WegeMaluch.pl

FB TW G+ Zarejestruj Rejestacja / Login

Porady logopedy

Czy niemowlak to niemowa?

wegedzieciChoć niemowlę nie włada biegle piękną polszczyzną, potrafi przekazać nam swoje potrzeby czy samopoczucie niemal od pierwszych dni życia. Pomimo, że jest to sposób niewerbalny, komunikaty wydawane są głosowo – począwszy od krzyku, płaczu, prychnięć (od narodzin do 8. tygodnia życia), poprzez pomrukiwanie, kwilenie i gruchanie (8.-20. tydzień) czy śmiech (tak bardzo radosny, spontaniczny, szczery i wyczekiwany przez rodziców od narodzin!).

Dziecko zaczyna pojmować, że dźwięk to narzędzie, którym może porozumiewać się ze światem oraz że wywołuje różne reakcje u odbiorców. Odkrycie tego jest idealną motywacją dla dziecka do dalszego ćwiczenia i kreowania coraz to nowszych dźwięków, do modulowania głosu – maleństwo inaczej płacze, gdy jest głodne, inaczej, gdy dokucza mu samotność i chce zwrócić na siebie uwagę.

Około drugiego miesiąca w końcu pojawiają się tak wyczekiwane pierwsze samogłoski.

Stąd już z górki do gaworzenia – najważniejszego etapu nabywania języka i rozwoju mowy dziecka. Początkowo, mniej więcej w 4. miesiącu życia, brzmi ono jak przedłużanie dźwięków zbliżonych do spółgłosek, najczęściej są to głoski P, B, M. Półroczne dziecko zwiększa repertuar głosek (T, G, D), na cały głos i przez dłuuugi okres czasu może sam ze sobą „gadać”, ten etap nazywamy gaworzeniem samonaśladowczym, ponieważ dziecko słucha swojej realizacji dźwięków i ją powtarza.

Artykułując pierwsze sylaby (BA-BA-BA, MA-MA-MA itp.), dziecko nie nadaje im żadnego znaczenia, nie rozumie też jeszcze słów zbudowanych z tych sylab wypowiadanych przez otoczenie. Od ok. 8. miesiąca rozumie natomiast ładunek emocjonalny zawarty w przekazie matki, jego intonację – czy mama jest zdenerwowana, czy radosna. W 10. miesiącu dziecko buduje pierwsze intencjonalne słowa (rodzice mogą już się zacząć cieszyć z prawdziwych, nieprzypadkowych słów „mama” i „tata”).

Gaworzenie trwa do 18. miesiąca życia, sylaby łączone są w różne sekwencje np. BABU-BABU, poszerza się też inwentarz słów celowych: „pa pa”, „am am”, „da”, „baba” itp. - najpierw są to wyrazy proste, zbudowane z jednej, dwóch sylab. Nasze dziecko już nie jest „niemowlakiem”. Staje się „bardzomowlakiem”

 

wegedzieciChoć niemowlę nie włada biegle piękną polszczyzną, potrafi przekazać nam swoje potrzeby czy samopoczucie niemal od pierwszych dni życia. Pomimo, że jest to sposób niewerbalny, komunikaty wydawane są głosowo – począwszy od krzyku, płaczu, prychnięć (od narodzin do 8. tygodnia życia), poprzez pomrukiwanie, kwilenie i gruchanie (8.-20. tydzień) czy śmiech (tak bardzo radosny, spontaniczny, szczery i wyczekiwany przez rodziców od narodzin!).

Dziecko zaczyna pojmować, że dźwięk to narzędzie, którym może porozumiewać się ze światem oraz że wywołuje różne reakcje u odbiorców. Odkrycie tego jest idealną motywacją dla dziecka do dalszego ćwiczenia i kreowania coraz to nowszych dźwięków, do modulowania głosu – maleństwo inaczej płacze, gdy jest głodne, inaczej, gdy dokucza mu samotność i chce zwrócić na siebie uwagę.

Około drugiego miesiąca w końcu pojawiają się tak wyczekiwane pierwsze samogłoski.

Stąd już z górki do gaworzenia – najważniejszego etapu nabywania języka i rozwoju mowy dziecka. Początkowo, mniej więcej w 4. miesiącu życia, brzmi ono jak przedłużanie dźwięków zbliżonych do spółgłosek, najczęściej są to głoski P, B, M. Półroczne dziecko zwiększa repertuar głosek (T, G, D), na cały głos i przez dłuuugi okres czasu może sam ze sobą „gadać”, ten etap nazywamy gaworzeniem samonaśladowczym, ponieważ dziecko słucha swojej realizacji dźwięków i ją powtarza.

