Kategoria: Rozwój dziecka Opublikowano
Nieprzespane noce, zapłakany i marudny Maluszek a do tego zdezorientowani rodzice, którym wydaje się że ich Cudo cofa się w rozwoju, ale po kilku tygodniach okazuje się, że nagle umie dużo więcej - czyli krótka charakterystyka skoku rozwojowego.
Pierwszy rok dziecka to niezła rewolucja w mózgu malucha,, którego rozwój odbywa się bardzo szybko. W tym okresie przejdzie on aż 7 skoków rozwojowych.
Skok rozwojowy to okres, kiedy następuje intensywny rozwój psychiczny dziecka. Każdy zwykle trwa od 2 do 4 tygodni, poprzedza je dość wyraźna zmiana zachowania dziecka. Maluch jest marudny, źle śpi i wymaga zwiększonej uwagi. Przed skokiem możemy mieć wrażenie, że dziecko cofnęło się w rozwoju, nie wykonuje czynności, których nauczyło się wcześniej.
Natomiast gdy minie skok, mamy wrażenie, że dziecko szybko i w krótkim czasie nauczyło się wielu nowych rzeczy. U wcześniaków każdy skok przychodzi później, a u dzieci urodzonych po terminie - wcześniej.
Okresy skoków rozwojowych:
5 tydzień życia dziecka
Dziecko zaczyna być bardziej uważne i ”obudzone”, wszystkie zmysły są wrażliwsze niż wcześniej. Od tej pory dziecko słyszy, widzi, czuje zapach i smak zupełnie inaczej niż dotąd i to może się mu wydawać niezrozumiale i przerażające. Jedynym sposobem wyrażenia tego strachu jest krzyk i płacz oraz szukanie bezpieczeństwa w ramionach rodziców.
Nowe umiejętności:
8 tydzień życia dziecka
Dziecko zaczyna rozróżniać wzory w dźwiękach, zapachach i smaku, zauważa, że jego dłonie należą do niego i jakie to uczucie, gdy trzyma się ręce ponad głową czy przed sobą. Dziecko zaczyna mieć kontrolę nad swoimi ruchami, ale nadal są one nieskoordynowane.
Nowe umiejętności:
Nie wszystkie dzieci umieją robić to wszystko – rożne dzieci preferują różne czynności i rożnie intensywnie je ćwiczą.
12 tydzień życia dziecka
Dziecko uczy się rozumieć delikatne różnice i zachowywać się zróżnicowanie. Może np. słyszeć różnice w tonie głosu, zauważać jak zmienia się światło w pokoju, kiedy słonce skryje się za chmurę. Zauważysz, że ruchy dziecka są bardziej miękkie kiedy wyciąga rączki, by coś schwycić lub gdy odwraca głowę śledząc jakiś ruch.
Nowe umiejętności:
19 tydzień życia dziecka
Marudne okresy zaczynają być coraz dłuższe, mogą trwać aż do 6 tygodni i zacząć się już w 14-tym tygodniu.
Dziecko zaczyna rozumieć zdarzenia, w sensie krótkich sekwencji przechodzących z jednego w inny wzór. Innymi słowy możne na przykład nauczyć się wyciągnąć rękę po zabawkę, złapać ją jedną ręką, potrząsnąć, przekręcić i włożyć do buzi. Inny przykład to fakt, ze dziecko możne łączyć dźwięki w sekwencje – np mamama, tatata.
Nowe umiejętności:
26 tydzień życia dziecka
Okres marudzenia możne zacząć się już około 23 tygodnia i trwać około 4 tygodni. Typowe dla tego okresu jest na przykład to, że dziecko źle śpi i wydaje się mieć koszmary senne, jest nieśmiałe w stosunku do obcych, nie ma apetytu, nie chce, żeby zmieniać mu pieluchę czy ubranie. Dużo się teraz dzieje – dziecko zaczyna widzieć i rozumieć różne relacje/stosunki.
Zauważa fizyczną odległość pomiędzy przedmiotami i pomiędzy ludźmi. Pierwszą rzeczą, która dziecko zauważa i na co reaguje jest odległość pomiędzy nim samym a rodzicami. Świadomość, że mama i tata niebezpiecznie zwiększa ta odległość a w dodatku samemu niemożna mieć na to wpływu mogą być dla dziecka przerażające.
Bardzo absorbująca i interesującą jest obecnie obserwacja położenia rożnych rzeczy wobec siebie – rzeczy mogą być w sobie wzajemnie, na sobie, pod sobą itd.
