WegeMaluch.pl

FB TW G+ Zarejestruj Rejestacja / Login

Artykuły

Kontrowersyjna szklanka mleka przed snem cz.3

Polecałabym raczej szklankę mleka migdałowego (garść migdałów namoczyć na kilka godzin, obrać ze skórki i zmiksować z wodą, doprawiając do smaku odrobiną soli lub/i miodu). Migdały nie tylko działają wzmacniająco, ale też zawierają wszystkie omówione wcześniej „witaminy i minerały dobrego snu” – obfitość dobrze przyswajalnego wapnia, magnezu, witamin z grupy B, tryptofanu i nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Prócz tego przez działanie alkalizujące łagodzą objawy ewentualnej kwasicy i są źródłem dobrze przyswajalnego białka i żelaza.

W przeciwieństwie do migdałów mleko krowie zakwasza i obciąża organizm NIEprzyswajalnymi lub ciężkostrawnymi składnikami. Jeśli ktoś twierdzi, że mleko jest wspaniałym źródłem białka albo wapnia, to niech wyjaśni, dlaczego w krajach o najwyższym spożyciu mleka, np. Europie lub USA, jest też najwyższy procent osteoporozy.

Można by jeszcze dyskutować o wartości mleka eko, czyli pochodzącego bezpośrednio od pasącej się na zielonej trawie krowy. Kto jednak ma do takiego dostęp? Dzieciom najczęściej podaje się mleko z kartonu, czyli nieobjęty kontrolą laboratoryjną koktajl metali ciężkich, pestycydów, hormonów i antybiotyków, aluminium z folii wyścielającej karton i toksyn powstałych w procesie pasteryzacji.

Mleko migdałowe jest idealnym środkiem przed zaśnięciem, bo zawiera i tryptofan i węglowodany, i jest doskonałym źródłem wapnia, najlepszego naturalnego środka uspokajającego, oraz magnezu, który redukuje napięcie.

W odniesieniu do bezsenności ważny jest też sposób przygotowania posiłków. Zwłaszcza należy unikać potraw smażonych, na korzyść gotowanych, duszonych lub pieczonych.

Istotnym elementem jest też smak. Pikantne jedzenie pobudza zmysły, a smak łagodny koi i wycisza. Delikatna gorycz pełnych zbóż, takich jak ryż, pszenica, kleik jęczmienny i owies, uspakaja i wycisza. Korzystnie działają też gorzkawe warzywa zielone: seler naciowy, sałata, ogórek.

Pomocne mogą się również okazać uspakajające przyprawy, np.: koper, bazylia, majeranek, lawenda, rozmaryn, kminek rzymski i zioła (wybierając odpowiednie zioło lub mieszankę należy skonsultować ze specjalistą):

cytryniec chiński (Schisandra chinensis)
owoc morwy (Morus L.)
rumian szlachetny, zwany rzymskim (Anthemis nobilis)
kocimiętka (Nepeta cataria)
tarczyca (Scutellaria laterifolia)
kozłek lekarski (Valeriana officinalis)
owoc dzikiej róży (Rosa canina)
nasiona głożyny pospolitej (Ziziphus jojoba)
nasiona szałwi argentyńskiej (Salvia columbriana)
lawenda (Lavandula L.)
melisa (Melissa officinalis L.)
jaśmin (Jasminum L.)
kwiat pasji
ziele męczennicy cielistej, zwane zielem męki pańskiej (Passiflora incarnata L.)
szyszki chmielu (Chumulus lup ulus)
rumianek (Matricaria chamomilla L.)
szałwia argentyńska (Salvia columbriana)
dzika sałata (Lactuca spp., Lactuca virosa)

Polecałabym raczej szklankę mleka migdałowego (garść migdałów namoczyć na kilka godzin, obrać ze skórki i zmiksować z wodą, doprawiając do smaku odrobiną soli lub/i miodu). Migdały nie tylko działają wzmacniająco, ale też zawierają wszystkie omówione wcześniej „witaminy i minerały dobrego snu” – obfitość dobrze przyswajalnego wapnia, magnezu, witamin z grupy B, tryptofanu i nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Prócz tego przez działanie alkalizujące łagodzą objawy ewentualnej kwasicy i są źródłem dobrze przyswajalnego białka i żelaza.

W przeciwieństwie do migdałów mleko krowie zakwasza i obciąża organizm NIEprzyswajalnymi lub ciężkostrawnymi składnikami. Jeśli ktoś twierdzi, że mleko jest wspaniałym źródłem białka albo wapnia, to niech wyjaśni, dlaczego w krajach o najwyższym spożyciu mleka, np. Europie lub USA, jest też najwyższy procent osteoporozy.

Można by jeszcze dyskutować o wartości mleka eko, czyli pochodzącego bezpośrednio od pasącej się na zielonej trawie krowy. Kto jednak ma do takiego dostęp? Dzieciom najczęściej podaje się mleko z kartonu, czyli nieobjęty kontrolą laboratoryjną koktajl metali ciężkich, pestycydów, hormonów i antybiotyków, aluminium z folii wyścielającej karton i toksyn powstałych w procesie pasteryzacji.

