WegeMaluch.pl

FB TW G+ Zarejestruj Rejestacja / Login

Porady logopedy

Dlaczego moje dziecko nie mówi R?

moje dziecko nie mówi rPrawidłowa wymowa głoski 'R' przez dziecko, a raczej jej brak, niekiedy spędza sen z powiek rodzicom. Dlaczego moja pociecha jeszcze nie opanowała tej umiejętności - to najczęstsze pytanie, jakie słyszę w swojej pracy. Odpowiadam zwykle: „bo jest za mała i ma na to czas”.

To kiedy „ona” będzie?


W procesie rozwoju artykulacji głoska [R] jest głoską, która zwykle pojawia się najpóźniej. Do ok. 3. roku życia dziecko zamienia ją na głoskę [J], czyli zamiast [rak] możemy usłyszeć [jak]. Od trzylatka wymagamy już, aby słowo to brzmiało jako [lak]. Aż do 6. – 7. roku życia, gdzie oczekujemy, żeby [rak] dźwięczał jako [rak]. Rozwój artykulacji, zgodnie z normą, powinien się w tym czasie zakończyć. Oczywiście są dzieci, które wymowę wszystkich dźwięków naszego języka opanują zanim zdmuchną 3 świeczki na urodzinowym torcie. Ale przy porównywaniu dzieci odnośmy się zawsze do normy, a nie do pojedynczych „przypadków”.

moje dziecko nie mówi rPrawidłowa wymowa głoski 'R' przez dziecko, a raczej jej brak, niekiedy spędza sen z powiek rodzicom. Dlaczego moja pociecha jeszcze nie opanowała tej umiejętności - to najczęstsze pytanie, jakie słyszę w swojej pracy. Odpowiadam zwykle: „bo jest za mała i ma na to czas”.

To kiedy „ona” będzie?


W procesie rozwoju artykulacji głoska [R] jest głoską, która zwykle pojawia się najpóźniej. Do ok. 3. roku życia dziecko zamienia ją na głoskę [J], czyli zamiast [rak] możemy usłyszeć [jak]. Od trzylatka wymagamy już, aby słowo to brzmiało jako [lak]. Aż do 6. – 7. roku życia, gdzie oczekujemy, żeby [rak] dźwięczał jako [rak]. Rozwój artykulacji, zgodnie z normą, powinien się w tym czasie zakończyć. Oczywiście są dzieci, które wymowę wszystkich dźwięków naszego języka opanują zanim zdmuchną 3 świeczki na urodzinowym torcie. Ale przy porównywaniu dzieci odnośmy się zawsze do normy, a nie do pojedynczych „przypadków”.

Kiedy do logopedy?

Kiedy do logopedy?

spolgloska RWymowa głoski [R] wymaga odpowiedniej sprawności aparatu artykulacyjnego, a wcześniej prawidłowej budowy języka, warg, podniebienia. Konieczna jest także właściwa jakość słyszenia.

W jaki sposób zatem rodzic może sprawdzić, czy dziecko ma właściwe warunki, aby głoska [r] „powstała” samoistnie. Najbezpieczniej będzie zgłosić się osobiście po poradę do logopedy, który fachowym okiem oceni sytuację. Od razu nadmienię, że warto umówić się ze specjalistą nawet wtedy, kiedy jest się rodzicem niemowlęcia w myśl zasady – lepiej zapobiegać niż leczyć. Logopeda oceni budowę aparatu artykulacyjnego i da wskazówki, w jaki sposób pielęgnować dziecko, aby zminimalizować ryzyko pojawienia się wad wymowy w przyszłości.

Co może zaniepokoić?

Jeśli jednak rodzic nie ma takiej możliwości? Musi wówczas zwrócić uwagę na występowanie poniższych zjawisk. Ich istnienie może przyczynić się do opóźnienia lub deformacji w wymowie, nie tylko głoski [r], ale także innych głosek naszego języka.

