WegeMaluch.pl

FB TW G+ Zarejestruj Rejestacja / Login

Mikro i makroelementy

Mikroelementy, składniki śladowe, rodzaj pierwiastków biogennych występujących w organizmie w ilościach śladowych, ale niezbędnych do prawidłowego rozwoju. Należą tu: miedź, żelazo, jod, fluor, cynk, mangan, moblibden, kobalt, selen, bor. Zarówno ich niedobór jak i ich nadmiar ma niekorzystny wpływ na organizm.

Makroelementy, pierwiastki o podstawowym znaczeniu dla organizmów. Występują we względnie dużych ilościach. Stanowią ok. 1% suchej masy. Makroelementy obejmują pierwiastki biogenne: węgiel, wodór, tlen, azot, siarkę i fosfor oraz wapń, magnez, chlor, potas i sód.

Występowanie - podajemy produkty pochodzenia roślinnego.

 

 

 

Wapń

Wapń i fosfor, pozostając ze sobą we wzajemnym stosunku dwa do jednego, zapewniają prawidłowy stan kości i zębów. Warunkiem prawidłowego wchłaniania wapnia jest dostateczna ilość witaminy D w organizmie. Poza tym wapń jest składnikiem budulcowym kośćca i zębów, uszczelnia błony śluzowe, bierze udział w procesach krzepnięcia krwi, wpływa na prawidłowe działanie układu nerwowego i mięśniowego, ma działanie przeciw zapalne i przeciw alergiczne. Poza tym wapń zmniejsza ryzyko raka jelita grubego, wpływa na zachowanie miarowego rytmu serca, łagodzi bezsenność i bierze udział w metabolizmie żelaza.
Wapń wspomaga pracę układu nerwowego, szczególnie w przewodzeniu bodźców. Zwiększona podaż chelatowanego wapnia może pomóc przy przewlekłych bólach pleców. Dodatkowe ilości wapnia łagodzą bolesne skurcze menstruacyjne. Nastolatki cierpiące na „bóle wzrostowe” zauważają, że znikają one wraz ze zwiększonym spożyciem wapnia.

Poprawiono: poniedziałek, 31, październik 2011 14:27

Odsłony: 3538

Czytaj wicej Czytaj więcej...

Mangan

Mangan ubierze udział w prawidłowym tworzeniu kośćca, uczynnia enzymy biorące udział w syntezie białek, kwasów nukleinowych, glikokortykosterydów, w metabolizmie cukrów i procesach krzepnięcia krwi. Zwiększa płodność, wpływa na przemiany tłuszczów i cholesterolu, reguluje pracę układu nerwowego, ułatwia przyswajanie witamin C i B odgrywa ważną rolę w tworzeniu tyroksyny, głównego hormonu tarczycy, konieczny jest do prawidłowego trawienia i wchłaniania składników odżywczych.

Poza tym mangan pomaga usunąć zmęczenie, zapewnia prawidłowe odruchy mięśniowe, odgrywa rolę w zapobieganiu osteoporozie, poprawia pamięć, łagodzi objawy rozdrażnienia, pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu centralnego układu nerwowego oraz odgrywa pewną rolę w procesach reprodukcji. Mangan potrzebny jest również do prawidłowego procesu trawienia i utylizacji produktów pokarmowych.

Poprawiono: poniedziałek, 31, październik 2011 10:34

Odsłony: 3540

Czytaj wicej Czytaj więcej...

Więcej artykułów…

  1. Żelazo
  2. Fosfor
  3. Magnez



Cieszymy się, że tu trafiłaś / trafiłeś.

Prowadzimy prace nad przygotowaniem wersji mobilnej portalu wegemaluch.pl

Ta wersja platformy mobilnej jest w fazie testów! Prosimy o cierpliwość! (niektóre funkcje mogą nie działać w tej chwili)

 

Wegemaluch.pl Udostępnia materiały na licencji CC BY-NC-ND 4.0 Międzynarodowe. Materiały nieoznaczone CC BY-NC-ND 4.0 - Copyright by WegeMaluch.pl & MagYa 2011-2014. All rights reserved.

Wróć na górę

O Wegemaluch    O Nas    Regulaminy    Polityka Prywatności    Reklama    Promocja    Patronat    Admin    Kontakt    Faq    RSS    Toolbar

coffe Jesteś pewny by przełączyć w wersję dla komputerów stacjonarnych PC?