Dziecko nie potrzebuje tony nowych zabawek, żeby być szczęśliwym, jest natomiast najszczęśliwsze, kiedy sami poświęcamy mu czas, rodzic - to wielofunkcyjna zabawka, nigdy się nie nudzi i zna tysiące pomysłów! Nie zamykaj jednak dziecka na nowe kontakty z ludźmi ale też je nimi nie atakuj - obserwuj wyraz twarzy swojej pociechy, kiedy spotyka nieznane mu osoby. Nie izoluj jej też od rówieśników - jeśli nie posłałaś dziecka do żłobka, możesz przecież nawiązać kontakty z innymi rodzicami w specjalnych klubach dla mam czy na spacerze w parku. Korzyści są przecież obustronne.
Nasze dziecko ma już prawie rok. Może by tak zaszczepić w nim miłość do książek? Jeśli jeszcze nie czytałaś dziecku książeczek, pora najwyższa aby to nadrobić. Kontakt z książką i oglądanie obrazków to świetny sposób na spędzanie czasu. Można też z powodzeniem używać albumów z rodzinnymi zdjęciami - najciekawsi bohaterowie to przecież my sami i najbliższe nam osoby!
Dzieci uwielbiają także oglądać zwierzątka („O! To kura. Kura robi ko ko. Jak robi kura?", krowa "mu", baran "be" itp.) oraz wydające różne odgłosy przedmioty - auto można z powodzeniem opisać "bum bum", telefon „halo” a młotek "stuk stuk". Wyrazy dźwiękonaśladowcze będą jednymi z pierwszych wyrazów w słowniku dziecka. Jeśli dziecko pokazuje na coś palcem, należy opowiedzieć mu co widzi. Z czasem można zacząć zadawać pytania: "Co to?", "kto to?", pokazując na obrazek w książce, ptaszka za oknem czy usłyszawszy szczekanie psa. Szczególnie ważne jest pole wspólnej uwagi, czyli patrzenie w tym samym czasie na tę samą rzecz, zainicjowane albo przez rodzica, albo przez samo dziecko. A wieczorami lepiej żeby dziecko wsłuchiwało się w dobranocne opowieści. Dobrze by było, gdyby takie czytanie stało się rytuałem, dzieci lubią powtarzalny cykl dnia, kiedy będą osłuchane z naszymi opowieściami, łatwiej i przyjemniej będzie się im zasypiało. Od czasu do czasu bajeczki można szeptać raz do jednego a raz do drugiego uszka dziecka.
Innym ćwiczeniem dla rocznego malucha jest zabawa w podawanie zabawek. Rodzic układa w rządku przed dzieckiem kilka z nich i mówi do dziecka: "daj ....". Kiedy dziecko wykona dobrze polecenie, w ramach nagrody bijcie wspólnie brawo. Te same rekwizyty możesz przykrywać chustą lub kocykiem: „Jest piłka. Ooo, nie ma piłki! Gdzie piłka? Tu jest piłka!”.
Zabawą, gdzie interakcja jest największa, jest wspólny kontakt cielesny - doskonałe są wyliczanki "Sroczka kaszkę ważyła", czy zabawy w "Idzie kominiarz po drabinie". Dotyk to forma pieszczoty, oraz pokazanie sobie nawzajem, że jesteśmy dla siebie najbliżsi i najważniejsi. A z punktu widzenia logopedycznego wierszyki te mają dodatkowo rymy, wyrabiają poczucie rytmu oraz stymulują pamięć słuchową.
Pamiętaj, że każda zabawa i każda relacja z dzieckiem rozwija je społecznie, emocjonalnie, fizycznie i psychicznie poprzez wspólny kontakt i budowanie więzi.