  1. Dziecko nie potrafi unieść czubka języka do podniebienia (na tzw. wałek dziąsłowy – wzgórek tuż za zębami) przy otwartych ustach. Przy wykonywaniu tego ćwiczenia przytrzymuje język dolną wargą.
  2. Przy wysuwaniu języka z buzi czubek języka dziecka układa się w kształt górnej części serduszka.
  3. Dziecko często oddycha przy otwartych ustach – w czasie snu, jak i w czasie zabawy, oglądania telewizji.
  4. Napoje (w tym mleko czy kasza) podawane są/były przez butelkę ze smoczkiem, tzw. kubek „niekapek” lub słomkę.
  5. Dziecko niechętnie gryzie twardsze pokarmy, ma ograniczoną dietę, jest tzw. niejadkiem. Dość długo (powyżej 1. roku życia) miał podawane jedzenie tylko w formie papki.
  6. Nałogowo ssie kciuk, wargę, kocyk, smoczek uspokajający itp.

 

Co mogę zrobić?

Czy rodzic może przyspieszyć lub samemu wywołać wymowę głoski [R]?

Przyspieszanie rozwoju nie porady psychologama sensu. Może być nawet szkodliwe. Stymulacja czy zachęcanie, jak najbardziej!

Ale jak to zrobić? Dość nagminnym błędem rodziców jest sposób – Powiedz „rower”, „rabarbar”, „rura” itp. Oczywiście dziecko chce spełnić oczekiwania rodzica, szczególnie, jeśli ten jest nieustępliwy i tego typu żądania wysuwa wobec dziecka kilka razy dziennie. Słyszy (jeśli ma prawidłowy słuch) wibrację i stara się ją naśladować. W przypadku, gdy jego aparat artykulacyjny nie jest jeszcze gotowy, może dojść do deformacji i zamiast wibrować czubek języka, wibruje inna część narządów mowy. To tak jakby chcieć uczyć tańczyć dziecko, nie potrafiące nawet stanąć na nogach. Wystrzegajmy się takich zachowań wobec własnych dzieci.

Co dobrego może rodzic w tym zakresie zrobić? Wszelkie ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny zawsze korzystnie wpływają na jakość wymowy. Nie trzeba być specjalistą, aby wspólnie z dzieckiem porobić „miny” przed lustrem na podstawie bajeczki logopedycznej znalezionej w Google, czy zagrać w samodzielnie zrobioną grę, w której odpowiednie pola wywołują w graczach odpowiedni układ warg, języka czy policzków. Gdy po 6. urodzinach (przy pewności, że problem dotyczy tylko braku umiejętności wymowy tej głoski) [r] brzmi w ustach naszej pociechy jako [l], zgłośmy się o pomoc do profesjonalisty.

Jednak zawsze, niezależnie od wieku dziecka, kiedy narodzą się wątpliwości, skorzystajmy z porady logopedy.

Dla wegemaluch.pl Monika Szczepańska – Duda







Cieszymy się, że tu trafiłaś / trafiłeś.

Prowadzimy prace nad przygotowaniem wersji mobilnej portalu wegemaluch.pl

Ta wersja platformy mobilnej jest w fazie testów! Prosimy o cierpliwość! (niektóre funkcje mogą nie działać w tej chwili)

 

  • 1
  • 2
Poprzedni Następny
Co to jest afazja dziecięca?

Co to jest afazja dziecięca?

Logopeda

Terminologia logopedyczna usiana jest trudnymi słowami: afazja, alalia, dyzartria... Czy powinniśmy się martwić takimi diagnozami? Co to jest afazja? U ludzi dorosłych z afazją, czyli utratą rozumienia mowy oraz z problemami...

Rozwój mowy dziecka - trzylatek nadużywa R

Rozwój mowy dziecka - trzylatek nadużywa…

Logopeda

Dostałam ostatnio pytanie od zatroskanej mamy świeżego przedszkolaka: Czy to normalne, że moje trzy i pół letnie dziecko mówi "rarka" zamiast "lalka", "rody" zamiast "lody" czy "maruch" zamiast "maluch"? Krótkie...

Rozwój mowy dziecka - etapy rozwoju

Rozwój mowy dziecka - etapy rozwoju

Logopeda

Każdy z nas, rodziców zastanawia się czy jego dziecko dobrze się rozwija. Najgorsze, co nas może spotkać, to inny przedstawiciel posiadania maleństwa, który zacznie poddawać w wątpliwość umiejętności smyka. Wtedy...

