WegeMaluch.pl

FB TW G+ Zarejestruj Rejestacja / Login

Porady logopedy

Zabawa jako stymulacja rozwoju mowy niemowlęcia. cz. I

logopeda dziecięcyKażda mama, mniej lub bardziej świadomie, wpływa na rozwój mowy swojego dziecka. Zapewne intuicyjnie wykonuje naprawdę ważne ćwiczenia, które ukryte są pod przykrywką zabawy. Nie wszyscy przecież muszą wiedzieć, że robienie min to "ćwiczenia praksji oralnej", a wyliczanki stymulują prawą półkulę mózgu poprzez melodię i lewą półkulę poprzez uszeregowanie elementów w danej kolejności.

Oto klika wskazówek do zabaw, które nie dość, że są przyjemne i dla rodzica i dla malucha, to jeszcze pełnią bardzo ważną funkcję - stymulują jego chęć do werbalnego komunikowania się.

Dziecko już w łonie matki lubi zasłuchiwać się w głosy otoczenia. Najbardziej lubi głos swojej mamy, oraz bicie jej serca. Dlaczego więc miało by nie lubić tego po przyjściu na świat? Mów nauka mówieniado swojej pociechy często i czule od narodzenia. Przyjemne będzie dla niego słuchanie twoich piosenek, kołysanie i pieszczenie. A w trakcie karmienia piersią - opowiadaj mu dużo rzeczy.

Nie ważna jest treść, ważna jest melodia i tembr głosu i ta niewidzialna nić bliskości łącząca obie strony. Dziecko najpierw odbiera z naszego komunikatu emocje i barwę głosu, śpiewaj więc mu różne kołysanki oraz wierszyki (mają miłe dla ucha metrum) i rób to nie tylko w domu, ale też na spacerze, podczas kąpieli czy w drodze na zakupy - ważne jest jeszcze to, żeby dziecko widziało twoją twarz. Jeśli pomalujesz usta czerwoną szminką, ułatwisz dziecku skupienie się na nich.

W pierwszych miesiącach życia rodzic może wejść w "dialog" z maluszkiem - papugować wydawane przez niego dźwięki, powtarzać je jak echo. Zachęca to dziecko do generowania coraz to nowszych dźwięków. W czwartym miesiącu życia należy spróbować odwrócić role - niech dziecko naśladuje wymawiane przez nas samogłoski, a z czasem - sylaby. Niemowlę stymulować powinno się nie tylko swoim głosem, ale również przedmiotami - dzwoneczkami, grzechotkami. Czy dziecko odwraca głowę w kierunku z którego dochodzi dźwięk?

Raczkowanie jest idealnym sposobem na poznawanie otaczającej nas rzeczywistości. Dziecko robi się coraz ciekawsze świata, poznaje tysiące nowych rzeczy, których nie było w stanie zobaczyć, leżąc w łóżeczku. Nazywaj więc najczęściej widywanie przez niego przedmioty, pokazuj nowe i opowiadaj o nich. Niech osłucha się z naszym rodzimym językiem.

W dziewiątym miesiącu życia dziecko zaczyna rozpoznawać swoje odbicie w lustrze, identyfikuje się z nim - rodzi się świadomość własnej osoby. Do dziecka najlepiej zwracać się po imieniu, dzięki temu zaczyna ono rozpoznawać swoją odrębność. W przyszłości dziecko będzie o sobie mówiło najpierw w trzeciej osobie np. "Mati am am", co oznacza np. "ja-Mateusz właśnie zjadłem". Powoli, pomalutku można zadawać pytania: „Gdzie jest Mateuszek?”, „Gdzie Mati ma oko?” itp.- chyba każdy jako dziecko z radością i zapałem dumnie prezentował cioci czy babci swoje nowoodkryte części ciała.

 

logopeda dziecięcyKażda mama, mniej lub bardziej świadomie, wpływa na rozwój mowy swojego dziecka. Zapewne intuicyjnie wykonuje naprawdę ważne ćwiczenia, które ukryte są pod przykrywką zabawy. Nie wszyscy przecież muszą wiedzieć, że robienie min to "ćwiczenia praksji oralnej", a wyliczanki stymulują prawą półkulę mózgu poprzez melodię i lewą półkulę poprzez uszeregowanie elementów w danej kolejności.

Oto klika wskazówek do zabaw, które nie dość, że są przyjemne i dla rodzica i dla malucha, to jeszcze pełnią bardzo ważną funkcję - stymulują jego chęć do werbalnego komunikowania się.

Dziecko już w łonie matki lubi zasłuchiwać się w głosy otoczenia. Najbardziej lubi głos swojej mamy, oraz bicie jej serca. Dlaczego więc miało by nie lubić tego po przyjściu na świat? Mów nauka mówieniado swojej pociechy często i czule od narodzenia. Przyjemne będzie dla niego słuchanie twoich piosenek, kołysanie i pieszczenie. A w trakcie karmienia piersią - opowiadaj mu dużo rzeczy.