Artykułując pierwsze sylaby (BA-BA-BA, MA-MA-MA itp.), dziecko nie nadaje im żadnego znaczenia, nie rozumie też jeszcze słów zbudowanych z tych sylab wypowiadanych przez otoczenie. Od ok. 8. miesiąca rozumie natomiast ładunek emocjonalny zawarty w przekazie matki, jego intonację – czy mama jest zdenerwowana, czy radosna. W 10. miesiącu dziecko buduje pierwsze intencjonalne słowa (rodzice mogą już się zacząć cieszyć z prawdziwych, nieprzypadkowych słów „mama” i „tata”).

Gaworzenie trwa do 18. miesiąca życia, sylaby łączone są w różne sekwencje np. BABU-BABU, poszerza się też inwentarz słów celowych: „pa pa”, „am am”, „da”, „baba” itp. - najpierw są to wyrazy proste, zbudowane z jednej, dwóch sylab. Nasze dziecko już nie jest „niemowlakiem”. Staje się „bardzomowlakiem”

 

Nie gaworzy!

Brak gaworzenia bądź zaprzestanie gaworzenia jest bardzo alarmującym sygnałem, ponieważ może wskazywać na zaburzenia rozwoju mowy! Wbrew opiniom babć czy cioć, że „dziecko ma jeszcze czas, a Józio zaczął gaworzyć jak miał dwa latka”, lepiej dmuchać na zimne i skonsultować się ze specjalistą. Każde dziecko rozwija się co prawda indywidualnie, jednak powinno się wstrzelić w pewne „widełki” rozwojowe. Cokolwiek potrąci strunę wątpliwości czujnego rodzica, ma prawo zostać uspokojone przez logopedę.


Dla wegemaluch.pl Małgorzata Niżnik, logopeda dzieci i dorosłych, filolog polski. Pomimo młodego wieku ma już bogate doświadczenie zdobyte podczas licznych praktyk, kursów i pracy w czasie studiów. Obecnie prowadzi w Krakowie własny gabinet logopedyczny Daję Słowo! oraz współpracuje z Ośrodkiem Szkoleń i Psychoterapii Open’er. Zajmuje się terapią logopedyczną dzieci z dysleksją, wadami wymowy oraz zaburzeniami komunikacji językowej. W obszarze jej zainteresowań znajduje się komunikacja niewerbalna oraz przekazywanie emocji przez osoby z problemami językowymi.

 

 







Cieszymy się, że tu trafiłaś / trafiłeś.

Prowadzimy prace nad przygotowaniem wersji mobilnej portalu wegemaluch.pl

Ta wersja platformy mobilnej jest w fazie testów! Prosimy o cierpliwość! (niektóre funkcje mogą nie działać w tej chwili)

 

  • 1
  • 2
Poprzedni Następny
Co to jest afazja dziecięca?

Co to jest afazja dziecięca?

Logopeda

Terminologia logopedyczna usiana jest trudnymi słowami: afazja, alalia, dyzartria... Czy powinniśmy się martwić takimi diagnozami? Co to jest afazja? U ludzi dorosłych z afazją, czyli utratą rozumienia mowy oraz z problemami...

Rozwój mowy dziecka - trzylatek nadużywa R

Rozwój mowy dziecka - trzylatek nadużywa…

Logopeda

Dostałam ostatnio pytanie od zatroskanej mamy świeżego przedszkolaka: Czy to normalne, że moje trzy i pół letnie dziecko mówi "rarka" zamiast "lalka", "rody" zamiast "lody" czy "maruch" zamiast "maluch"? Krótkie...

Rozwój mowy dziecka - etapy rozwoju

Rozwój mowy dziecka - etapy rozwoju

Logopeda

Każdy z nas, rodziców zastanawia się czy jego dziecko dobrze się rozwija. Najgorsze, co nas może spotkać, to inny przedstawiciel posiadania maleństwa, który zacznie poddawać w wątpliwość umiejętności smyka. Wtedy...

