Dzięki poprawie koordynacji wzrokowo-ruchowej i wyczucia odległości, niemowlę potrafi sięgać skutecznie i kończyć swoje przedsięwzięcie uchwytem. Maluch chwyta jednocześnie trzema palcami: kciukiem, wskazującym i środkowym (chwyt nożycowy lub pęsetowy).

Maluch w tym okresie uczy się zależności przyczynowo-skutkowej. Świadomie wypuszcza przedmioty i obserwuje, jak spadają. To dla niego fascynująca zabawa. Niemowlę doskonali umiejętność przewidywania pewnych czynności i rezultatów. Bardzo lubi powtarzanie tych samych zabaw.

Dziecko nie ogranicza się już tylko do chwytania, ale zaczyna manipulować przedmiotami w bardziej skomplikowany sposób, ściskając je, obracając, kołysząc, przekładając z ręki do ręki.

W ósmym miesiącu dziecko coraz lepiej rozumie mowę i odróżnia ją od innych dźwięków. Wyodrębnia z ich potoku słowa, które zna i na dłużej je zapamiętuje. Malec może okazywać, że rozumie znaczenie zasłyszanych słów i zdań. Np. może zamachać rączką gdy powiesz "pa-pa" i pocierać oczy słysząc słowo „spać”. Często „mówi” coś samo do siebie.

Dziecko lepiej kontroluje własne potrzeby i zachcianki, sięga po konkretne zabawki, pokazuje gestami, czego chce, wypowiada dźwięki, by zwrócić na siebie uwagę. Naśladuje coraz więcej Twoich gestów,takich jak klaskanie, pukanie.

Twój szkrab potrafi już wyrazić czytelnie cztery podstawowe emocje: zadowolenie, przyjemność, podniecenie i niezadowolenie.

Niemowlę w tym wieku na dobre zdobywa poczucie głębi, wkrótce zatrzyma się na schodku lub krawędzi albo na pochyłej powierzchni.

Dziewiąty miesiąc

dziecko w dziesiątym miesiącu

9 miesiąc życia dziecka

Od czasu porodu Twoje dziecko przytyło ok. 6-8 kg. To już naprawdę duży malec! Niemal co tydzień nabywa kolejnych umiejętności, z których najważniejszą w tym okresie jest siedzenie. Dziecko samodzielnie siada, a z pozycji siedzącej przechodzi do pozycji na brzuszku.

Pod koniec dziewiątego miesiąca niektóre niemowlęta potrafią już przez chwilę samodzielnie ustać na szeroko rozstawionych nogach. Maluch może sprawiać wtedy wrażenie, że ugina się pod własnym ciężarem, ale on w ten sposób po prostu szuka środka ciężkości.

Maluch chwyta przedmioty przy udziale kciuka i palca wskazującego (chwyt pęsetowy). W ten sposób podnosi wszystkie dostrzeżone na dywanie okruszki. Jest to przejaw postępów w koordynacji wzrokowo-ruchowej i rozwoju motoryki precyzyjnej. Podobnie jak dotykanie palcem wskazującym szczegółów zabawki. Trzyma ją w obu rączkach. Maluch potrafi nawet sam zdjąć z głowy czapkę.

Niemowlę w tym wieku nie jest w stanie kontrolować swoich potrzeb fizjologicznych. Moment ten przyjdzie dopiero gdy maluch będzie miał 2-2,5 roku. Choć wielu rodziców nie może doczekać się pożegnania z pieluszkami, warto jeszcze wstrzymać się z nocnikowaniem.

W tym miesiącu najpewniej urosną pojawią się kolejne ząbki – najpewniej dwa boczne górne siekacze. Dlatego ważne jest podawanie dziecku pokarmów, wymagających gryzienia. To wzmacnia mięśnie twarzy, w szczególności żuchwy.

Dziecko coraz częściej posługuje się wzrokiem i dotykiem jako metodami poznawania świata. Rzadziej wkłada przedmioty do buzi, woli dotykać i patrzeć na dany obiekt. Dziecko nadal czasem jeszcze nie wie, gdzie się kończy jego własne ciało, a zaczyna środowisko zewnętrzne. To dlatego traktuje własne rączki i nóżki jak zabawki. Świadomość własnej cielesności jest pomocna dziecku do komunikowania potrzeb. Jeśli np. nie lubi myć buzi, podczas kąpieli będzie zakrywało ją rękami.