Nie ważna jest treść, ważna jest melodia i tembr głosu i ta niewidzialna nić bliskości łącząca obie strony. Dziecko najpierw odbiera z naszego komunikatu emocje i barwę głosu, śpiewaj więc mu różne kołysanki oraz wierszyki (mają miłe dla ucha metrum) i rób to nie tylko w domu, ale też na spacerze, podczas kąpieli czy w drodze na zakupy - ważne jest jeszcze to, żeby dziecko widziało twoją twarz. Jeśli pomalujesz usta czerwoną szminką, ułatwisz dziecku skupienie się na nich.

W pierwszych miesiącach życia rodzic może wejść w "dialog" z maluszkiem - papugować wydawane przez niego dźwięki, powtarzać je jak echo. Zachęca to dziecko do generowania coraz to nowszych dźwięków. W czwartym miesiącu życia należy spróbować odwrócić role - niech dziecko naśladuje wymawiane przez nas samogłoski, a z czasem - sylaby. Niemowlę stymulować powinno się nie tylko swoim głosem, ale również przedmiotami - dzwoneczkami, grzechotkami. Czy dziecko odwraca głowę w kierunku z którego dochodzi dźwięk?

Raczkowanie jest idealnym sposobem na poznawanie otaczającej nas rzeczywistości. Dziecko robi się coraz ciekawsze świata, poznaje tysiące nowych rzeczy, których nie było w stanie zobaczyć, leżąc w łóżeczku. Nazywaj więc najczęściej widywanie przez niego przedmioty, pokazuj nowe i opowiadaj o nich. Niech osłucha się z naszym rodzimym językiem.

W dziewiątym miesiącu życia dziecko zaczyna rozpoznawać swoje odbicie w lustrze, identyfikuje się z nim - rodzi się świadomość własnej osoby. Do dziecka najlepiej zwracać się po imieniu, dzięki temu zaczyna ono rozpoznawać swoją odrębność. W przyszłości dziecko będzie o sobie mówiło najpierw w trzeciej osobie np. "Mati am am", co oznacza np. "ja-Mateusz właśnie zjadłem". Powoli, pomalutku można zadawać pytania: „Gdzie jest Mateuszek?”, „Gdzie Mati ma oko?” itp.- chyba każdy jako dziecko z radością i zapałem dumnie prezentował cioci czy babci swoje nowoodkryte części ciała.

 

Naśladownictwo

Dzieci uczą się poprzez naśladownictwo. Dlatego kolejnym doskonałym ćwiczeniem jest robienie przez nas min do malucha, wypychanie policzków powietrzem, marszczenie nosa, ruszanie ustami, pokazywanie i chowanie języka - pobudza to go do naśladownictwa, rozwijania swoich zdolności artykulacyjnych czy wyrażania emocji. Śmiech jest zaraźliwy, uwalnia dawkę dopaminy (neuroprzekaźnika w mózgu) powodującej poczucie szczęścia oraz utrwala więzi - śmiejcie się więc jak najczęściej! Pomogą w tym wygłupy, strojenie min, przebieranki (śmieszne okulary, chusty, kapelusze – fantazja jest nieograniczona). Dziesięciomiesięczne dziecko potrafi odwzorowywać już niektóre gesty, można więc spróbować zabawy w robienie "pa pa", "kosi kosi łapki" lub przesyłanie całusów - umiejętności te są bardzo ważnym etapem nabywania mowy. Najpierw sama wykonaj ruch ręką, potem powtórz go rączką dziecka - w ten sposób szybko go sobie przyswoi.


logopeda dziecięcyDla wegemaluch.pl Małgorzata Niżnik, logopeda dzieci i dorosłych, filolog polski. Pomimo młodego wieku ma już bogate doświadczenie zdobyte podczas licznych praktyk, kursów i pracy w czasie studiów. Obecnie prowadzi w Krakowie własny gabinet logopedyczny Daję Słowo! oraz współpracuje z Ośrodkiem Szkoleń i Psychoterapii Open’er. Zajmuje się terapią logopedyczną dzieci z dysleksją, wadami wymowy oraz zaburzeniami komunikacji językowej. W obszarze jej zainteresowań znajduje się komunikacja niewerbalna oraz przekazywanie emocji przez osoby z problemami językowymi.

 

 







Cieszymy się, że tu trafiłaś / trafiłeś.

Prowadzimy prace nad przygotowaniem wersji mobilnej portalu wegemaluch.pl

Ta wersja platformy mobilnej jest w fazie testów! Prosimy o cierpliwość! (niektóre funkcje mogą nie działać w tej chwili)

 

  • 1
  • 2
Poprzedni Następny
Co to jest afazja dziecięca?

Co to jest afazja dziecięca?

Logopeda

Terminologia logopedyczna usiana jest trudnymi słowami: afazja, alalia, dyzartria... Czy powinniśmy się martwić takimi diagnozami? Co to jest afazja? U ludzi dorosłych z afazją, czyli utratą rozumienia mowy oraz z problemami...