Dziecko zaczyna zauważać jak wpływać na rozwój wypadków, co robić żeby się coś działo. Wyłącznik światła jest super dla tego rodzaju eksperymentów! Dziecko zaczyna zauważać, że niektóre rzeczy/sytuacje są ze sobą związane, na przykład że klucz przekręcony w dziurce w drzwiach wejściowych oznacza, że tata jest w domu! Dziecko zaczyna rozumieć, gdy coś jest ”nie tak” np gdy ludzie zderzą się ze sobą – to możne być zabawne – ale i przerażające. Fizycznie dziecko zaczyna lepiej koordynować swoje ruchy, raczkowanie idzie mu coraz lepiej. Bardzo ważne jest, by pamiętać, że dla każdego dziecka świat relacji będzie innym – własnym- przeżyciem – całkowicie opartym na tych umiejętnościach, które dziecko zdobyło w poprzednich skokach rozwojowych.
Nowe umiejętności:
36 tydzień życia dziecka
Około 36-40 tygodnia Twoje dziecko zaczyna zauważać i rozumieć, że świat można podzielić na grupy.
Dziecko zauważa, że rzeczy mogą mieć cechy wspólne np. mogą brzmieć lub pachnieć podobnie. Niektórzy badacze uważają, że w tym wieku zaczyna rozwijać się inteligencja.
Kiedy dziecko zaczyna dzielić świat według kategorii jego sposób myślenia zaczyna być podobny do myślenia dorosłych. Dlatego zaczynamy lepiej rozumieć własne dzieci ponieważ myślą w podobny sposób do naszego.
Nowe umiejętności:
46 tydzień życia dziecka
W 46 tygodniu ( 44-48 ) dziecko zaczyna znajdować i tworzyć sekwencje za pomocą swoich zmysłów. W poprzednim skoku dziecko często rozbierało przedmioty na części po to, by je zbadać – obecnie zacznie je w tym celu składać – na przykład budować wieżę z klocków zamiast rozbierać zbudowaną wieżę.
Twoje dziecko zaczyna łączyć zdarzenia – np zebranie swoich ubranek z podłogi i włożenie ich do kosza na brudną bieliznę. Zauważysz, że dziecko zaczyna rozumieć, że niektóre zdarzenia zazwyczaj następują po sobie i że wie, jakie następne zdarzenie nastąpi po poprzednim.
Nowe umiejętności:
źródło: strefamamy.pl
Poprawiono: piątek, 31, styczeń 2014 11:03
Odsłony: 29916
Kimże byliby ludzie, gdyby nie czytali książek. Czymże byłby świat, w którym żyjemy, gdyby nie udoskonalanie go naszymi wyobrażeniami o lepszym jutrze. Szkoda, że coraz częściej i śmielej zapominamy o...
Zacznę dość nietypowo bo troszeczkę felietonowo. Jakiś czas temu, dokładne ramy czasowe nie mają chyba sensu, dołączyliśmy się do zbiórki rzeczy dla dzieci z Syrii. Uczestnictwo w tej akcji nabrało...
Cisza? A co to było? Czy tylko ja zadaję sobie to pytanie od ponad pięciu lat? Z pewnością nie :) Dziecko przychodzi na świat z kosmicznie szczwaną umiejętnością – absorbowania uwagi innych...
Na pytanie czy warto grać w szachy, bez wahania i z pełną odpowiedzialnością zawsze odpowiem twierdząco. Nie bez powodu uchodzą za królewską grę. Wpływają zarówno na rozwój naszego mózgu, intelektu...
Strach jest najbardziej instynktownym odczuciem, jaki towarzyszy człowiekowi od samego początku życia. Pomimo iż kojarzy się raczej z rzeczami negatywnymi, jest nam niezbędny do prawidłowego funkcjonowania. Niektórzy psychologowie rozróżniają pojęcia strachu...
Przygodę z językiem migowym rozpocząłem prawie 10 lat temu. Zobaczyłem ogłoszenie na uczelni o kursie migowego i wraz z koleżanką pomyśleliśmy, że możemy spróbować.Na początku traktowałem to jako świetną zabawę...
Chcemy by nasze dzieci chętnie się uczyły, wybierały czas spędzony z książką zamiast gier komputerowych oraz żeby były cierpliwe, wytrwałe i nie zniechęcały się niepowodzeniami. Jak sprawić by rzeczywiście tak było? Z...
Jestem mamą dwóch dziewczynek: 5-letniej Mai i 4-letniej Blanki. Moja starsza córka ma zdiagnozowany autyzm, który przejawia się u niej najczęściej niestandardowym zachowaniem, powtarzaniem czynności w sposób schematyczny, nieuzasadnionym lękiem...