Dla wegemaluch.pl Małgorzata Niżnik, logopeda dzieci i dorosłych, filolog polski. Pomimo młodego wieku ma już bogate doświadczenie zdobyte podczas licznych praktyk, kursów i pracy w czasie studiów. Obecnie prowadzi w Krakowie własny gabinet logopedyczny Daję Słowo! oraz współpracuje z Ośrodkiem Szkoleń i Psychoterapii Open’er. Zajmuje się terapią logopedyczną dzieci z dysleksją, wadami wymowy oraz zaburzeniami komunikacji językowej. W obszarze jej zainteresowań znajduje się komunikacja niewerbalna oraz przekazywanie emocji przez osoby z problemami językowymi.
Terminologia logopedyczna usiana jest trudnymi słowami: afazja, alalia, dyzartria... Czy powinniśmy się martwić takimi diagnozami? Co to jest afazja? U ludzi dorosłych z afazją, czyli utratą rozumienia mowy oraz z problemami...
Dostałam ostatnio pytanie od zatroskanej mamy świeżego przedszkolaka: Czy to normalne, że moje trzy i pół letnie dziecko mówi "rarka" zamiast "lalka", "rody" zamiast "lody" czy "maruch" zamiast "maluch"? Krótkie...
Każdy z nas, rodziców zastanawia się czy jego dziecko dobrze się rozwija. Najgorsze, co nas może spotkać, to inny przedstawiciel posiadania maleństwa, który zacznie poddawać w wątpliwość umiejętności smyka. Wtedy...
Dzieci już od urodzenia uczą się bardzo trudniej umiejętności - mówienia. Najpierw wydobywają z siebie dźwięki nieartykułowane, potem pojedyncze sylaby, aby móc przejść do pojedynczych słów i w końcu zdań...
Prawidłowa wymowa głoski 'R' przez dziecko, a raczej jej brak, niekiedy spędza sen z powiek rodzicom. Dlaczego moja pociecha jeszcze nie opanowała tej umiejętności - to najczęstsze pytanie, jakie słyszę...
„Im wcześniej, tym lepiej”. „Młody umysł lepiej chłonie”. „Automatycznie wejdzie mu to w krew”. „Bardzo wczesna nauka języków obcych na pewno stymuluje mózg” – te i podobne opinie królują na...
Coraz więcej sześciolatków trafia do szkoły z niezdiagnozowanymi wcześniej wadami wymowy, z których najczęstszą jest seplenienie. Jak temu zapobiec? Jak rodzice bez wykształcenia logopedycznego mogą przewidzieć, że ich dziecko może...
Głoska R pojawia się najpóźniej w rozwoju mowy dziecka. Przyjmuje się, że sześciolatek powinien opanować realizację wszystkich głosek, w tym tej najtrudniejszej, czyli R. Czy można więc powiedzieć, że do...
Czasami ciężko jest przyznać, że największe korzyści ze smoczka czerpią… rodzice. Smoczek jest bardzo dobrym „wyciszaczem” i łatwo wpaść w sidła traktowania go jako regulatora głośności dziecka. Smoczek pełni też...
Na pytanie, co jest ważniejsze: to, jak mówimy do dziecka, czy to, co mówimy do dziecka?, odpowiedź jest prosta – przez pierwszy rok życia dziecka na pierwszy plan wysuwa się...
Melodia, dźwięki, rytmy towarzyszą nam od zawsze. Poza ich typową funkcją rozrywkową muzyka jest świetnym narzędziem terapeutycznym. Duża część logopedów wykorzystuje w swojej pracy muzykę do poprawy jakości zajęć z...
Każda mama, mniej lub bardziej świadomie, wpływa na rozwój mowy swojego dziecka. Zapewne intuicyjnie wykonuje naprawdę ważne ćwiczenia, które ukryte są pod przykrywką zabawy. Nie wszyscy przecież muszą wiedzieć, że...
Choć niemowlę nie włada biegle piękną polszczyzną, potrafi przekazać nam swoje potrzeby czy samopoczucie niemal od pierwszych dni życia. Pomimo, że jest to sposób niewerbalny, komunikaty wydawane są głosowo –...