WegeMaluch.pl

FB TW G+ Zarejestruj Rejestacja / Login

Porady logopedy

Muzyka w terapii logopedycznej

wegedzieciakMelodia, dźwięki, rytmy towarzyszą nam od zawsze. Poza ich typową funkcją rozrywkową muzyka jest świetnym narzędziem terapeutycznym. Duża część logopedów wykorzystuje w swojej pracy muzykę do poprawy jakości zajęć z pacjentem. Jest to bowiem bliska i miła dziedzina małemu dziecku.

W ten sposób doszło do powstania dziedziny tzw. logorytmiki, która dzięki zastosowaniu muzyki staje się ciekawą metodą pracy w trakcie indywidualnej terapii logopedycznej dziecka szczególnie w wieku przedszkolnym stanowiąc zarazem skuteczny i atrakcyjny element terapii. Głównymi elementami muzyki będącymi podstawą ćwiczeń i zabaw są: rytm, metrum, tempo i dynamika. Logorytmika pozwala wykorzystać możliwość oddziaływania na sferę słuchową, słuchowo-ruchową i ruchową. Na bazie ćwiczeń muzyczno-ruchowych wykorzystuje się gry słowno-ruchowe, w których głównym wyznacznikiem jest rytm.

Naturalny i swobodny ruch, będący ważnym elementem ćwiczeń, umożliwia realizację zajęć porady logopedy dziecięcegorytmicznych ze wszystkimi dziećmi, niezależnie od stanu rozwoju intelektualnego, ruchowego i muzycznego rozwoju.

Deficyt sprawności ruchowej u dzieci może obejmować różne sfery motoryki. Przejawia się on w zaburzeniach koordynacji, orientacji przestrzennej, kierunkowej i czasowej oraz problemami napięcia mięśniowego. Usprawnianie dzieci, u których występują zaburzenia ruchowe łącznie z zaburzeniem mowy jest głównym zadaniem logorytmiki. Muzyka towarzysząca ćwiczeniom organizuje ruch w czasie, a swoją dynamiką reguluje napięcie mięśniowe. Charakter muzyki wyznacza rodzaj ekspresji ruchowej w zależności od potrzeb danego dziecka. Może wyciszać nadmierne napięcie psychiczne (np. śpiewanie kołysanek przed zaśnięciem), a w sytuacji odwrotnej - aktywizować dziecko do spontanicznego, a także zorganizowanego rytmem ruchu (np. szybkie, dynamiczne piosenki łączone z tańcem, pokazywaniem).

Zabawy i ćwiczenia rytmiczno-ruchowe przy muzyce oprócz zaspakajania naturalnej potrzeby ruchu, wzmacniają i rozwijają równocześnie wiele dyspozycji psychofizycznych, tj. spostrzegawczość, pamięć, uwagę, szybką reakcję na sygnały, a także dostarczają dziecku zabawy i pozytywnego śmiechu. Jednym z pierwszych kontaktów dziecka z muzyką jest śpiew mamy a później jego własny śpiew, a najprostszą formą muzyczną - piosenka.

wegedzieciakMelodia, dźwięki, rytmy towarzyszą nam od zawsze. Poza ich typową funkcją rozrywkową muzyka jest świetnym narzędziem terapeutycznym. Duża część logopedów wykorzystuje w swojej pracy muzykę do poprawy jakości zajęć z pacjentem. Jest to bowiem bliska i miła dziedzina małemu dziecku.

W ten sposób doszło do powstania dziedziny tzw. logorytmiki, która dzięki zastosowaniu muzyki staje się ciekawą metodą pracy w trakcie indywidualnej terapii logopedycznej dziecka szczególnie w wieku przedszkolnym stanowiąc zarazem skuteczny i atrakcyjny element terapii. Głównymi elementami muzyki będącymi podstawą ćwiczeń i zabaw są: rytm, metrum, tempo i dynamika. Logorytmika pozwala wykorzystać możliwość oddziaływania na sferę słuchową, słuchowo-ruchową i ruchową. Na bazie ćwiczeń muzyczno-ruchowych wykorzystuje się gry słowno-ruchowe, w których głównym wyznacznikiem jest rytm.

Naturalny i swobodny ruch, będący ważnym elementem ćwiczeń, umożliwia realizację zajęć porady logopedy dziecięcegorytmicznych ze wszystkimi dziećmi, niezależnie od stanu rozwoju intelektualnego, ruchowego i muzycznego rozwoju.

Deficyt sprawności ruchowej u dzieci może obejmować różne sfery motoryki. Przejawia się on w zaburzeniach koordynacji, orientacji przestrzennej, kierunkowej i czasowej oraz problemami napięcia mięśniowego. Usprawnianie dzieci, u których występują zaburzenia ruchowe łącznie z zaburzeniem mowy jest głównym zadaniem logorytmiki. Muzyka towarzysząca ćwiczeniom organizuje ruch w czasie, a swoją dynamiką reguluje napięcie mięśniowe. Charakter muzyki wyznacza rodzaj ekspresji ruchowej w zależności od potrzeb danego dziecka. Może wyciszać nadmierne napięcie psychiczne (np. śpiewanie kołysanek przed zaśnięciem), a w sytuacji odwrotnej - aktywizować dziecko do spontanicznego, a także zorganizowanego rytmem ruchu (np. szybkie, dynamiczne piosenki łączone z tańcem, pokazywaniem).