Maluch w tym wieku rozumie znaczenie niektórych słów i szuka wzrokiem przedmiotu nazwanego przez dorosłego. Wyrzuca z wózka, kojca, łóżka przedmioty i obserwuje jak spadają. Zdradza też pierwsze objawy myślenia dedukcyjnego. Może np. domyślić się, jak zdobyć zabawkę znajdującą się poza jego zasięgiem, poprzez usunięcie przeszkody lub przyciągnięcia koca.

Dziecko gaworzy, artykułując szereg sylab. Dziecko może już nawet przekształcać dźwięki swego gaworzenia w dające się rozpoznać słowa, np. „da” w sensie „daj” czy „ba” jako „bach!”. Czasem używa tych słów adekwatnie do sytuacji, a czasem zupełnie przypadkowo. Pierwsze prawdziwe słowa pojawiają się około pierwszych urodzin.

Przyjmuje się, że do końca dwunastego miesiąca niemowlę opanowuje biernie około 50 słów. Dziewięciomiesięczne dziecko rozumie średnio od trzydziestu do czterdziestu słów – więcej, niż jest w stanie wypowiedzieć.

Imię dziecka jest dla niego bardzo ważne i powinno już na nie reagować. Maluch potrafi też odpowiadać na proste polecenia, w których występuje jego imię.

Ośmiomiesięczne dziecko lubi teraz szczególnie zabawki, które wydają dźwięki. Energicznie potrząsa grzechotką, dzwoni dzwoneczkiem, naciska piszczące gumowe zwierzątka. Fascynuje go tykanie zegara. Chętnie słucha muzyki, kiwając się w jej rytm.

W dziewiątym miesiącu największy postęp w rozwoju zdolności poznawczych dziecka polega na tym, że robi ono różne rzeczy celowo, a nie przypadkowo. Jego działania mają już swój określony cel.

Dziesiąty miesiąc

jedenasty miesiąc życia dziecka

10 miesiąc życia dziecka

W dziesiątym miesiącu maluszek staje się cięższy jedynie o ok. 200 g i wyższy o półtora cm. Przyrost masy ciała staje się coraz wolniejszy.
Z leżenia na brzuchu malec potrafi podnieść się do siadu. Już całkiem stabilnie siedzi, także na krześle. Pozycja siedząca oferuje mu różne możliwości. Może pochylić się do przodu i sięgnąć po zabawkę albo obracać, by zlokalizować źródło dźwięku.

Malec potrafi czasami trzymać naraz trzy nieduże przedmioty. Na początku jednak musi upłynąć trochę czasu, zanim odkryje, jak poradzić sobie z dodatkową zabawką mając do dyspozycji tylko dwie rączki. Równie trudną sztuka jest przewracanie stron książki.

Zwolnienie uchwytu sprawiało dziecku do tej pory trudność. Obecnie powinno już umieć rozstać się z trzymaną zabawką wypuszczając ją z ręki, rzucając lub kładąc.

Teraz maluch potrafi błyskawicznie znaleźć zabawkę, którą schowałaś na jego oczach. Z satysfakcją wyciąga grzechotkę z Twojej kieszeni, ściąga kocyk z przykrytej zabawki. Gdy potoczysz w jego kierunku piłkę, spróbuje ją odepchnąć w Twoją stronę.

Dziesięciomiesięczne niemowlę rozumie zadziwiająco dużo, pod warunkiem że dużo z nim rozmawiasz. Maluch potrafi godzinami gaworzyć, zabawnie modulując głos tak, że brzmi to rzeczywiście jak mowa, podkreślona w dodatku gestykulacją. Posłuchaj szkraba uważnie, a rozróżnisz wyraźne pytania, okrzyki i pełne przekonania stwierdzenia. Niekiedy może nawet paść pierwsze prawdziwe słowo. Najczęściej ku radości rodziców jest to „mama” lub „tata”.

Malec powtarza wielokrotnie usłyszane dźwięki: kaszel, cmokanie, chrząkanie. sylaby. Rozumie kilka prostych zleceń i je wykonuje np. „daj”, „weź”. Przysłuchuje się odgłosom otoczenia, rozróżnia wśród nich dźwięki dla niego ważne. Rozpoznaje głosy różnych osób. Potrafi dostrzec różnice w brzmieniu nowych dźwięków, wydawanych np. przez zwierzęta. Dziecko zaczyna przypuszczalnie adresować swoje znaczące gaworzenie do konkretnych osób. Próbuje wyraźnie nawiązać rozmowę, a nie tylko zwrócić na siebie uwagę. Będzie rozczarowane brakiem odpowiedzi. Słowa mają już dla dziecka konkretne znaczenie, o czym świadczy używanie tych samych dźwięków w określonych sytuacjach.

