WegeMaluch.pl

FB TW G+ Zarejestruj Rejestacja / Login

Owoce

Truskawka 10+

truskawka w diecie dzieckaTruskawki są doskonałym źródłem witaminy C – 100 gramów, czyli duża garść, dostarcza jej około 60mg. Jest to ilość, która z nawiązką wystarcza do zaspokojenia dobowego zapotrzebowania na ten składnik u dzieci. Poza tym truskawki zawierają nieco potasu i kwasu foliowego (około 5% dziennego zapotrzebowania). Pozostałe witaminy i minerały są w nich obecne w śladowych ilościach. Truskawki, jak wszystkie owoce, są dobrym źródłem błonnika pokarmowego (2g/100g), składnika niezbędnego dla prawidłowej pracy układu pokarmowego. Jednak tym, co wyróżnia truskawki spośród pozostałych owoców, jest wysoka zawartość przeciwutleniaczy. Są one często pomijanym składnikiem żywności, gdyż nie są niezbędne dla zdrowia, jak na przykład witaminy. Wykazują jednak szereg pozytywnych działań – mają działanie przeciwzapalne, przeciwdrobnoustrojowe, chronią organizm przed stresem oksydacyjnym (czyli szkodliwym działaniem tzw. wolnych rodników), przeciwnowotworowe i wiele innych.

Polifenole zawarte w truskawkach wpływają pozytywnie między innymi na glikemię poposiłkową – zmniejszają gwałtowność skoków glukozy we krwi po spożyciu cukrów prostych. Jest to bardzo korzystne zjawisko, szczególnie w przypadku dzieci, które zwykle nadużywają cukru. Truskawki są bardzo niskokaloryczne (ok. 30 kcal na 100g) i mają bardzo niski indeks glikemiczny (ok. 30). Co więcej, zawarte w nich przeciwutleniacze mają zdolność „obniżania” indeksu glikemicznego równolegle spożytych potraw.

Jednak nie ma róży bez kolców. Największą wadą truskawek jest ich dość silne działanie uczulające. Dlatego nie należy wprowadzać ich do diety dziecka zbyt wcześnie. Bezpieczny moment, aby zacząć podawać dziecku truskawki to 10-12 miesiąc życia. Najczęstszym objawem alergii jest pokrzywka i wysypki, zwykle na plecach i brzuchu. Czasami występuje także biegunka. Jeśli zaobserwowaliśmy taką reakcję u naszego dziecka, musimy bezwzględnie wyeliminować truskawki i wszystkie ich przetwory z jego diety. Jednak alergie tego typu często mijają z wiekiem i po kilku latach możemy na próbę podać dziecku kawałek truskawki, aby sprawdzić, czy ciągle występują objawy uczulenia.

Kolejną wadą truskawek jest ich krótka trwałość. Powinniśmy przechowywać je w łubiance, lub innym przewiewnym opakowaniu, w lodówce, nie dłużej niż dwa dni. Truskawki bardzo dobrze wchłaniają wodę, dlatego należy je myć dopiero bezpośrednio przed spożyciem. Jeśli umyjemy je wcześniej, to szybciej się zepsują.


poradnia halsamgr. Rafał Hornberger, w Poradni Dietetycznej "hälsa" - Dietetyk, specjalista od diet wegetariańskich Absolwent Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji, ze specjalizacją z dietetyki, w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie (SGGW). Rafał jest najmłodszym członkiem zespołu Poradni Dietetycznej "hälsa", jednak w kwestii stosowania diety wegetariańskiej ma długi staż. Połączenie bogatego doświadczenia od strony praktycznej i kierunkowego wykształcenia czyni go specjalistą w dziedzinie wegetarianizmu, który jest dla niego nie tylko dietą, ale również filozofią, stylem życia i pasją. Rafał jest także żywym przykładem na to, że nie jedząc mięsa można aktywnie uprawiać sport - amatorsko trenuje triathlon.







Cieszymy się, że tu trafiłaś / trafiłeś.

Prowadzimy prace nad przygotowaniem wersji mobilnej portalu wegemaluch.pl

Ta wersja platformy mobilnej jest w fazie testów! Prosimy o cierpliwość! (niektóre funkcje mogą nie działać w tej chwili)

 

Wegemaluch.pl Udostępnia materiały na licencji CC BY-NC-ND 4.0 Międzynarodowe. Materiały nieoznaczone CC BY-NC-ND 4.0 - Copyright by WegeMaluch.pl & MagYa 2011-2014. All rights reserved.

Wróć na górę

O Wegemaluch    O Nas    Regulaminy    Polityka Prywatności    Reklama    Promocja    Patronat    Admin    Kontakt    Faq    RSS    Toolbar

coffe Jesteś pewny by przełączyć w wersję dla komputerów stacjonarnych PC?