Zabawy i ćwiczenia rytmiczno-ruchowe przy muzyce oprócz zaspakajania naturalnej potrzeby ruchu, wzmacniają i rozwijają równocześnie wiele dyspozycji psychofizycznych, tj. spostrzegawczość, pamięć, uwagę, szybką reakcję na sygnały, a także dostarczają dziecku zabawy i pozytywnego śmiechu. Jednym z pierwszych kontaktów dziecka z muzyką jest śpiew mamy a później jego własny śpiew, a najprostszą formą muzyczną - piosenka.

Śpiewanie

Śpiewanie piosenek wpływa na pogłębianie oddechu, aktywniejsze działanie przepony oraz wzmocnienie narządu głosowego. Ważna jest także treść piosenek, która pobudza wyobraźnię dziecka oraz rozwija jego zainteresowania, a przede wszystkim wzbogaca słownictwo. W przypadku dzieci z zaburzeniami mowy, śpiewanie piosenek, w których wydłuża się sylaby, umożliwia dokładniejsze realizowanie głosek, a co za tym idzie wpływa korzystnie na ćwiczenia prawidłowej artykulacji oraz poprawia płynność mówienia. Ciekawymi zabawami z muzyką są zagadki dźwiękowe. Dla dzieci w wieku przedszkolnym jest to świetna zabawa, by pobudzić umysł, wytężyć słuch i odgadnąć np. zwierzę, które wydaje usłyszany dźwięk.

Wyrazy dźwiękonaśladowcze

logopeda dziecięcyWyrazy dźwiękonaśladowcze towarzyszą dzieciom od początku rozwoju mowy i są sposobem komunikacji. Na ich podstawie kształtują się później dalsze szczeble prawidłowego rozwoju językowego.

Idealnymi zabawami ruchowymi połączonymi z muzyką są wyliczanki, np. „Siała baba mak…”. Dzieci nie tylko śpiewają, ale też i pokazują. Jest to nie tylko zabawa śpiewem, ale także zabawa ruchem, co w przypadku małych dzieci jest szczególnie ważnym elementem ich rozwoju. Poprzez ruch dzieci aktywizują się, mogą wykorzystać nagromadzoną energię i przede wszystkim świetnie bawić się. W przypadku dzieci przedszkolnych wspomagane jest poczucie integracji grupowej. Przykładem ciekawej zabawy ruchowej jest zabawa „Koniki”: dzieci poruszają się w rytm muzyki wysoko unosząc kolana, na umówiony sygnał przystają i „kląskają” językiem o podniebienie zgodnie z tempem muzyki, a na przerwę w muzyce parskają ustami. Są to świetne ćwiczenia, które wspomagają zajęcia logopedyczne, pomagają nie tylko zintegrować grupę, ale i indywidualnie wpływać na każde dziecko.

Ćwiczenia logorytmiczne są ważnym elementem w kierowaniu ruchową, estetyczną i społeczną aktywnością dzieci, co oznacza, że wraz z rozwojem ruchowym postępuje u nich rozwój sfery poznawczej i emocjonalnej, a także wykształcają się różne formy kontaktów społecznych.

Zatem… śpiewajmy, tańczy i ruszajmy się ze swoimi dziećmi!


logopeda i autyzmAleksandra Olczyk, logopeda dziecięcy, filolog polski. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego. Współpracuje z wieloma przedszkolami w Warszawie, gdzie przeprowadza logopedyczne  badania przesiewowe, prowadzi indywidualną terapię dzieci z różnymi wadami wymowy, organizuje grupowe zajęcia logopedyczne dla dzieci w wieku przedszkolnym, a także przygotowuje specjalistyczne programy indywidualnej terapii logopedycznej. Zajmuje się terapią logopedyczną dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera we współpracy z  Centrum Terapii Autyzmu SOTIS w Warszawie.







Cieszymy się, że tu trafiłaś / trafiłeś.

Prowadzimy prace nad przygotowaniem wersji mobilnej portalu wegemaluch.pl

Ta wersja platformy mobilnej jest w fazie testów! Prosimy o cierpliwość! (niektóre funkcje mogą nie działać w tej chwili)

 

  • 1
  • 2
Poprzedni Następny
Co to jest afazja dziecięca?

Co to jest afazja dziecięca?

Logopeda

Terminologia logopedyczna usiana jest trudnymi słowami: afazja, alalia, dyzartria... Czy powinniśmy się martwić takimi diagnozami? Co to jest afazja? U ludzi dorosłych z afazją, czyli utratą rozumienia mowy oraz z problemami...

