WegeMaluch.pl

FB TW G+ Zarejestruj Rejestacja / Login

Artykuły

Soja - co i od kiedy?

szkodliwe działanie soiSoja spośród wszystkich roślin strączkowych ma najwięcej łatwo przyswajalnego białka roślinnego, które swą budową przypomina białko zwierzęce, w związku z tym jest nieocenionym produktem na wegetariańskich stołach. Poza białkiem zawiera witaminy z grupy B, które szczególnie pozytywnie wpływają na układ nerwowy oraz wiele cennych minerałów, takich jak potas, żelazo, magnez, wapń, fosfor. Soja jest również bogata w błonnik oraz wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Zawartość wapnia w mące sojowej jest pięciokrotnie wyższa niż w jajach i dwukrotnie większa niż w mleku krowim. Ze względu na zdecydowanie mniejszą zawartość aminokwasów siarkowych , ziarna soi mają również tę zaletę, że nie powodują dużej utraty wapnia z moczem, tak jak dzieje się to w przypadku nabiału pochodzenia zwierzęcego. Soja w swoim składzie ma również fitoestrogeny (izoflawony i ligniny, hormony roślinne zbliżone w działaniu do ludzkiego hormonu estrogenu), szczególnie cenne dla kobiet. Częste jedzenie soi obniża poziom złego cholesterolu (LDL) we krwi. Według badań Uniwersytetu Wake Forest w USA, soja pomaga również utrzymać nasze komórki nerwowe w dobrej kondycji, dzięki zwiększeniu poziomu substancji neurotroficznych (białek podtrzymujących wzrost komórek, powstawanie neuronów a tym samym dających możliwość przeżycia organizmu).

Poprawiono: sobota, 16, listopad 2013 21:12

Odsłony: 16956

Czytaj wicej Czytaj więcej...

Sucha skóra - jak sobie z nią poradzić?

sucha_skoraSucha skóra jest problemem większości z nas jeżeli przebywamy w klimatyzowanych, ogrzewanych pomieszczeniach lub doświadczamy właśnie zmiany pory roku. Kobiety na całym Świecie od Stanów zjednoczonych po Japonię zmagają się z suchością i nadwrażliwością skóry. Nic w tym dziwnego biorąc pod uwagę, że skóra jest drugim co do wielkości organem ludzkiego ciała narażonym na wszystkie szkodliwe składniki otaczającego nas środowiska.

Podstawową sprawą jest odpowiednie nawodnienie organizmu. Zaleca się aby każdy z nas spożywał mniej więcej 1,5-2 l wody dziennie, w zależności od tego ile wody przyjmujemy z pożywieniem i czy przypadkiem nie trenujemy lub z innych przyczyn zapotrzebowanie organizmu na ten składnik nie jest zwiększone (np. laktacja). Nie tylko ilość jest jednak istotna, chodzi również o jakość – najlepiej wybierać wodę mineralną, która zawiera co najmniej 80 mg/l jonów magnezowych i 120 mg/l jonów wapniowych.

Poprawiono: poniedziałek, 15, czerwiec 2015 16:45

Odsłony: 7503

Czytaj wicej Czytaj więcej...

Tauryna - co to takiego?

bieg spalaTauryna jest niebiałkowym aminokwasem siarkowym występującym głównie w tkankach zwierzęcych. U ludzi, najwyższe stężenie tauryny występuje w sercu, mózgu (szczególnie w szyszynce i przysadce mózgowej) a także mięśniach, gdzie jest magazynowana. W mniejszej ilości, aminokwas ten występuje w wątrobie, siatkówce oka, krwi, mleku, nadnerczach, jelicie cienkim i płucach.

