WegeMaluch.pl

FB TW G+ Zarejestruj Rejestacja / Login

Co w Czym

Warzywa, owoce, ziarna, przyprawy

Bogactwo różnorodności smaków i zapachów. Świat roślin a zatem świat zdrowia jest w zasięgu Twoich rąk, wystarczy sięgnąć. Dział "co w czym" to mała encyklopedia, w której znajdziesz potrzebne informacje, dzięki którym zaczniesz wprowadzać do diety swojego dziecka "nowości".

Wejdź, przeczytaj, dowiedz się...

  • Warzywa

    Warzywa odgrywają istotną rolę w żywieniu. Dostarczają witaminy C1, B1, B2, K, E i prowitamina A, składniki mineralne (z przewagą pierwiastków metalicznych), kwasy organiczne, pektyny, substancje aromatyczne, cukry łatwo przyswajalne, błonniki (czyli celuloza). Ta mieszanina składników powoduje, że jesteśmy zdrowi. Poza tym warzywa stanowią doskonałą nietuczącą, niskokaloryczną przekąskę. Surowe jak i przetworzone warzywo dostarcza nam mnóstwo potrzebnych (i niezbędnych) do życia substancji. Dlatego rozumie się samo przez się, jak ważne dla zdrowia człowieka jest prawidłowe żywienie polegające na systematycznym dostarczaniu organizmowi odpowiednich ilości warzyw, czyli 4-5 razy dziennie.

     

     

     

    Liczba artykułów:
    0
  • Owoce

    Gdy na ziemi pojawił się człowiek, pojawił się też owoc. Z pestek dziko rosnących owoców zaczęły wyrastać owocowe drzewa i krzewy, które zaczęto pielęgnować. Później ludzie nauczyli się krzyżować różne odmiany ze sobą, aby uzyskać większe owoce. Szybko spostrzeżono, że mają one leczniczy wpływ na zdrowie. Zaczęto je wykorzystywać w zielarstwie. Największą wiedzę na ten temat mieli Hindusi, Chińczycy, Aztekowie i Indianie. Z biegiem czasu ludzie nauczyli się wykonywania przetworów owocowych, opracowali receptury ich przechowywania, suszenia, gotowania i marynowania. Owoce bogate są w witaminę C, B, K, i E. Dziennie zaleca się jeść owoce 3-5 razy co pozwoli nam uniknąć zmęczenia, osłabienia oraz bólu w stawach i kościach.

     

     

     

    Liczba artykułów:
    0
  • Ziarna

    Ziarna powinny stanowić około 40% dziennego pożywienia. Zboża i ziarna od zawsze stanowiły kluczowy pokarm we wszystkich kulturach. Niestety dziś są trochę pomijane w codziennym żywieniu na rzecz produktów wysokobiałkowych. A szkoda, ponieważ obok dużej wartości odżywczej (wysoka zawartość białka, fosforu, cynku, krzemu, fluoru, wapnia, potasu i witamin z grupy B)dzięki obecności błonnika mają też działanie oczyszczające organizm ze zbędnych produktów przemiany materii. Trawienie węglowodanów złożonych zawartych w zbożach to proces bardzo zrównoważony i harmonijny, który dostarcza do organizmu wszelkie potrzebne składniki odżywcze, stopniowo uwalniając energię, co daje energię na kilka godzin efektywnego działania i dobrego samopoczucia. I choćby z tego powodu należy każdego dnia jeść produkty zbożowe i ziarna 4-5 razy.

     

     

     

    Liczba artykułów:
    0
  • Nabiał

    W skład tych produktów wchodzi oczywiście mleko, a także jego przetwory, czyli: sery, twarogi, kefiry, śmietany, serki homogenizowane, jogurty i wiele innych produktów. Do nabiału zaliczane są także jajka. Produkty pochodzenia mlecznego, zawierają m.in. łatwo przyswajalne przez organizm białko, tłuszcze, sole mineralne (fosfor, siarka, magnez, chlor, jod) i witaminy takie jak A, B2, B12, D. Nabiał można spożywać 3-4 razy dziennie, jajka 1-2 razy dziennie. Zawarty w nich wapń dobrze wpływa na układ kostny. Wapń zawarty w nabiale, jest także istotnym składnikiem prawidłowo skomponowanej diety wegetariańskiej nastolatków, kobiet i starszych ludzi.

     

     

     

    Liczba artykułów:
    0
  • Oleje i oliwy

    Tłuszcze to jeden z elementów naszego pożywienia, dostarczający takich składników odżywczych, jak niezbędne kwasy tłuszczowe oraz witaminy A , D i E potrzebne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Tłuszcze są głównym składnikiem energetycznym żywności, mającym dużą wartość kaloryczną. Organizm człowieka spalając 100 g tłuszczu otrzymuje aż 900 kilokalorii (kcal), przy przeciętnym zapotrzebowaniu wynoszącym 2500 kilokalorii dziennie. Na rynku dostępna jest niezliczona liczba olejów roślinnych czy oliwy z oliwek. Przy wyborze odpowiedniego bardzo ważne jest aby zawsze kupować produkt ‘tłoczony na zimno’.

