WegeMaluch.pl

FB TW G+ Zarejestruj Rejestacja / Login

Artykuły

Muzyka w terapii logopedycznej

wegedzieciakMelodia, dźwięki, rytmy towarzyszą nam od zawsze. Poza ich typową funkcją rozrywkową muzyka jest świetnym narzędziem terapeutycznym. Duża część logopedów wykorzystuje w swojej pracy muzykę do poprawy jakości zajęć z pacjentem. Jest to bowiem bliska i miła dziedzina małemu dziecku.

W ten sposób doszło do powstania dziedziny tzw. logorytmiki, która dzięki zastosowaniu muzyki staje się ciekawą metodą pracy w trakcie indywidualnej terapii logopedycznej dziecka szczególnie w wieku przedszkolnym stanowiąc zarazem skuteczny i atrakcyjny element terapii. Głównymi elementami muzyki będącymi podstawą ćwiczeń i zabaw są: rytm, metrum, tempo i dynamika. Logorytmika pozwala wykorzystać możliwość oddziaływania na sferę słuchową, słuchowo-ruchową i ruchową. Na bazie ćwiczeń muzyczno-ruchowych wykorzystuje się gry słowno-ruchowe, w których głównym wyznacznikiem jest rytm.

Poprawiono: wtorek, 10, lipiec 2012 13:53

Odsłony: 9176

Czytaj wicej Czytaj więcej...

Mysiula idzie patuniać

jak mówić do dzieckaNa pytanie, co jest ważniejsze: to, jak mówimy do dziecka, czy to, co mówimy do dziecka?, odpowiedź jest prosta – przez pierwszy rok życia dziecka na pierwszy plan wysuwa się sposób mówienia.

Niemowlak jest zbyt mały, aby rozumieć przekaz werbalny. Potrafi jednak odczytywać wiele elementów komunikatu z intonacji, gestów i mimiki nadawcy. Dlatego ważne jest, aby zwracać się do małego człowieka twarzą w twarz – okazję ku temu mamy podczas karmienia, kąpieli, mycia, spaceru… Kontakt wzrokowy podparty powinien być uśmiechem oraz łagodnym, spokojnym tonem głosu. Nie ważne, o czym się opowiada, ważna jest interakcja. Podobnie jest z piosenkami – tu także ważna jest intonacja, nie treść. Równie dobrze, jeśli nie znamy słów kołysanek, możemy nucić zwykłe „na na na”. Dziecko wyczuwa stan emocjonalny swojej mamy i często się z nim identyfikuje.

Poprawiono: niedziela, 18, listopad 2012 18:18

Odsłony: 5318

Czytaj wicej Czytaj więcej...

Profilaktyka seplenienia, czyli zabawa w 'nieśmiałego węża'

spelenienie dzieciCoraz więcej sześciolatków trafia do szkoły z niezdiagnozowanymi wcześniej wadami wymowy, z których najczęstszą jest seplenienie. Jak temu zapobiec? Jak rodzice bez wykształcenia logopedycznego mogą przewidzieć, że ich dziecko może zasilić szeregi sepleniących uczniów?

Ani mama ani tata nie potrzebują przyspieszonego kursu przewidywania przyszłości. Każdemu dziecku przyda się dobry trening rozwojowy, więc nie warto gdybać, czy pociecha będzie czy nie będzie w przyszłości seplenić. Profilaktyka jeszcze nikomu nie zaszkodziła.

Choć słowo „profilaktyka” brzmi dosyć poważnie, zaraz się dowiecie, że może być ona ciekawą zabawą! W poprzednim artykule 'Logopedyczne spojrzenie na smoczek' pożegnaliśmy się ze smoczkiem.

Poprawiono: niedziela, 18, listopad 2012 18:19

Odsłony: 8947

Czytaj wicej Czytaj więcej...

Od kiedy warto uczyć dziecko języków obcych

uczenie języków„Im wcześniej, tym lepiej”. „Młody umysł lepiej chłonie”. „Automatycznie wejdzie mu to w krew”. „Bardzo wczesna nauka języków obcych na pewno stymuluje mózg” – te i podobne opinie królują na polskich forach internetowych, ich autorkami są m.in. mamy, nauczycielki angielskiego i nianie. Przedszkola i szkoły językowe prześcigają się w ofertach nauki języka obcego dla coraz to młodszych dzieci – nawet sześciomiesięcznych! Ich argumenty są na pierwszy rzut oka nie do zbicia, zwłaszcza, że wypowiadają się na ten temat tzw. specjaliści: przełamanie bariery językowej, idealny akcent w przyszłości, przyswojenie języka nieświadomie, dziecko będzie dwujęzyczne (sic!). Nie dziwmy się rodzicom, że dają się podejść, w końcu chcą dla swych pociech jak najlepiej, chcą im ułatwić start w szkole, robią to z poczucia obowiązku, z przekonania, że tak trzeba, tak się teraz robi.

Poprawiono: piątek, 14, grudzień 2012 09:39

Odsłony: 8002

Czytaj wicej Czytaj więcej...

Rozwój mowy dziecka - błędy językowe

porady logoedy - mowa dzieckaDzieci już od urodzenia uczą się bardzo trudniej umiejętności - mówienia. Najpierw wydobywają z siebie dźwięki nieartykułowane, potem pojedyncze sylaby, aby móc przejść do pojedynczych słów i w końcu zdań. Słownik dziecka, czyli zasób słów, początkowo można policzyć na palcach, wkrótce jednak rodziców zalewa olbrzymi, niepoliczalny potok słów. Równolegle do nabywania nowych słów trwa przyswajanie trudnych reguł, które rządzą językiem - fonetyki, fleksji czy składni.

Skupmy się na fleksji. Wielu dorosłych od czasu do czasu ma problem z prawidłową odmianą niektórych słów (mówi się "w cudzysłowiu" czy "w cudzysłowie"?). Czy warto więc uczulać dziecko na błędy językowe już od małego aby nie miało trudności w przyszłości?

Poprawiono: niedziela, 02, luty 2014 18:14

Odsłony: 7700

Czytaj wicej Czytaj więcej...




Cieszymy się, że tu trafiłaś / trafiłeś.

Prowadzimy prace nad przygotowaniem wersji mobilnej portalu wegemaluch.pl

Ta wersja platformy mobilnej jest w fazie testów! Prosimy o cierpliwość! (niektóre funkcje mogą nie działać w tej chwili)

 

Wegemaluch.pl Udostępnia materiały na licencji CC BY-NC-ND 4.0 Międzynarodowe. Materiały nieoznaczone CC BY-NC-ND 4.0 - Copyright by WegeMaluch.pl & MagYa 2011-2014. All rights reserved.

Wróć na górę

O Wegemaluch    O Nas    Regulaminy    Polityka Prywatności    Reklama    Promocja    Patronat    Admin    Kontakt    Faq    RSS    Toolbar

coffe Jesteś pewny by przełączyć w wersję dla komputerów stacjonarnych PC?