Tauryna uczestniczy w wielu procesach fizjologicznych, m.in. w 25% odpowiada za pracę wątroby, w 50% za pracę nerek, w 53% mięśni i w 19% za pracę mózgu. Niezbędna jest także dla prawidłowego rozwoju ośrodkowego układu nerwowego, siatkówki oka, zachowania prawidłowych funkcji układu rozrodczego i odpornościowego. Ponadto,  jej biologiczną rolą są procesy związane z kwasami żółciowymi, regulacją ciśnienia osmotycznego w organizmie i innymi, o których nie będę wspominać aby nie utrudniać przejrzystości tekstu, bo i tak jest dość trudny.

Poprawiono: wtorek, 24, czerwiec 2014 09:52

Odsłony: 38494

Czytaj wicej Czytaj więcej...

Syntetyczne przeciwutleniacze w żywności

syntetyczne przeciwutleniacze w żywnościPrzeciwutleniacze są to substancje, które dodane do produktów spożywczych w małych stężeniach zabezpieczają je przed niekorzystnymi zmianami spowodowanymi utlenianiem i przedłużają trwałość produktów spożywczych.

 

Wyróżniamy przeciwutleniacze naturalne i syntetyczne. Naturalne to np. tokoferole w olejach, flawonoidy w owocach i warzywach). Syntetyczne są natomiast związkami, które do żywności wolno dodawać jedynie w ściśle określonych ilościach.

Poniżej wymienię najbardziej szkodliwe przeciwutleniacze. Produkty, do których są dodawane nie powinny być spożywane przez dzieci.

 

Przeciwutleniacze te wchłaniają się dobrze z przewodu pokarmowego i częściowo są odkładane w tkance tłuszczowej.

Poprawiono: piątek, 16, sierpień 2013 05:18

Odsłony: 13510

Czytaj wicej Czytaj więcej...

Warzywa - zdrowie na talerzu

warzywa na dziecięcym talerzuStanowią istotny składnik naszej diety i niezaprzeczalnie dostarczają wielu potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania witamin oraz minerałów. Znajdziemy w nich bogate źródła prowitaminy A oraz beta-karotenu, witamin z grupy B (tj B1, B2, B6 ), witaminę C, E, K, PP, biotynę , kwas foliowy, nikotynowy i pantotenowy, a także szereg ważnych minerałów takich jak wapń, mangan, fosfor, potas, cynk, żelazo, fluor, jod, kobalt, sód, miedź oraz wiele innych. Warzywa,  zatem  są prawdziwą bombą witaminowo-odżywczą na naszym stole. Ponadto są bardzo dobrym źródłem błonnika, który spełnia nieocenioną rolę dla naszego układu pokarmowego, oczyszczając go z zalegających  resztek  pożywienia, wspomagając i usprawniając cały proces trawienia. Zawarte w warzywach związki aromatyczne nadają niepowtarzalny smak naszym potrawom a łatwo przyswajalne cukry są doskonałym zastrzykiem energii. Warzywa możemy podzielić  ze względu na swoje właściwości biologiczne lub na tzw. grupy użytkowe.

Poprawiono: sobota, 16, listopad 2013 21:09

Odsłony: 7214

Czytaj wicej Czytaj więcej...




Cieszymy się, że tu trafiłaś / trafiłeś.

Prowadzimy prace nad przygotowaniem wersji mobilnej portalu wegemaluch.pl

Ta wersja platformy mobilnej jest w fazie testów! Prosimy o cierpliwość! (niektóre funkcje mogą nie działać w tej chwili)

 

Wegemaluch.pl Udostępnia materiały na licencji CC BY-NC-ND 4.0 Międzynarodowe. Materiały nieoznaczone CC BY-NC-ND 4.0 - Copyright by WegeMaluch.pl & MagYa 2011-2014. All rights reserved.

Wróć na górę

O Wegemaluch    O Nas    Regulaminy    Polityka Prywatności    Reklama    Promocja    Patronat    Admin    Kontakt    Faq    RSS    Toolbar

coffe Jesteś pewny by przełączyć w wersję dla komputerów stacjonarnych PC?