Rozwój mowy dziecka - błędy językowe

Rozwój mowy dziecka - błędy językowe

Logopeda

Dzieci już od urodzenia uczą się bardzo trudniej umiejętności - mówienia. Najpierw wydobywają z siebie dźwięki nieartykułowane, potem pojedyncze sylaby, aby móc przejść do pojedynczych słów i w końcu zdań...

Dlaczego moje dziecko nie mówi R?

Dlaczego moje dziecko nie mówi R?

Logopeda

Prawidłowa wymowa głoski 'R' przez dziecko, a raczej jej brak, niekiedy spędza sen z powiek rodzicom. Dlaczego moja pociecha jeszcze nie opanowała tej umiejętności - to najczęstsze pytanie, jakie słyszę...

Od kiedy warto uczyć dziecko języków obcych

Od kiedy warto uczyć dziecko języków obc…

Logopeda

„Im wcześniej, tym lepiej”. „Młody umysł lepiej chłonie”. „Automatycznie wejdzie mu to w krew”. „Bardzo wczesna nauka języków obcych na pewno stymuluje mózg” – te i podobne opinie królują na...

Profilaktyka seplenienia, czyli zabawa w 'nieśmiałego węża'

Profilaktyka seplenienia, czyli zabawa w…

Logopeda

Coraz więcej sześciolatków trafia do szkoły z niezdiagnozowanymi wcześniej wadami wymowy, z których najczęstszą jest seplenienie. Jak temu zapobiec? Jak rodzice bez wykształcenia logopedycznego mogą przewidzieć, że ich dziecko może...

Kiedy 'lowel' i 'lyba'  to już wada wymowy?

Kiedy 'lowel' i 'lyba' to już wada wymo…

Logopeda

Głoska R pojawia się najpóźniej w rozwoju mowy dziecka. Przyjmuje się, że sześciolatek powinien opanować realizację wszystkich głosek, w tym tej najtrudniejszej, czyli R. Czy można więc powiedzieć, że do...

Logopedyczne spojrzenie na smoczek

Logopedyczne spojrzenie na smoczek

Logopeda

Czasami ciężko jest przyznać, że największe korzyści ze smoczka czerpią… rodzice. Smoczek jest bardzo dobrym „wyciszaczem” i łatwo wpaść w sidła traktowania go jako regulatora głośności dziecka. Smoczek pełni też...

Mysiula idzie patuniać

Mysiula idzie patuniać

Logopeda

Na pytanie, co jest ważniejsze: to, jak mówimy do dziecka, czy to, co mówimy do dziecka?, odpowiedź jest prosta – przez pierwszy rok życia dziecka na pierwszy plan wysuwa się...

Muzyka w terapii logopedycznej

Muzyka w terapii logopedycznej

Logopeda

Melodia, dźwięki, rytmy towarzyszą nam od zawsze. Poza ich typową funkcją rozrywkową muzyka jest świetnym narzędziem terapeutycznym. Duża część logopedów wykorzystuje w swojej pracy muzykę do poprawy jakości zajęć z...

Zabawa jako stymulacja rozwoju mowy niemowlęcia. cz.II

Zabawa jako stymulacja rozwoju mowy niem…

Logopeda

Dziecko nie potrzebuje tony nowych zabawek, żeby być szczęśliwym, jest natomiast najszczęśliwsze, kiedy sami poświęcamy mu czas, rodzic - to wielofunkcyjna zabawka, nigdy się nie nudzi i zna tysiące pomysłów...

Zabawa jako stymulacja rozwoju mowy niemowlęcia. cz. I

Zabawa jako stymulacja rozwoju mowy niem…

Logopeda

Każda mama, mniej lub bardziej świadomie, wpływa na rozwój mowy swojego dziecka. Zapewne intuicyjnie wykonuje naprawdę ważne ćwiczenia, które ukryte są pod przykrywką zabawy. Nie wszyscy przecież muszą wiedzieć, że...

Wegemaluch.pl Udostępnia materiały na licencji CC BY-NC-ND 4.0 Międzynarodowe. Materiały nieoznaczone CC BY-NC-ND 4.0 - Copyright by WegeMaluch.pl & MagYa 2011-2014. All rights reserved.

Wróć na górę

O Wegemaluch    O Nas    Regulaminy    Polityka Prywatności    Reklama    Promocja    Patronat    Admin    Kontakt    Faq    RSS    Toolbar

coffe Jesteś pewny by przełączyć w wersję dla komputerów stacjonarnych PC?