Rozwijają się zdolności poznawcze dziecka. Zaczyna ono rozumieć pojęcia „wewnątrz” i „na zewnątrz”. Dziecko robi ogromne postępy w procesach myślowych. Przede wszystkim przewiduje powtarzające się zdarzenia i uczy się reagowania na nowe sytuacje. Jego działania są ukierunkowane na cel. Większość wykonywanych przez malucha czynności czy wydawanych dźwięków ma swoją przyczynę.

W tym okresie Twoje dziecko może stracić zainteresowanie ssaniem piersi, jeśli nie nastąpiło to już wcześniej. Mleko staje się dla malca mało atrakcyjne, ma przecież do wyboru tyle smakowitych „dorosłych” potraw i umie już samo się nakarmić. Dziecko jednak może przypominać sobie o piersi wieczorem jeszcze przez kilka miesięcy.

Jedenasty miesiąc

małe dziecko

11 miesiąc życia dziecka

Dziecko ma za nic protesty ortopedów i coraz częściej usiłuje wstawać na równe nóżki. Wyraźnie widać, że w pozycji pionowej czuje się coraz lepiej. Czasem zdarza mu się nawet przez chwilę stać bez trzymanki. Bardzo pragnie wykonać pierwszy samodzielny krok, ale najprawdopodobniej będzie musiało poczekać na to jeszcze kilka tygodni. Według statystyk ten moment następuje zwykle w wieku trzynastu-czternastu miesięcy.

By podnieść leżącą na podłodze zabawkę, maluch potrafi schylić się lub ukucnąć, przytrzymując się jakiegoś mebla. Niestety, powrót do pozycji stojącej nie jest już taki prosty. Większość dzieci nie umie jeszcze wstać z kucków. Siadają więc, stają na czworakach, chwytają się nogi od stołu lub innej podpory i mozolnie dźwigają do pionu.

Rączki niemowlaka są już bardzo sprawne. Maluch potrafi chwycić guzik zgiętym kciukiem i palcem wskazującym – jest to tzw. chwyt szczypcowy. Możesz też zauważyć, że trzyma przedmioty za trzonki lub zakończenia.

Dziecko z wprawą otwiera wszystkie zamykane na magnes szafki, wysuwa lżejsze szuflady, otwiera tekturowe pudełka, wysypując ich zawartość na podłogę.

Wyostrza się wzrok dziecka. Jest ono w stanie ogniskować wzrok, śledzić ruchome obiekty i analizować obrazy.

Pod koniec pierwszego roku życia zmienił się rytm snu dziecka. Podczas gdy noworodek przesypiał średnio 16 godzin na dobę, jedenastomiesięczne niemowlę potrzebuje już tylko 13 godzin. Większość dzieci w tym wieku przesypia nieprzerwanie co najmniej sześć godzin w nocy oraz ucina sobie jedną lub dwie drzemki w ciągu dnia.

Dziecko umie już wkładać i wyjmować drobne przedmioty z większych. Choć dla dorosłych wydaje się to dziecinnie łatwe, zdobycie tej umiejętności to kamień milowy w rozwoju dziecka. Nie jedyny – warto dodać. Kolejnym jest zdobycie umiejętności mowy. Maluch wymawia ze zrozumieniem pierwsze dwusylabowe słowa i naśladuje dźwięki. Przyswaja sobie coraz więcej słów, prawdopodobnie zna już dobrze słowa „mama”, „tata”, „pa-pa”, „spać” i „nie”.

Dziecko staje się stanowcze i zdecydowane. Dokładnie wie, czego chce, i potrafi to wyrazić. Kiedy pragnie, byś podała mu zabawkę, wyciąga rączki w kierunku przedmiotu pożądania. Kiedy nie ma ochoty na jedzenie, stanowczo kręci główką. Może buntować się przy ubieraniu i przewijaniu. Czasem umie nawet powiedzieć wprost: „Nie!”. Kiedy słyszy: „nie” od Ciebie, reakcja może być różna. Może się cofnąć, przerwać to, co robi albo wręcz przeciwnie – kontynuować czynność mimo zakazu. Sprawdza w ten sposób, jak daleko może się posunąć. Robiąc coś „zakazanego” może na Ciebie zerkać. To dowód na to, że ma świadomość ustanowionych przez Ciebie zasad.

Dziecko jest coraz bardziej świadome swego imienia, uczy się też imion domowników. Staraj się więc używać imion i zaimków, to pomaga dziecku w identyfikacji bliskich mu osób i porządkowaniu jego świata.