Prawda znana od lat i od lat wiadomo, że przebywania na świeżym powietrzu z dodatkiem różnorodnej aktywności poprawia nastrój, zwiększa odporność i tym samym chroni przed chorobami i bakteriami. Zapewne...
Aż 28 proc. chłopców i 22 proc. dziewcząt w ostatnich klasach szkoły podstawowej ma nadwagę lub jest otyłych – wynika z najnowszych badań Instytutu Żywności i Żywienia przeprowadzonych wspólnie z...
Rebozo to długa na ok 2,5m i szeroka na ok 80cm, meksykańska chusta, która w Meksyku wykorzystywana jest do noszenia niemowląt i dzieci oraz masażu kobiet podczas ciąży, porodu i...
Encyklopedyczne źródła podają, że nazwa „patriotyzm” wywodzi się z greckiej nazwy „πατριά” – „patria” oznaczającej rodzinę, grupę, plemię lub naród wywodzący się od wspólnych przodków, ojców tzw. ojczyznę. „Patria” jest...
Żyjemy w świecie, który oferuje niezwykle szeroki asortyment urządzeń mobilnych. Nowe technologie stają się nieodłącznym elementem człowieka i obejmują każda dziedzinę życia. Prawie każde dziecko w wieku przedszkolnym ma kontakt...
Coraz więcej przedszkoli zarówno publicznych jak i prywatnych zakłada na swoim terenie mini zoo lub też. Bo zdaniem specjalistów kontakt z różnego rodzaju zwierzętami ma niesamowicie korzystny wpływ na rozwój...
'Słowo' to najmocniejsze narzędzie w rękach człowieka. Wypowiedziane od razu zmienia świat na dobry lub na zły. Niestety, wielu z nas zapomina, że rzucone o tak sobie – bez przemyślenia...
Rolki to świetny sposób na aktywne spędzanie czasu nie tylko dla dorosłych, ale również dla dzieci. Dzięki tej formie aktywności maluch rozwija mięśnie, poczucie równowagi i refleks. Przede wszystkim jednak...
Uczę na początku chodzenia na smyczy i przy wózku każdego psa osobno, potem dopiero łączę. Lepiej na początku brać po jednym psie na zmianę niż wziąć wszystkie na raz, zdenerwować...
Kiedy po raz pierwszy usłyszałam o BLW, byłam sceptyczna – jak to, mam pozwolić mojemu dziecku wybierać to, co chce zjeść? Stanie z boku, gdy kilkumiesięczne niemowlę samodzielne wkłada sobie...
Ucho choć słyszy, musi się jeszcze wprawić w słuchaniu. Tak jak rodzice uczą swoje pociechy jeździć na rowerze, tak powinni też nauczyć je słuchania. Dobrze wyćwiczone ucho ułatwia rozumienie świata...
Mój pies bardzo mocno ciągnie. Należy do psów ras północnych, potrzebuje dużo ruchu, nie mam dość czasu, by go nauczyć, ale nie mogę po spuścić ze smyczy- co mam zrobić...
W stosunku do okresu poniemowlęcego tempo rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym jest nieco niższe. Mimo to nadal ważne jest dbanie o jego dietę i dostarczanie produktów pełnowartościowych. Dziecko w wieku...
W stosunku do okresu poniemowlęcego tempo rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym jest nieco niższe. Mimo to nadal ważne jest dbanie o jego dietę i dostarczanie produktów pełnowartościowych. Dziecko w wieku...
Pies jaki jest- każdy widzi, ale na swój własny sposób. Dla jednych oczywiste jest to, że pies ma reagować na podstawowe komendy i nawet bez pomocy potrafią tego nauczyć psa...
„Nic tak nie wpływa na ducha jak ciało” Gombrowicz Dotyk jest pierwszym zmysłem, który rozwija się w życiu płodowym i ma to miejsce już w 8 tygodniu od poczęcia, kiedy układ...
Na Waszą prośbę Monika Skowron, dietetyk, mama prawie 2-letniego weganiana przygotowała przykładowe jadłospisy dla wegetarianina i weganina powyżej pierwszego roku życia. Znajdziecie tutaj propozycje śniadań, obiadu, podwieczorku i kolacji. Zachęcamy do lektury...
Organizm małego dziecka jest bardzo wyjątkowy. Z jednej strony potrzebuje całego zestawu składników odżywczych i witamin, z drugiej jednak strony do około 3 roku życia kształtuje się układ pokarmowy. Zatem...
Pierwsze lata życia naszego dziecka mogą być wspaniałym okresem także dla psa. A to dlatego, że spędzamy dużo czasu spacerując z dzieckiem na świeżym powietrzu. Jeśli mamy psa, chcielibyśmy, by...