Rozwój mowy dziecka - błędy językowe

Rozwój mowy dziecka - błędy językowe

Logopeda

Dzieci już od urodzenia uczą się bardzo trudniej umiejętności - mówienia. Najpierw wydobywają z siebie dźwięki nieartykułowane, potem pojedyncze sylaby, aby móc przejść do pojedynczych słów i w końcu zdań...

Od kiedy warto uczyć dziecko języków obcych

Od kiedy warto uczyć dziecko języków obc…

Logopeda

„Im wcześniej, tym lepiej”. „Młody umysł lepiej chłonie”. „Automatycznie wejdzie mu to w krew”. „Bardzo wczesna nauka języków obcych na pewno stymuluje mózg” – te i podobne opinie królują na...

Profilaktyka seplenienia, czyli zabawa w 'nieśmiałego węża'

Profilaktyka seplenienia, czyli zabawa w…

Logopeda

Coraz więcej sześciolatków trafia do szkoły z niezdiagnozowanymi wcześniej wadami wymowy, z których najczęstszą jest seplenienie. Jak temu zapobiec? Jak rodzice bez wykształcenia logopedycznego mogą przewidzieć, że ich dziecko może...

Kiedy 'lowel' i 'lyba'  to już wada wymowy?

Kiedy 'lowel' i 'lyba' to już wada wymo…

Logopeda

Głoska R pojawia się najpóźniej w rozwoju mowy dziecka. Przyjmuje się, że sześciolatek powinien opanować realizację wszystkich głosek, w tym tej najtrudniejszej, czyli R. Czy można więc powiedzieć, że do...

Logopedyczne spojrzenie na smoczek

Logopedyczne spojrzenie na smoczek

Logopeda

Czasami ciężko jest przyznać, że największe korzyści ze smoczka czerpią… rodzice. Smoczek jest bardzo dobrym „wyciszaczem” i łatwo wpaść w sidła traktowania go jako regulatora głośności dziecka. Smoczek pełni też...

Mysiula idzie patuniać

Mysiula idzie patuniać

Logopeda

Na pytanie, co jest ważniejsze: to, jak mówimy do dziecka, czy to, co mówimy do dziecka?, odpowiedź jest prosta – przez pierwszy rok życia dziecka na pierwszy plan wysuwa się...

Muzyka w terapii logopedycznej

Muzyka w terapii logopedycznej

Logopeda

Melodia, dźwięki, rytmy towarzyszą nam od zawsze. Poza ich typową funkcją rozrywkową muzyka jest świetnym narzędziem terapeutycznym. Duża część logopedów wykorzystuje w swojej pracy muzykę do poprawy jakości zajęć z...

Zabawa jako stymulacja rozwoju mowy niemowlęcia. cz.II

Zabawa jako stymulacja rozwoju mowy niem…

Logopeda

Dziecko nie potrzebuje tony nowych zabawek, żeby być szczęśliwym, jest natomiast najszczęśliwsze, kiedy sami poświęcamy mu czas, rodzic - to wielofunkcyjna zabawka, nigdy się nie nudzi i zna tysiące pomysłów...

Zabawa jako stymulacja rozwoju mowy niemowlęcia. cz. I

Zabawa jako stymulacja rozwoju mowy niem…

Logopeda

Każda mama, mniej lub bardziej świadomie, wpływa na rozwój mowy swojego dziecka. Zapewne intuicyjnie wykonuje naprawdę ważne ćwiczenia, które ukryte są pod przykrywką zabawy. Nie wszyscy przecież muszą wiedzieć, że...

Czy niemowlak to niemowa?

Czy niemowlak to niemowa?

Logopeda

Choć niemowlę nie włada biegle piękną polszczyzną, potrafi przekazać nam swoje potrzeby czy samopoczucie niemal od pierwszych dni życia. Pomimo, że jest to sposób niewerbalny, komunikaty wydawane są głosowo –...

Wegemaluch.pl Udostępnia materiały na licencji CC BY-NC-ND 4.0 Międzynarodowe. Materiały nieoznaczone CC BY-NC-ND 4.0 - Copyright by WegeMaluch.pl & MagYa 2011-2014. All rights reserved.

Wróć na górę

O Wegemaluch    O Nas    Regulaminy    Polityka Prywatności    Reklama    Promocja    Patronat    Admin    Kontakt    Faq    RSS    Toolbar

coffe Jesteś pewny by przełączyć w wersję dla komputerów stacjonarnych PC?