Zmysły dziecka szybko się rozwijają. Jego zdolność do rozróżniania smaków i zapachów osiąga maksimum. Jest też niezwykle wyczulone na dotyk. Maluch okazuje większe zainteresowanie książeczkami. Skupia wzrok na obrazkach ilustrujących czytaną przez Ciebie treść.Umie odróżniać przedmioty po temperaturze, kształcie, ciężarze i konsystencji. Maluch potrafi rozpoznać na obrazku psa, kota, ptaka, dom, samochód (oczywiście najlepiej idzie mu z tymi, z którymi styka się na co dzień). Dziecko uczy się nazw części ciała i może już odpowiadać na pytania na ten temat. Może już potrafić zidentyfikować swój nos, buzię, uszy, pępek, potem nogi i głowę.

Dwunasty miesiąc

roczek dziecka

12 miesiąc życia dziecka

Twoje dziecko bardzo lubi chodzić trzymane za jedną rękę. Jego uchwyt jest jest coraz słabszy. Oznacza to, że dziecko jest gotowe do wykonania w pełni samodzielnego kroku. Tymczasem dziecko może próbować wdrapywać się na schody. Brakuje mu jednak pomysłu, jak wrócić na dół.

Maluszek potrafi dwoma palcami unieść drobny przedmiot, wkładać jedne rzeczy w drugie oraz wyciągać je z ciasnych przestrzeni. W tym wieku dziecko często potrafi już zbudować wieżę z dwóch klocków. Podczas czytania książeczki próbuje samodzielnie przewracać strony.

Zaczyna się okres pokazywania wszystkiego palcem, dziecko zdobyło już bowiem dostateczną kontrolę nad ruchami precyzyjnymi. Gest ten oznacza, że maluch rozpoznaje różne obiekty i próbuje je zidentyfikować.

Niemowlęta mają tendencję do doskonalenia jednej czynności w danym okresie. Jeśli obecnie pochłania je stawanie czy chodzenie, może nie być skłonne do mówienia. Jeśli natomiast zajmuje się samodzielnym jedzeniem, może mało interesować się nauką chodzenia.

W tym okresie możesz zauważyć, że Twój maluch nie ma już takiego apetytu jak dawniej. To normalne. Zmniejszony apetyt wiąże się z tym, że dziecko teraz znacznie wolniej rośnie. Już nie będzie tak szybko przybierać na wadze jak w pierwszym roku życia. Maluch sprawnie się porusza w pionie, szybko raczkuje. Nie chce tracić czasu na jedzenie. Z drugiej strony zasób doświadczeń smakowych dziecka znacznie się powiększył. Obecnie może jeść ono już niemal wszystko, co reszta rodziny.

Pod koniec 1. roku życia dziecko waży przeciętnie 11 kg i mierzy 75 cm. Oznacza to, że potroiła się jego masa urodzeniowa, a dziecko rosło ponad 2 cm na miesiąc.

Maluch zaczyna posługiwać się przedmiotami zgodnie z ich budową i funkcją. Potrafi wykonywać pewne działania w określonej kolejności. Jest to duży postęp w rozwoju umysłowym dziecka, dający początek myśleniu zorganizowanemu.

Dziecko wymawia ze zrozumieniem pierwsze dwa lub trzy słowa z powtarzaną sylabą np. ma-ma, ba-ba, ta-ta. Słowa te mają już dla niego konkretne znaczenia. Możesz wreszcie mieć pewność, że że „mama” w jego ustach naprawdę znaczy „mama”, choć „tata” bywa często pierwszym słowem wypowiadanym ze zrozumieniem przez malucha.

Roczne dziecko na ogół potrafi też powiedzieć: „Da! ”, czyli "daj", a także „Nie!”. Żeby nie było wątpliwości, kręci wtedy przecząco głową. Dziecko zdobywa przecież coraz większą niezależność i przejawia nieposłuszeństwo wobec ustalonych zasad. Oznacza to, że próbuje ono myśleć samo za siebie. Pamiętaj jednak, że w równym stopniu, co wolności, maluch potrzebuje ustalonych zasad, aby czuć się bezpiecznie.

Choć Twój szkrab często mówi: „nie”, chętnie współpracuje przy ubieraniu, myciu i innych codziennych czynnościach. Bez protestu wykonuje w zabawie proste polecenia, np. „Daj lalę”, „Gdzie jest tata?”, „Otwórz buzię”. Poza najprostszymi słowami i zdaniami, dziecko rozumie również bardziej abstrakcyjne wyrażenia, np. "szybko", "poczekaj", "głodny". Specjaliści twierdzą, że przed wypowiedzeniem pierwszego słowa dziecko rozumie około 50 wyrazów i prostych zdań. Potrafi też zrozumieć niektóre z nich bez towarzyszących im gestów. Uwielbia powtarzać wyrazy dźwiękonaśladowcze. Już wie, że pies to "hau, hau", kot to "miau, miau", a zegar to "tik-tak". Dziecko identyfikuje głosy wydawane przez zwierzęta, potrafi naśladować je i dostrzega różnice między nimi a ludzka mową.