Mleko migdałowe jest idealnym środkiem przed zaśnięciem, bo zawiera i tryptofan i węglowodany, i jest doskonałym źródłem wapnia, najlepszego naturalnego środka uspokajającego, oraz magnezu, który redukuje napięcie.

W odniesieniu do bezsenności ważny jest też sposób przygotowania posiłków. Zwłaszcza należy unikać potraw smażonych, na korzyść gotowanych, duszonych lub pieczonych.

Istotnym elementem jest też smak. Pikantne jedzenie pobudza zmysły, a smak łagodny koi i wycisza. Delikatna gorycz pełnych zbóż, takich jak ryż, pszenica, kleik jęczmienny i owies, uspakaja i wycisza. Korzystnie działają też gorzkawe warzywa zielone: seler naciowy, sałata, ogórek.

Pomocne mogą się również okazać uspakajające przyprawy, np.: koper, bazylia, majeranek, lawenda, rozmaryn, kminek rzymski i zioła (wybierając odpowiednie zioło lub mieszankę należy skonsultować ze specjalistą):

cytryniec chiński (Schisandra chinensis)
owoc morwy (Morus L.)
rumian szlachetny, zwany rzymskim (Anthemis nobilis)
kocimiętka (Nepeta cataria)
tarczyca (Scutellaria laterifolia)
kozłek lekarski (Valeriana officinalis)
owoc dzikiej róży (Rosa canina)
nasiona głożyny pospolitej (Ziziphus jojoba)
nasiona szałwi argentyńskiej (Salvia columbriana)
lawenda (Lavandula L.)
melisa (Melissa officinalis L.)
jaśmin (Jasminum L.)
kwiat pasji
ziele męczennicy cielistej, zwane zielem męki pańskiej (Passiflora incarnata L.)
szyszki chmielu (Chumulus lup ulus)
rumianek (Matricaria chamomilla L.)
szałwia argentyńska (Salvia columbriana)
dzika sałata (Lactuca spp., Lactuca virosa)

Olejki eteryczne

Jest też wiele olejków eterycznych, które pomagają w zaśnięciu, relaksują i łagodzą stres.

Olejek z kuminu (kminu rzymskiego) ma podobne właściwości do olejku z jałowca, dlatego polecany jest przy bezsenności. Jego zaletą jest łagodne działanie – można go używać nawet do masażu niemowląt.

Olejek rumiankowy – rozluźnia i zmniejsza niepokój. Jeszcze skuteczniej działa nasennie rumianek rzymski.

Olejek jaśminowy – uspakaja i rozluźnia mięśnie, działa także przeciwdepresyjnie.

Olejek lawendowy – sprowadza zdrowy sen, uspakaja, łagodzi stany nerwowości i lęku.

Olejek majerankowy – najczęściej używany jest do masażu i jako składnik maści. Dzięki silnym właściwościom uspokajającym jest cenionym produktem pomagających w zasypianiu.

Olejek z jałowca – działa wzmacniająco i uspokajająco, pomaga przy zaburzeniach snu.

Olejek z rumianku rzymskiego – łagodzi stres.

Olejek mandarynkowy – wskazania to: bezsenność, osłabienie, lęki, nerwowość.

Olejek różany – łagodzi bezsenność, zdenerwowanie, ból.

Do kąpieli można zastosować mieszankę olejku majerankowego, rumiankowego i lawendowego. Można też nasączyć olejkami chusteczkę do nosa i powiesić ją w pokoju, pamiętając jednak, aby zapach był bardzo delikatny.

Można też zastosować gotową mieszankę np.: Vapomix CH-4

Olejki można też wykorzystać do masażu lub akupresury. Jednak należy pamiętać, że stosowanie olejków czy ziół to działanie objawowe i bez usunięcia przyczyn i czynników zakłócających sen nie ma sensu.

Woda i powietrze

Na jakość snu duży wpływ ma nie tylko pożywienie, ale również jakość wody i powietrza. Już przed poczęciem warto zabezpieczyć sobie i dziecku dostęp do nieskażonej wody; zwłaszcza w dużych aglomeracjach miejskich jedynym rozwiązaniem może okazać się zakup odpowiedniego filtra. Woda butelkowana nie jest polecana, gdyż po pierwsze, kupując ją, przyczyniamy się do skażenia środowiska, w którym sami żyjemy, po drugie, jej jakość – jak wykazują badania – jest niska5, po trzecie – jest skażona niebezpiecznymi chemikaliami pochodzącymi z plastiku, z którego wykonano butelki (tu link do waszego artykułu na butelek PET).

Można by napisać cały długi artykuł o tym, jak ważną rolę odgrywa w organizmie dobra woda. Analogicznie, wielkie szkody może wyrządzić woda zła, czyli zakwaszona, zanieczyszczona i zainfekowana. W wodzie wykrywa się najróżniejsze toksyny, włącznie z substancjami o działaniu hormonopodobnym.6 Wszystko to wpływa na zdrowie nasze i naszych pociech.