Rozwój mowy dziecka - trzylatek nadużywa R

Rozwój mowy dziecka - trzylatek nadużywa…

Logopeda

Dostałam ostatnio pytanie od zatroskanej mamy świeżego przedszkolaka: Czy to normalne, że moje trzy i pół letnie dziecko mówi "rarka" zamiast "lalka", "rody" zamiast "lody" czy "maruch" zamiast "maluch"? Krótkie...

Rozwój mowy dziecka - etapy rozwoju

Rozwój mowy dziecka - etapy rozwoju

Logopeda

Każdy z nas, rodziców zastanawia się czy jego dziecko dobrze się rozwija. Najgorsze, co nas może spotkać, to inny przedstawiciel posiadania maleństwa, który zacznie poddawać w wątpliwość umiejętności smyka. Wtedy...

Rozwój mowy dziecka - błędy językowe

Rozwój mowy dziecka - błędy językowe

Logopeda

Dzieci już od urodzenia uczą się bardzo trudniej umiejętności - mówienia. Najpierw wydobywają z siebie dźwięki nieartykułowane, potem pojedyncze sylaby, aby móc przejść do pojedynczych słów i w końcu zdań...

Dlaczego moje dziecko nie mówi R?

Dlaczego moje dziecko nie mówi R?

Logopeda

Prawidłowa wymowa głoski 'R' przez dziecko, a raczej jej brak, niekiedy spędza sen z powiek rodzicom. Dlaczego moja pociecha jeszcze nie opanowała tej umiejętności - to najczęstsze pytanie, jakie słyszę...

Od kiedy warto uczyć dziecko języków obcych

Od kiedy warto uczyć dziecko języków obc…

Logopeda

„Im wcześniej, tym lepiej”. „Młody umysł lepiej chłonie”. „Automatycznie wejdzie mu to w krew”. „Bardzo wczesna nauka języków obcych na pewno stymuluje mózg” – te i podobne opinie królują na...

Profilaktyka seplenienia, czyli zabawa w 'nieśmiałego węża'

Profilaktyka seplenienia, czyli zabawa w…

Logopeda

Coraz więcej sześciolatków trafia do szkoły z niezdiagnozowanymi wcześniej wadami wymowy, z których najczęstszą jest seplenienie. Jak temu zapobiec? Jak rodzice bez wykształcenia logopedycznego mogą przewidzieć, że ich dziecko może...

Kiedy 'lowel' i 'lyba'  to już wada wymowy?

Kiedy 'lowel' i 'lyba' to już wada wymo…

Logopeda

Głoska R pojawia się najpóźniej w rozwoju mowy dziecka. Przyjmuje się, że sześciolatek powinien opanować realizację wszystkich głosek, w tym tej najtrudniejszej, czyli R. Czy można więc powiedzieć, że do...

Logopedyczne spojrzenie na smoczek

Logopedyczne spojrzenie na smoczek

Logopeda

Czasami ciężko jest przyznać, że największe korzyści ze smoczka czerpią… rodzice. Smoczek jest bardzo dobrym „wyciszaczem” i łatwo wpaść w sidła traktowania go jako regulatora głośności dziecka. Smoczek pełni też...

Mysiula idzie patuniać

Mysiula idzie patuniać

Logopeda

Na pytanie, co jest ważniejsze: to, jak mówimy do dziecka, czy to, co mówimy do dziecka?, odpowiedź jest prosta – przez pierwszy rok życia dziecka na pierwszy plan wysuwa się...

Zabawa jako stymulacja rozwoju mowy niemowlęcia. cz.II

Zabawa jako stymulacja rozwoju mowy niem…

Logopeda

Dziecko nie potrzebuje tony nowych zabawek, żeby być szczęśliwym, jest natomiast najszczęśliwsze, kiedy sami poświęcamy mu czas, rodzic - to wielofunkcyjna zabawka, nigdy się nie nudzi i zna tysiące pomysłów...

Zabawa jako stymulacja rozwoju mowy niemowlęcia. cz. I

Zabawa jako stymulacja rozwoju mowy niem…

Logopeda

Każda mama, mniej lub bardziej świadomie, wpływa na rozwój mowy swojego dziecka. Zapewne intuicyjnie wykonuje naprawdę ważne ćwiczenia, które ukryte są pod przykrywką zabawy. Nie wszyscy przecież muszą wiedzieć, że...

Czy niemowlak to niemowa?

Czy niemowlak to niemowa?

Logopeda

Choć niemowlę nie włada biegle piękną polszczyzną, potrafi przekazać nam swoje potrzeby czy samopoczucie niemal od pierwszych dni życia. Pomimo, że jest to sposób niewerbalny, komunikaty wydawane są głosowo –...

Wegemaluch.pl Udostępnia materiały na licencji CC BY-NC-ND 4.0 Międzynarodowe. Materiały nieoznaczone CC BY-NC-ND 4.0 - Copyright by WegeMaluch.pl & MagYa 2011-2014. All rights reserved.

Wróć na górę

O Wegemaluch    O Nas    Regulaminy    Polityka Prywatności    Reklama    Promocja    Patronat    Admin    Kontakt    Faq    RSS    Toolbar

coffe Jesteś pewny by przełączyć w wersję dla komputerów stacjonarnych PC?