W tym okresie zauważysz też, że Twój maluch wykonuje czynności w sposób coraz bardziej celowy, doskonali myślenie przyczynowo-skutkowe i rozwiązywanie problemów (coraz lepiej sortuje i klasyfikuje obiekty, dokonuje prostych uogólnień, np. każde czworonożne zwierzę jest dla niego „pieskiem”). Twój szkrab poznaje, kiedy cieszysz się, z czegoś, co robi i powtarza swoją czynność tak długo, jak długo trwają Twoje pochwały. Stara się w ten sposób zrobić Ci przyjemność.



źródło: Pierwszy rok życia dziecka, Murkoff H., Eisenberg A., Hathaway B.S.N.

 

1 miesiąc życia dziecka







Cieszymy się, że tu trafiłaś / trafiłeś.

Prowadzimy prace nad przygotowaniem wersji mobilnej portalu wegemaluch.pl

Ta wersja platformy mobilnej jest w fazie testów! Prosimy o cierpliwość! (niektóre funkcje mogą nie działać w tej chwili)

 

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
Poprzedni Następny
Zarazić kulturą przez duże „K”

Zarazić kulturą przez duże „K”

Rozwój dziecka

Kimże byliby ludzie, gdyby nie czytali książek. Czymże byłby świat, w którym żyjemy, gdyby nie udoskonalanie go naszymi wyobrażeniami o lepszym jutrze. Szkoda, że coraz częściej i śmielej zapominamy o...

Wielcy od małego

Wielcy od małego

Rozwój dziecka

Zacznę dość nietypowo bo troszeczkę felietonowo. Jakiś czas temu, dokładne ramy czasowe nie mają chyba sensu, dołączyliśmy się do zbiórki rzeczy dla dzieci z Syrii. Uczestnictwo w tej akcji nabrało...

Cisza w dziecięcym pokoju, stres dla rodziców

Cisza w dziecięcym pokoju, stres dla rod…

Rozwój dziecka

Cisza? A co to było? Czy tylko ja zadaję sobie to pytanie od ponad pięciu lat? Z pewnością nie :) Dziecko przychodzi na świat z kosmicznie szczwaną umiejętnością – absorbowania uwagi innych...

Szachy - królewska gra, idealna dla dzieci

Szachy - królewska gra, idealna dla dzie…

Rozwój dziecka

Na pytanie czy warto grać w szachy, bez wahania i z pełną odpowiedzialnością zawsze odpowiem twierdząco. Nie bez powodu uchodzą za królewską grę. Wpływają zarówno na rozwój naszego mózgu, intelektu...

Potwory schowane w szafie - wierzyć czy lekceważyć?

Potwory schowane w szafie - wierzyć czy …

Rozwój dziecka

Strach jest najbardziej instynktownym odczuciem, jaki towarzyszy człowiekowi od samego początku życia. Pomimo iż kojarzy się raczej z rzeczami negatywnymi, jest nam niezbędny do prawidłowego funkcjonowania. Niektórzy psychologowie rozróżniają pojęcia strachu...

Rozumiem bez słów - język migowy

Rozumiem bez słów - język migowy

Rozwój dziecka

Przygodę z językiem migowym rozpocząłem prawie 10 lat temu. Zobaczyłem ogłoszenie na uczelni o kursie migowego i wraz z koleżanką pomyśleliśmy, że możemy spróbować.Na początku traktowałem to jako świetną zabawę...

Obudź w dziecku pasję do nauki

Obudź w dziecku pasję do nauki

Rozwój dziecka

Chcemy by nasze dzieci chętnie się uczyły, wybierały czas spędzony z książką zamiast gier komputerowych oraz żeby były cierpliwe, wytrwałe i nie zniechęcały się niepowodzeniami. Jak sprawić by rzeczywiście tak było? Z...

Fundacja Kokonovo z miłości do dzieci

Fundacja Kokonovo z miłości do dzieci

Rozwój dziecka

Jestem mamą dwóch dziewczynek: 5-letniej Mai i 4-letniej Blanki. Moja starsza córka ma zdiagnozowany autyzm, który przejawia się u niej najczęściej niestandardowym zachowaniem, powtarzaniem czynności w sposób schematyczny, nieuzasadnionym lękiem...