Obfitujące w tlen, korzystnie zjonizowane, dobrze nawilżone, chłodne powietrze sprowadza głęboki, odświeżający sen. Z drugiej strony, duszne, zadymione, przesycone domowymi toksynami, suche, o niekorzystnej jonizacji samo w sobie może uniemożliwiać wyspanie się.

Wniosek nasuwa się sam: wietrzyć sypialnię przed snem, a najlepiej przyzwyczajać dziecko do spania przy uchylonym oknie; jeśli mieszkamy w otoczeniu nieskażonej przyrody, zabezpieczy to i tlen i nawilżenie i jonizację. W innym przypadku warto hodować paprocie (jeśli nie wykluczają ich czasowo alergie), zaopatrzyć się w jonizator i nawilżacz. W obu przypadkach warto w miarę możliwości „odchemizować” dom. Źródłem chemicznych wyziewów może być np. podłoga PCV, wykonane z tworzyw meble, nieekologiczne farby do ścian itp. Wymiana podłogi może sprawiać trudność, ale nie powinna stwarzać problemu zamiana pospolitych proszków do prania na kule lub orzechy piorące (nie rozsiewają chemicznych zapachów i dodatkowo są tańsze od najtańszych proszków tradycyjnych). Podobnie ma się rzecz z pozostałą chemią gospodarczą i kosmetykami. Warte uwagi są też efektywne mikroorganizmy (np. EM-Refersh), których systematyczne stosowanie zabezpiecza przed rozwojem patogennych pleśni, grzybów i bakterii. Warto też zadbać o ekologiczne łóżko: naturalny materac, np. z trawy morskiej, i bawełniana pościel wyprana w orzeszkach lub ekokulach pomogą smacznie zasnąć.

Bardziej ciekawostka niż sprawdzona rada: wg. chińskich lekarzy kolor zielony wycisza i uspakaja. Można więc poeksperymentować z zielonymi zasłonkami lub ścianami.

Przyczyną gorszej jakości snu może być nie tylko domowy smog chemiczny, ale także znacznie bardziej szkodliwy smog elektromagnetyczny, którego najważniejszymi źródłami są komórki, telewizory i komputery. Najgroźniejsze są urządzenia znajdujące się w pobliżu łóżka: telewizory, lampki nocne, elektroniczne budziki czy komórki – im bliżej głowy, tym gorzej, gdyż natężenie pola jest odwrotnie proporcjonalne do odległości (jeśli odległość zmaleje dwukrotnie, pole wzrasta czterokrotnie). Wniosek jest oczywisty – liczba urządzeń elektrycznych powinna być w sypialniach zredukowana do niezbędnego minimum. Po zakończeniu użytkowania najlepiej jest urządzenie odłączyć od sieci. Nie należy zostawiać telewizorów, komputerów, wież stereofonicznych w trybie stand-by. Nie należy prowadzić przewodów elektrycznych pod łóżkiem. Zaleca się stosowanie zasilania bateryjnego. Lepiej stosować urządzenia zaopatrzone we wtyczkę z uziemieniem. Jeżeli w sypialni znajduje się ogrzewanie podłogowe, łóżko powinno być ustawione na podwyższeniu. Łóżko nie powinno też stać przy ścianie, za którą znajduje się źródło promieniowania, np. bojler elektryczny. W nocy trzeba całkowicie wyłączać ściemniacze i nie wolno używać wyposażonych w nie lamp jako nocnego oświetlenia. Wiele z nich nawet w stanie wyłączonym emituje pola magnetyczne. Pomocne mogą się też okazać antyradiacyjne ekrany np. ekrany wykonane z ceramiki EM, które można nakleić na monitor komputera, odbiornika TV, czy telefonu.


czytaj także:
Bezsenność - powody i leczenie cz.1
Dieta na smaczny sen dziecka cz.2


autor: Anna Sosnowska, lekarz medycyny propaguje profilaktykę zdrowotną i naturalne metody terapii w ramach poradni internetowej, stacjonarnych kuracji leczniczych i warsztatów (na temat zdrowego żywienia, naturalnego macierzyństwa, szczepień itp.). Autorka i wydawca kilkudziesięciu publikacji z zakresu ekomedycyny. Wegetarianka od 25 lat.

www.ekomedycyna.net.pl







Cieszymy się, że tu trafiłaś / trafiłeś.

Prowadzimy prace nad przygotowaniem wersji mobilnej portalu wegemaluch.pl

Ta wersja platformy mobilnej jest w fazie testów! Prosimy o cierpliwość! (niektóre funkcje mogą nie działać w tej chwili)

 

Wegemaluch.pl Udostępnia materiały na licencji CC BY-NC-ND 4.0 Międzynarodowe. Materiały nieoznaczone CC BY-NC-ND 4.0 - Copyright by WegeMaluch.pl & MagYa 2011-2014. All rights reserved.

Wróć na górę

O Wegemaluch    O Nas    Regulaminy    Polityka Prywatności    Reklama    Promocja    Patronat    Admin    Kontakt    Faq    RSS    Toolbar

coffe Jesteś pewny by przełączyć w wersję dla komputerów stacjonarnych PC?