WegeMaluch.pl

FB TW G+ Zarejestruj Rejestacja / Login

Artykuły

Weganizm i sport

weganizm_i_sportWeganie muszą zmagać się z różnymi mitami. Jednym z nich jest przekonanie, obecne również wśród „roślinożerców”, że ich dieta uniemożliwia lub utrudnia regularne treningi.

Być może dlatego badanie Tonstand i współpracowników [1] wykazało, że amerykańscy weganie rzadziej niż mięsożercy podejmują aktywność fizyczną. Co ciekawe, mimo to są od nich szczuplejsi o ponad 6 punktów BMI.

Z drugiej strony mamy wybitnych sportowców różnych dyscyplin takich jak ultramaratończyk Scott Jurek, strongman Patrik Baboumian, tenisistka Venus Williams czy zapaśnik Chris Campbell (bez pokrewieństwa z autorem „China Study”), którzy na co dzień przestrzegają diety wegańskiej.

Poprawiono: wtorek, 10, czerwiec 2014 09:58

Odsłony: 8410

Czytaj wicej Czytaj więcej...

Wege ciąża jest zdrowa

ciaza4Planujesz wegańską bądź wegetariańską ciążę? Na pewno rodzina i znajomi, którzy nie wyobrażają sobie życia bez mięsa i serów nie przepuszczą Ci tego! Nie mało nasłuchasz się na temat szkodliwości takiego sposobu żywienia podczas ciąży.

Niestety, póki co wybór wegańskiej ciąży w naszym społeczeństwie nie jest łatwo akceptowany.

Jednak, zastanawiający jest fakt, że kobietom ciężarnym, które nałogowo jedzą suszoną kiełbasę, torty z kremem i kruche ciastka nikt nie zwraca uwagi, bo przecież są to „zachcianki ciążowe”. Czy tak być powinno? Czy wegańska ciąża jest zdrowa dla Ciebie i Twojego dziecka?

Tylko jedna odpowiedź jest prawidłowa - bez względu na rodzaj wybranego sposobu odżywiania się, dieta kobiety ciężarnej powinna być racjonalnie rozplanowana. To od sposobu odżywiania się matki zależy stan płodu, warunki przebiegu porodu, zdrowie narodzonego już dziecka a nawet jego dalsze życie w wieku dorosłym.

Poprawiono: środa, 23, lipiec 2014 18:45

Odsłony: 9524

Czytaj wicej Czytaj więcej...

Witamina B12 - co, jak i gdzie

witamina b12 w warzywachWitamina B12 jest niezwykle ważna w naszym organizmie.

Potrzebna jest do syntezy DNA, wpływa na metabolizm kości (badania udowadniają iż długotrwały niedobór tej witaminy może być czynnikiem osteoporozy), bierze udział w syntezie hemoglobiny, jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego a także wszystkich komórek w naszym ciele.

Witamina B12 nie jest naturalnym składnikiem żadnej rośliny, syntetyzowana jest jedynie przez niektóre gatunki bakterii zasiedlających przewód pokarmowy ssaków (głównie przeżuwaczy) dlatego jej źródłem są produkty pochodzenia zwierzęcego: mięso, mleko, jaja, ryby i skorupiaki.

Żywność pochodzenie roślinnego nie jest dobrym źródłem tej witaminy. Zawartość jej jest tak nieznacząca, że w żaden sposób nie można spełnić dziennych zalecań żywieniowych. Badano jej zawartość w pędach bambusa, warzywach uprawnych, liściach herbaty, fermentowanej soi i algach morskich. Liście herbaty, tempeh i algi co prawda zawierają jej pewną ilość i warto je wprowadzić do diety lecz nie jest to poziom wystarczający do pokrycia zapotrzebowania. Jej biodostępność z alg morskich wymaga dalszych badań.

Poprawiono: wtorek, 16, wrzesień 2014 11:13

Odsłony: 65726

Czytaj wicej Czytaj więcej...

Wegetarianizm a sport

wegetarianizm a sportNie jedząc mięsa można uprawiać dowolną dyscyplinę sportową (nawet kulturystykę), na każdym poziomie zaawansowania (nawet wyczynowym), niezależnie od wieku, płci, czy wyznania. Historia zna przykłady wielu wybitnych sportowców, którzy byli wegetarianami, a nawet weganami. Nie będę tu wszystkich wymieniał, jednak przytoczę jeden przykład, który powinien wystarczyć. Dave Scott – sześciokrotny mistrz świata w triathlonie na dystansie ironman (3,8 km pływania, 180 km jazdy na rowerze, 42 km biegu) od wielu lat z powodzeniem stosował dietę wegetariańską. Skoro nie jedząc mięsa ani ryb można osiągać takie wyniki, i to w jednej z najbardziej wymagających dyscyplin sportowych, oznacza to, że nie ma żadnych granic w wegetariańskim sporcie. Co nie oznacza, że nie ma on żadnych „pułapek”. Jeśli zależy nam na zdrowiu i dobrych wynikach jest kilka kwestii, na które szczególnie warto zwrócić uwagę.

Poprawiono: niedziela, 02, luty 2014 10:26

Odsłony: 8649

Czytaj wicej Czytaj więcej...

Witamina D - witamina słońca

ekspozycja na słońce Pozytywne efekty związane z leczniczymi właściwościami promieni słonecznych odnotowane były już w starożytnej Grecji. Sam Hipokrates wykorzystywał światło słoneczne do leczenia wielu chorób.

 

W 1893 roku odkryto, że światło słoneczne jest przydatne w leczeniu tak poważnej choroby jak toczeń rumieniowaty układowy. W 1903 roku natomiast w ten sam sposób zapoczątkowano leczenie gruźlicy.

Co jest przyczyną uzdrawiającego działania słońca na nasz organizm? Oczywiście witamina D powstająca w naszej skórze pod wpływem jego promieni.

Witamina D w organizmie ssaków powstaje w skórze w wyniku ekspozycji słonecznej (czyli w wyniku działania promieni UV). Dochodzi wtedy do aktywacji w tkance tłuszczowej pochodnej cholesterolu, 7-dehydrocholesterolu w wyniku czego powstaje cholekalcyferol (witamina D3, powszechnie dostępna w postaci suplementów). Na tej samej zasadzie dochodzi do inicjacji roślinnej formy witaminy D- ergokalcyferolu, tylko że ta forma pochodzi z roślin.

Poprawiono: wtorek, 24, czerwiec 2014 09:53

Odsłony: 8215

Czytaj wicej Czytaj więcej...




Cieszymy się, że tu trafiłaś / trafiłeś.

Prowadzimy prace nad przygotowaniem wersji mobilnej portalu wegemaluch.pl

Ta wersja platformy mobilnej jest w fazie testów! Prosimy o cierpliwość! (niektóre funkcje mogą nie działać w tej chwili)

 

Wegemaluch.pl Udostępnia materiały na licencji CC BY-NC-ND 4.0 Międzynarodowe. Materiały nieoznaczone CC BY-NC-ND 4.0 - Copyright by WegeMaluch.pl & MagYa 2011-2014. All rights reserved.

Wróć na górę

O Wegemaluch    O Nas    Regulaminy    Polityka Prywatności    Reklama    Promocja    Patronat    Admin    Kontakt    Faq    RSS    Toolbar

coffe Jesteś pewny by przełączyć w wersję dla komputerów stacjonarnych PC?