Ruch to zdrowie

Ruch to zdrowie

Rozwój dziecka

Prawda znana od lat i od lat wiadomo, że przebywania na świeżym powietrzu z dodatkiem różnorodnej aktywności poprawia nastrój, zwiększa odporność i tym samym chroni przed chorobami i bakteriami. Zapewne...

Hamburgerowe dzieci - epidemia otyłości

Hamburgerowe dzieci - epidemia otyłości

Rozwój dziecka

Aż 28 proc. chłopców i 22 proc. dziewcząt w ostatnich klasach szkoły podstawowej ma nadwagę lub jest otyłych – wynika z najnowszych badań Instytutu Żywności i Żywienia przeprowadzonych wspólnie z...

Masaż rebozo

Masaż rebozo

Rozwój dziecka

Rebozo to długa na ok 2,5m i szeroka na ok 80cm, meksykańska chusta, która w Meksyku wykorzystywana jest do noszenia niemowląt i dzieci oraz masażu kobiet podczas ciąży, porodu i...

Dzieciak w kolorze biało-czerwonym

Dzieciak w kolorze biało-czerwonym

Rozwój dziecka

Encyklopedyczne źródła podają, że nazwa „patriotyzm” wywodzi się z greckiej nazwy „πατριά” – „patria” oznaczającej rodzinę, grupę, plemię lub naród wywodzący się od wspólnych przodków, ojców tzw. ojczyznę. „Patria” jest...

Necio i Folderek, czyli o pierwszych przygodach dziecka z Internetem

Necio i Folderek, czyli o pierwszych prz…

Rozwój dziecka

Żyjemy w świecie, który oferuje niezwykle szeroki asortyment urządzeń mobilnych. Nowe technologie stają się nieodłącznym elementem człowieka i obejmują każda dziedzinę życia. Prawie każde dziecko w wieku przedszkolnym ma kontakt...

Edukacja ze zwierzętami w tle

Edukacja ze zwierzętami w tle

Rozwój dziecka

Coraz więcej przedszkoli zarówno publicznych jak i prywatnych zakłada na swoim terenie mini zoo lub też. Bo zdaniem specjalistów kontakt z różnego rodzaju zwierzętami ma niesamowicie korzystny wpływ na rozwój...

Słowa dają moc

Słowa dają moc

Rozwój dziecka

'Słowo' to najmocniejsze narzędzie w rękach człowieka. Wypowiedziane od razu zmienia świat na dobry lub na zły. Niestety, wielu z nas zapomina, że rzucone o tak sobie – bez przemyślenia...

Buty na kółkach

Buty na kółkach

Rozwój dziecka

Rolki to świetny sposób na aktywne spędzanie czasu nie tylko dla dorosłych, ale również dla dzieci. Dzięki tej formie aktywności maluch rozwija mięśnie, poczucie równowagi i refleks. Przede wszystkim jednak...

Kilka psów, zabierać je razem, osobno?

Kilka psów, zabierać je razem, osobno?

Rozwój dziecka

Uczę na początku chodzenia na smyczy i przy wózku każdego psa osobno, potem dopiero łączę. Lepiej na początku brać po jednym psie na zmianę niż wziąć wszystkie na raz, zdenerwować...

Mój Bobas Lubi Wybór, czyli przygoda z samodzielnym jedzeniem

Mój Bobas Lubi Wybór, czyli przygoda z s…

Rozwój dziecka

Kiedy po raz pierwszy usłyszałam o BLW, byłam sceptyczna – jak to, mam pozwolić mojemu dziecku wybierać to, co chce zjeść? Stanie z boku, gdy kilkumiesięczne niemowlę samodzielne wkłada sobie...

Zabawy stymulujące słuch dziecka

Zabawy stymulujące słuch dziecka

Rozwój dziecka

Ucho choć słyszy, musi się jeszcze wprawić w słuchaniu. Tak jak rodzice uczą swoje pociechy jeździć na rowerze, tak powinni też nauczyć je słuchania. Dobrze wyćwiczone ucho ułatwia rozumienie świata...

Mój pies mocno ciągnie, co robić?

Mój pies mocno ciągnie, co robić?

Rozwój dziecka

Mój pies bardzo mocno ciągnie. Należy do psów ras północnych, potrzebuje dużo ruchu, nie mam dość czasu, by go nauczyć, ale nie mogę po spuścić ze smyczy- co mam zrobić...

Ilości produktów i wielkości porcji dla dzieci w wieku przedszkolnym cz.3

Ilości produktów i wielkości porcji dla …

Rozwój dziecka

W stosunku do okresu poniemowlęcego tempo rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym jest nieco niższe. Mimo to nadal ważne jest dbanie o jego dietę i dostarczanie produktów pełnowartościowych. Dziecko w wieku...

