WegeMaluch.pl

FB TW G+ Zarejestruj Rejestacja / Login

Ziarna

Kasza jaglana 6+

kasza jaglanaJest jedną z najzdrowszych kasz, występującą w wielu potrawach kuchni wschodnioeuropejskich. Charakteryzuje się niezwykle delikatnym smakiem i urzekającym zapachem, dlatego może śmiało konkurować z typowym dla kuchni afrykańskiej i bliskowschodniej kuskusem. Warto zatem, by wróciła do łask, gdyż kasza jaglana była w ostatnich latach niesłusznie zapomniana.

Kasza jaglana powstaje z łuskanego ziarna prosa – w ten sposób uzyskiwano ją już w okresie neolitu, czyli w pierwszych kulturach rolniczych. Uważa się ją zatem za najstarszą znaną człowiekowi kaszę. Co dzięki niej otrzymujemy? Łatwo przyswajalne białko, witaminy z grupy B, witaminę E, miedź i żelazo, lecytynę, a także krzemionkę – nieczęsto spotykaną w produktach spożywczych, a zbawiennie wpływającą na stawy, skórę, włosy i paznokcie. Spożycie jagłów zapobiega odwapnieniu kości oraz korzystnie wpływa na pamięć i koncentrację. Kasza jaglana ma też właściwości antywirusowe, dlatego spożywanie jaglanki należy do tradycyjnych metod walki z przeziębieniem (dzięki temu, że usuwa nadmiar wydzieliny błon śluzowych, jest przede wszystkim znakomitym lekarstwem na katar).

Kasza jaglana nie zawiera glutenu, dlatego może być spożywana przez osoby stosujące dietę bezglutenową. Jest lekkostrawna, nie uczula, a ponadto jako jedyna z kasz ma właściwości zasadotwórcze – pomaga zatem przy odkwaszaniu organizmu. Jednak warto pamiętać, że kasza jaglana zawiera mało błonnika, jest kaloryczna i charakteryzuje ją wysoki indeks glikemiczny (podnosi poziom cukru we krwi). Nie ma jednak żadnych przeciwwskazań, żeby ją podawać nawet małym dzieciom.

Może być podawana na słodko (dobrze jest ugotować ją wtedy pół na pół z mlekiem – będzie delikatniejsza w smaku) lub na sypko, jako znakomity dodatek do warzyw. Trzeba jednak zadbać o to, by straciła gorzkawy smak, przelewając ją przed ugotowaniem na przemian zimną i gorącą wodą. Niektórzy również moczą kaszę przez kilka godzin w wodzie z dodatkiem soku z cytryny.


Przygotowała: Justyna JasikJustyna Jasik

Dietetyk http://www.wygodnadieta.pl/

Absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Entuzjastka zdrowego odżywiania traktująca jedzenie jako najlepszą długotrwałą inwestycję w siebie. Fanka slow food.

Poprawiono: czwartek, 06, marzec 2014 17:18

Odsłony: 3354

Siemię lniane 6+

Siemię lniane jest produktem wysoce odżywczym jak również leczniczym. Składniki odżywcze zawarte w siemieniu lnianym to jedno- i wielonienasycone kwasy tłuszczowe, rozpuszczalny i nierozpuszczalny błonnik pokarmowy, białka (w tym cenne aminokwasy egzogenne),witaminy: E, B1 i B6 , składniki mineralne: magnez, żelazo, cynk, a także flawonoidy, fito estrogeny i lecytyna. Udział siemienia lnianego w diecie zapewnia sprawne działanie przewodu pokarmowego. Usprawnia bowiem perystaltykę jelit, zapobiegając zaparciom, a zawarty w jego nasionach śluz ochrania ściany przełyku, żołądka i dwunastnicy, zmniejszając m.in. ryzyko wystąpienia wrzodów.

Poprawiono: wtorek, 25, październik 2011 13:42

Odsłony: 22138

Czytaj wicej Czytaj więcej...




Cieszymy się, że tu trafiłaś / trafiłeś.

Prowadzimy prace nad przygotowaniem wersji mobilnej portalu wegemaluch.pl

Ta wersja platformy mobilnej jest w fazie testów! Prosimy o cierpliwość! (niektóre funkcje mogą nie działać w tej chwili)

 

Wegemaluch.pl Udostępnia materiały na licencji CC BY-NC-ND 4.0 Międzynarodowe. Materiały nieoznaczone CC BY-NC-ND 4.0 - Copyright by WegeMaluch.pl & MagYa 2011-2014. All rights reserved.

Wróć na górę

O Wegemaluch    O Nas    Regulaminy    Polityka Prywatności    Reklama    Promocja    Patronat    Admin    Kontakt    Faq    RSS    Toolbar

coffe Jesteś pewny by przełączyć w wersję dla komputerów stacjonarnych PC?