     

     

     

    Liczba artykułów:
    0
  • Przyprawy

    Przyprawy nadają naszym kulinarnym szaleństwom walorów smakowych, zapachowych i w rzadkich przypadkach (takich jak kurkuma czy szafran) wizualnych. W dalekiej przeszłości niektóre rośliny, które obecnie stosujemy jako przyprawy, były stosowane przez znachorów, czarowników i kapłanów. Służyły jako leki, afrodyzjaki, święte oleje, kadzidła itp. Przez całe tysiąclecia handel przyprawami, szczególnie tymi korzennymi pochodzącymi z odległych krajów Azji, przynosił znaczne zyski i był rozwijany. Przypuszczalnie olbrzymie bogactwa króla Salomona pochodziły w znacznej mierze z tego handlu. Celem wypraw morskich Krzysztofa Kolumba i Johna Cabota były zasobne w przyprawy Indie. Wyspy Moluki były wcześniej nazywane Wyspami Korzennymi i to one były głównym celem wyprawy Ferdynanda Magellana, która w rezultacie skończyła się pierwszym opłynięciem kuli ziemskiej. Obecnie centrum wytwarzania przypraw nadal skupia się w południowo-wschodniej Azji, a same Indie mają ponad 80% udziału w ich światowej produkcji.

     

     

     

    Liczba artykułów:
    0
  • Dodatki
    Liczba artykułów:
    1
  • Witaminy

    Witaminy to związki organiczne, których organizm ludzki nie potrafi wytworzyć (lub w niewielkiej ilości, w przewodzie pokarmowym, dzięki specyficznej florze bakteryjnej), muszą one być dostarczone wraz z pożywieniem w gotowej postaci lub w formie prowitamin, które w trakcie przemian metabolicznych uzyskują pełną aktywność biologiczną. Witaminy to związki, nie będące źródłem energii ani strukturalnymi składnikami tkanek, niezbędne jednak dla wzrostu i rozwoju organizmu oraz prawidłowego przebiegu procesów metabolicznych. Ich działanie biologiczne jest widoczne już przy bardzo małych stężeniach.

    Występowanie - podajemy produkty pochodzenia roślinnego.

     

     

     

    Liczba artykułów:
    13
  • Mikro i makroelementy

    Mikroelementy, składniki śladowe, rodzaj pierwiastków biogennych występujących w organizmie w ilościach śladowych, ale niezbędnych do prawidłowego rozwoju. Należą tu: miedź, żelazo, jod, fluor, cynk, mangan, moblibden, kobalt, selen, bor. Zarówno ich niedobór jak i ich nadmiar ma niekorzystny wpływ na organizm.

    Makroelementy, pierwiastki o podstawowym znaczeniu dla organizmów. Występują we względnie dużych ilościach. Stanowią ok. 1% suchej masy. Makroelementy obejmują pierwiastki biogenne: węgiel, wodór, tlen, azot, siarkę i fosfor oraz wapń, magnez, chlor, potas i sód.

    Występowanie - podajemy produkty pochodzenia roślinnego.

     

     

     

    Liczba artykułów:
    13
  • Analizator

    analizator wegemaluch.plTo dział w którym znajdziesz analizę składu kosmetycznych i chemicznych produktów ekologicznych. Odnajdziesz wskazówki dotyczące możliwości uczuleń, lub poznasz całkowicie bezpieczne składniki produktów. Dowiesz się co oznaczają nazwy, które znajdują się na opakowaniach.


    natalia kaczuba
    Działem 'Analizator' opiekuje się mgr kosmetologii Natalia Kaczuba.
    Ukończyła WSZUiE w Poznaniu na kierunku kosmetologia, ze specjalizacją ogólną.
    Jej ulubioną dziedziną kosmetologii jest analiza receptur kosmetycznych, na punkcie której ma małą obsesję. Czyta i bada składy kosmetyków do pielęgnacji ciała, jak i produktów do domu.

    Liczba artykułów:
    24



Cieszymy się, że tu trafiłaś / trafiłeś.

Prowadzimy prace nad przygotowaniem wersji mobilnej portalu wegemaluch.pl

Ta wersja platformy mobilnej jest w fazie testów! Prosimy o cierpliwość! (niektóre funkcje mogą nie działać w tej chwili)

 

Wegemaluch.pl Udostępnia materiały na licencji CC BY-NC-ND 4.0 Międzynarodowe. Materiały nieoznaczone CC BY-NC-ND 4.0 - Copyright by WegeMaluch.pl & MagYa 2011-2014. All rights reserved.

Wróć na górę

O Wegemaluch    O Nas    Regulaminy    Polityka Prywatności    Reklama    Promocja    Patronat    Admin    Kontakt    Faq    RSS    Toolbar

coffe Jesteś pewny by przełączyć w wersję dla komputerów stacjonarnych PC?