Ilości produktów i wielkości porcji dla dzieci w wieku przedszkolnym cz.2

Ilości produktów i wielkości porcji dla …

Rozwój dziecka

W stosunku do okresu poniemowlęcego tempo rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym jest nieco niższe. Mimo to nadal ważne jest dbanie o jego dietę i dostarczanie produktów pełnowartościowych. Dziecko w wieku...

Przygotowanie psa na pojawienie się dziecka cz. 2

Przygotowanie psa na pojawienie się dzie…

Rozwój dziecka

Pies jaki jest- każdy widzi, ale na swój własny sposób. Dla jednych oczywiste jest to, że pies ma reagować na podstawowe komendy i nawet bez pomocy potrafią tego nauczyć psa...

Masaż dziecięcy

Masaż dziecięcy

Rozwój dziecka

„Nic tak nie wpływa na ducha jak ciało” Gombrowicz Dotyk jest pierwszym zmysłem, który rozwija się w życiu płodowym i ma to miejsce już w 8 tygodniu od poczęcia, kiedy układ...

Jadłospisy dla małego wegetarianina i weganina

Jadłospisy dla małego wegetarianina i we…

Rozwój dziecka

Na Waszą prośbę Monika Skowron, dietetyk, mama prawie 2-letniego weganiana przygotowała przykładowe jadłospisy dla wegetarianina i weganina powyżej pierwszego roku życia. Znajdziecie tutaj propozycje śniadań, obiadu, podwieczorku i kolacji. Zachęcamy do lektury...

Zapotrzebowanie na składniki pokarmowe

Zapotrzebowanie na składniki pokarmowe

Rozwój dziecka

Organizm małego dziecka jest bardzo wyjątkowy. Z jednej strony potrzebuje całego zestawu składników odżywczych i witamin, z drugiej jednak strony do około 3 roku życia kształtuje się układ pokarmowy. Zatem...

Pies, wózek i dziecko

Pies, wózek i dziecko

Rozwój dziecka

Pierwsze lata życia naszego dziecka mogą być wspaniałym okresem także dla psa. A to dlatego, że spędzamy dużo czasu spacerując z dzieckiem na świeżym powietrzu. Jeśli mamy psa, chcielibyśmy, by...

Od kiedy na nocnik?

Od kiedy na nocnik?

Rozwój dziecka

Trening czystości najlepiej zacząć w drugim roku życia. Większość dzieci zaczyna interesować się nocnikiem bliżej drugich urodzin, ale jest też grupa maluchów, która po ukończeniu pierwszego roku życia zaczyna korzystać...

Rola teatru w życiu dziecka

Rola teatru w życiu dziecka

Rozwój dziecka

Kontakt z szeroko pojętą sztuką jest bardzo ważnym elementem w rozwoju emocjonalnym i społecznym każdego człowieka w tym dziecka. Z jednej strony może służyć jako bierna rozrywka, dająca odetchnąć od...

Ekologiczne pieluszkowanie cz.2

Ekologiczne pieluszkowanie cz.2

Rozwój dziecka

Wybór konkretnej pieluszki to odpowiedź na potrzeby zarówno Rodzica, jak i Dziecka. Może być ich tak samo dużo, jak wielu użytkowników wielorazowego asortymentu. Do najważniejszych należą: - wiek dziecka: im starsze...

Przygotowanie psa na pojawienie się dziecka cz.1

Przygotowanie psa na pojawienie się dzie…

Rozwój dziecka

Wstęp – Będziemy mieli dziecko! Mamy w domu psa, a spodziewamy się dziecka. Wspaniale! Wystarczy, że solidnie to zaplanujemy i przygotujemy naszego psa na powiększenie rodziny – a będzie kompanem całej...

Ekologiczne pieluszkowanie cz.1

Ekologiczne pieluszkowanie cz.1

Rozwój dziecka

W przypadku Noworodka sprawa pieluszkowania ekologicznego jest tak naprawdę prosta. Nie potrzeba chłonnej pieluszki, bo i tak należy ją zmieniać co 1-1,5h z racji częstych kupek. Z tego samego powodu...

Czy mogę pogłaskać psa?

Czy mogę pogłaskać psa?

Rozwój dziecka

Aby zapewnić naszym dzieciom bezpieczeństwo w kontakcie z psem, przekazujmy im prawdę o zachowaniach psa. Wykorzystujmy nadarzające się okazje, by przekazywać informacje na temat tego, jaką istotą jest pies i...