Trening czystości najlepiej zacząć w drugim roku życia. Większość dzieci zaczyna interesować się nocnikiem bliżej drugich urodzin, ale jest też grupa maluchów, która po ukończeniu pierwszego roku życia zaczyna korzystać...
Kontakt z szeroko pojętą sztuką jest bardzo ważnym elementem w rozwoju emocjonalnym i społecznym każdego człowieka w tym dziecka. Z jednej strony może służyć jako bierna rozrywka, dająca odetchnąć od...
Wybór konkretnej pieluszki to odpowiedź na potrzeby zarówno Rodzica, jak i Dziecka. Może być ich tak samo dużo, jak wielu użytkowników wielorazowego asortymentu. Do najważniejszych należą: - wiek dziecka: im starsze...
Wstęp – Będziemy mieli dziecko! Mamy w domu psa, a spodziewamy się dziecka. Wspaniale! Wystarczy, że solidnie to zaplanujemy i przygotujemy naszego psa na powiększenie rodziny – a będzie kompanem całej...
W przypadku Noworodka sprawa pieluszkowania ekologicznego jest tak naprawdę prosta. Nie potrzeba chłonnej pieluszki, bo i tak należy ją zmieniać co 1-1,5h z racji częstych kupek. Z tego samego powodu...
Aby zapewnić naszym dzieciom bezpieczeństwo w kontakcie z psem, przekazujmy im prawdę o zachowaniach psa. Wykorzystujmy nadarzające się okazje, by przekazywać informacje na temat tego, jaką istotą jest pies i...
Dorośli, chcąc chronić swoje dzieci przed pogryzieniem przez psa, często nieświadomie uczą dzieci zachowań, które paradoksalnie zwiększają, a nie zmniejszają ryzyko pogryzienia. W swej pracy spotykam dzieci, u których strach i...
Wszystkie informacje ze środowiska zewnętrznego i wewnętrznego docierają do nas przez narządy zmysłów, a stąd kierowane są do ośrodkowego układu nerwowego. Następnie mózg przetwarza, interpretuje i wykorzystuje te informacje w...
Z prowadzonych statystyk wynika, że pogryzienia dzieci przez psy zdarzają się najczęściej w ich domach rodzinnych, a sprawcami są psy, które z nimi wspólnie mieszkają. Grupę największego ryzyka stanowią dzieci w...
Koty są zwierzętami, które lubią stałe rytuały i niezmienny porządek dnia. Każda duża zmiana w ich otoczeniu powoduje pojawienie się dyskomfortu i zaburza ich poczucie bezpieczeństwa. Dlatego tak ważne jest...
Pojawienie się noworodka w domu jest dla każdego psa bardzo dużym stresem. Spowodowany jest on zmniejszeniem uwagi, jaką zwykle domownicy poświęcali psu, zmianą rozkładu dnia, oraz bogactwem nowych sytuacji, dźwięków...
Zdecydowanie nie! Dziecko, jeśli jest gotowe, tzn. jego umiejętności motoryczne, reakcje równoważne oraz napięcie posturalne, czyli prawidłowa praca mięśni tułowia są odpowiednio wykształcone, usiądzie sobie samo. Zbyt wczesne sadzanie może spowodować i/lub...
Proponuję Państwu spojrzenie na relację dziecka i psa w kontekście emocji i uczuć, jakie obecność pieska może wywołać u dzieci w wieku od 3 lat wzwyż oraz umiejętności społecznych, jakich...
Większość ludzi – dorosłych i dzieci – lubi bawić się z psami. To jest przyjemne dla człowieka. Dla psa również – jeśli odbywa się w odpowiedni dla niego sposób. Czasem...
Masaż shantala wywodzi się z Indii, zaś do Europy sprowadził go francuski położnik F. Leboyer. Od lat prowadzone są badania przez pedagogów, psychologów, jak i neurologów nad znaczeniem dotyku dla...
To, czy prawidłowo rozwijające się dziecko będzie raczkować zależy przede wszystkim od jego informacji genetycznej. Niewielki odsetek dzieci zamienia fazy rozwojowe, tzn. najpierw przyjmuje pozycję pionową, zaczyna chodzić przy sprzętach...
Pierwsze miesiące życia dziecka Po porodzie dziecko może mieć zniekształconą i stosunkowo dużą główkę, opuchnięte powieki, mocno zaróżowioną, pomarszczoną skórę. Niektóre noworodki mają na twarzy zaskórniaki – to skutek niedojrzałej pracy...
Nieprzespane noce, zapłakany i marudny Maluszek a do tego zdezorientowani rodzice, którym wydaje się że ich Cudo cofa się w rozwoju, ale po kilku tygodniach okazuje się, że nagle umie...