Rozwój mowy dziecka - trzylatek nadużywa R

Rozwój mowy dziecka - trzylatek nadużywa…

Logopeda

Dostałam ostatnio pytanie od zatroskanej mamy świeżego przedszkolaka: Czy to normalne, że moje trzy i pół letnie dziecko mówi "rarka" zamiast "lalka", "rody" zamiast "lody" czy "maruch" zamiast "maluch"? Krótkie...

Rozwój mowy dziecka - etapy rozwoju

Rozwój mowy dziecka - etapy rozwoju

Logopeda

Każdy z nas, rodziców zastanawia się czy jego dziecko dobrze się rozwija. Najgorsze, co nas może spotkać, to inny przedstawiciel posiadania maleństwa, który zacznie poddawać w wątpliwość umiejętności smyka. Wtedy...

Rozwój mowy dziecka - błędy językowe

Rozwój mowy dziecka - błędy językowe

Logopeda

Dzieci już od urodzenia uczą się bardzo trudniej umiejętności - mówienia. Najpierw wydobywają z siebie dźwięki nieartykułowane, potem pojedyncze sylaby, aby móc przejść do pojedynczych słów i w końcu zdań...

Dlaczego moje dziecko nie mówi R?

Dlaczego moje dziecko nie mówi R?

Logopeda

Prawidłowa wymowa głoski 'R' przez dziecko, a raczej jej brak, niekiedy spędza sen z powiek rodzicom. Dlaczego moja pociecha jeszcze nie opanowała tej umiejętności - to najczęstsze pytanie, jakie słyszę...

Od kiedy warto uczyć dziecko języków obcych

Od kiedy warto uczyć dziecko języków obc…

Logopeda

„Im wcześniej, tym lepiej”. „Młody umysł lepiej chłonie”. „Automatycznie wejdzie mu to w krew”. „Bardzo wczesna nauka języków obcych na pewno stymuluje mózg” – te i podobne opinie królują na...

Profilaktyka seplenienia, czyli zabawa w 'nieśmiałego węża'

Profilaktyka seplenienia, czyli zabawa w…

Logopeda

Coraz więcej sześciolatków trafia do szkoły z niezdiagnozowanymi wcześniej wadami wymowy, z których najczęstszą jest seplenienie. Jak temu zapobiec? Jak rodzice bez wykształcenia logopedycznego mogą przewidzieć, że ich dziecko może...

Kiedy 'lowel' i 'lyba'  to już wada wymowy?

Kiedy 'lowel' i 'lyba' to już wada wymo…

Logopeda

Głoska R pojawia się najpóźniej w rozwoju mowy dziecka. Przyjmuje się, że sześciolatek powinien opanować realizację wszystkich głosek, w tym tej najtrudniejszej, czyli R. Czy można więc powiedzieć, że do...

Logopedyczne spojrzenie na smoczek

Logopedyczne spojrzenie na smoczek

Logopeda

Czasami ciężko jest przyznać, że największe korzyści ze smoczka czerpią… rodzice. Smoczek jest bardzo dobrym „wyciszaczem” i łatwo wpaść w sidła traktowania go jako regulatora głośności dziecka. Smoczek pełni też...

Mysiula idzie patuniać

Mysiula idzie patuniać

Logopeda

Na pytanie, co jest ważniejsze: to, jak mówimy do dziecka, czy to, co mówimy do dziecka?, odpowiedź jest prosta – przez pierwszy rok życia dziecka na pierwszy plan wysuwa się...

Muzyka w terapii logopedycznej

Muzyka w terapii logopedycznej

Logopeda

Melodia, dźwięki, rytmy towarzyszą nam od zawsze. Poza ich typową funkcją rozrywkową muzyka jest świetnym narzędziem terapeutycznym. Duża część logopedów wykorzystuje w swojej pracy muzykę do poprawy jakości zajęć z...

Zabawa jako stymulacja rozwoju mowy niemowlęcia. cz.II

Zabawa jako stymulacja rozwoju mowy niem…

Logopeda

Dziecko nie potrzebuje tony nowych zabawek, żeby być szczęśliwym, jest natomiast najszczęśliwsze, kiedy sami poświęcamy mu czas, rodzic - to wielofunkcyjna zabawka, nigdy się nie nudzi i zna tysiące pomysłów...

Czy niemowlak to niemowa?

Czy niemowlak to niemowa?

Logopeda

Choć niemowlę nie włada biegle piękną polszczyzną, potrafi przekazać nam swoje potrzeby czy samopoczucie niemal od pierwszych dni życia. Pomimo, że jest to sposób niewerbalny, komunikaty wydawane są głosowo –...

Wegemaluch.pl Udostępnia materiały na licencji CC BY-NC-ND 4.0 Międzynarodowe. Materiały nieoznaczone CC BY-NC-ND 4.0 - Copyright by WegeMaluch.pl & MagYa 2011-2014. All rights reserved.

Wróć na górę

O Wegemaluch    O Nas    Regulaminy    Polityka Prywatności    Reklama    Promocja    Patronat    Admin    Kontakt    Faq    RSS    Toolbar

coffe Jesteś pewny by przełączyć w wersję dla komputerów stacjonarnych PC?