Jak mówić dzieciom o psach

Jak mówić dzieciom o psach

Rozwój dziecka

Dorośli, chcąc chronić swoje dzieci przed pogryzieniem przez psa, często nieświadomie uczą dzieci zachowań, które paradoksalnie zwiększają, a nie zmniejszają ryzyko pogryzienia. W swej pracy spotykam dzieci, u których strach i...

Integracja sensoryczna

Integracja sensoryczna

Rozwój dziecka

Wszystkie informacje ze środowiska zewnętrznego i wewnętrznego docierają do nas przez narządy zmysłów, a stąd kierowane są do ośrodkowego układu nerwowego. Następnie mózg przetwarza, interpretuje i wykorzystuje te informacje w...

Rola rodziców w budowaniu prawidłowej relacji dziecka z psem

Rola rodziców w budowaniu prawidłowej re…

Rozwój dziecka

Z prowadzonych statystyk wynika, że pogryzienia dzieci przez psy zdarzają się najczęściej w ich domach rodzinnych, a sprawcami są psy, które z nimi wspólnie mieszkają. Grupę największego ryzyka stanowią dzieci w...

Przygotowanie kota na pojawienie się w domu noworodka

Przygotowanie kota na pojawienie się w d…

Rozwój dziecka

Koty są zwierzętami, które lubią stałe rytuały i niezmienny porządek dnia. Każda duża zmiana w ich otoczeniu powoduje pojawienie się dyskomfortu i zaburza ich poczucie bezpieczeństwa. Dlatego tak ważne jest...

Przygotowanie psa na pojawienie się dziecka

Przygotowanie psa na pojawienie się dzie…

Rozwój dziecka

Pojawienie się noworodka w domu jest dla każdego psa bardzo dużym stresem. Spowodowany jest on zmniejszeniem uwagi, jaką zwykle domownicy poświęcali psu, zmianą rozkładu dnia, oraz bogactwem nowych sytuacji, dźwięków...

Czy sadzać dziecko, kiedy jeszcze tego nie robi?

Czy sadzać dziecko, kiedy jeszcze tego n…

Rozwój dziecka

Zdecydowanie nie! Dziecko, jeśli jest gotowe, tzn. jego umiejętności motoryczne, reakcje równoważne oraz napięcie posturalne, czyli prawidłowa praca mięśni tułowia są odpowiednio wykształcone, usiądzie sobie samo. Zbyt wczesne sadzanie może spowodować i/lub...

Życie dziecka wychowującego się z psem jest bogatsze

Życie dziecka wychowującego się z psem j…

Rozwój dziecka

Proponuję Państwu spojrzenie na relację dziecka i psa w kontekście emocji i uczuć, jakie obecność pieska może wywołać u dzieci w wieku od 3 lat wzwyż oraz umiejętności społecznych, jakich...

Psia mowa ciała

Psia mowa ciała

Rozwój dziecka

Większość ludzi – dorosłych i dzieci – lubi bawić się z psami. To jest przyjemne dla człowieka. Dla psa również – jeśli odbywa się w odpowiedni dla niego sposób. Czasem...

Masaż shantala

Masaż shantala

Rozwój dziecka

Masaż shantala wywodzi się z Indii, zaś do Europy sprowadził go francuski położnik F. Leboyer. Od lat prowadzone są badania przez pedagogów, psychologów, jak i neurologów nad znaczeniem dotyku dla...

Czy dziecko powinnio raczkować?

Czy dziecko powinnio raczkować?

Rozwój dziecka

To, czy prawidłowo rozwijające się dziecko będzie raczkować zależy przede wszystkim od jego informacji genetycznej. Niewielki odsetek dzieci zamienia fazy rozwojowe, tzn. najpierw przyjmuje pozycję pionową, zaczyna chodzić przy sprzętach...

Skoki rozwojowe niemowląt

Skoki rozwojowe niemowląt

Rozwój dziecka

Nieprzespane noce, zapłakany i marudny Maluszek a do tego zdezorientowani rodzice, którym wydaje się że ich Cudo cofa się w rozwoju, ale po kilku tygodniach okazuje się, że nagle umie...

Wegemaluch.pl Udostępnia materiały na licencji CC BY-NC-ND 4.0 Międzynarodowe. Materiały nieoznaczone CC BY-NC-ND 4.0 - Copyright by WegeMaluch.pl & MagYa 2011-2014. All rights reserved.

Wróć na górę

O Wegemaluch    O Nas    Regulaminy    Polityka Prywatności    Reklama    Promocja    Patronat    Admin    Kontakt    Faq    RSS    Toolbar

coffe Jesteś pewny by przełączyć w wersję dla komputerów stacjonarnych PC?