WegeMaluch.pl

FB TW G+ Zarejestruj Rejestacja / Login

Porady logopedy

Rozwój mowy dziecka - trzylatek nadużywa R

problem z r Dostałam ostatnio pytanie od zatroskanej mamy świeżego przedszkolaka: Czy to normalne, że moje trzy i pół letnie dziecko mówi "rarka" zamiast "lalka", "rody" zamiast "lody" czy "maruch" zamiast "maluch"? Krótkie pytanie, krótka odpowiedź: Nie!

Dziecko do 3 roku życia powinno rozróżniać słowa oznaczające przeciwieństwa (np. jest - nie ma, daj - zostaw), powinno też wskazywać części ciała, zadawać proste pytania, stosować przeczenia i zaczyna używać liczby mnogiej. Pojawiają się głoski "k", "g" i "l".

Czterolatek potrafi rozróżniać wymowę prawidłową i nieprawidłową (sałata - siałata), buduje coraz dłuższe zdania, jest rozumiane przez osoby spoza rodziny i często jeszcze upraszcza najtrudniejsze głoski: „sz”, „ż”, „cz”, „dż”, „r".

problem z r Dostałam ostatnio pytanie od zatroskanej mamy świeżego przedszkolaka: Czy to normalne, że moje trzy i pół letnie dziecko mówi "rarka" zamiast "lalka", "rody" zamiast "lody" czy "maruch" zamiast "maluch"? Krótkie pytanie, krótka odpowiedź: Nie!

Dziecko do 3 roku życia powinno rozróżniać słowa oznaczające przeciwieństwa (np. jest - nie ma, daj - zostaw), powinno też wskazywać części ciała, zadawać proste pytania, stosować przeczenia i zaczyna używać liczby mnogiej. Pojawiają się głoski "k", "g" i "l".

Czterolatek potrafi rozróżniać wymowę prawidłową i nieprawidłową (sałata - siałata), buduje coraz dłuższe zdania, jest rozumiane przez osoby spoza rodziny i często jeszcze upraszcza najtrudniejsze głoski: „sz”, „ż”, „cz”, „dż”, „r".

porada u specjalisty

Kiedy do logopedy?

rozwój mowy dzieckaJeśli któryś z w.w. kamieni milowych rozwoju nie pojawił się u dziecka, rodzic powinien skonsultować się z logopedą. Większość trzylatków mówi od rana do wieczora, a dzieje się tak dzięki równomiernemu rozwojowi wszystkich funkcji poznawczych (myślenie, pamięć, grafopercepcja, motoryka mała i duża, postrzeganie wzrokowe i postrzeganie słuchowe).

Czasami jednak malec ni stąd ni zowąd zaczyna zamieniać głoskę "l" na głoskę "r". Obie te głoski są charakteryzowane jako sonorne (nie mają odpowiednika bezdźwięcznego), ustne, twarde i przedniojęzykowo-dziąsłowe.

Różnice można dostrzec jedynie w sposobie artykulacji: przy "r" czubek języka wibruje, uderzając w wałek dziąsłowy, a powietrze przepływa przez czubek języka, przy "l" natomiast powietrze przepływa bokami języka, a czubek języka nie drży.

prawdopodobna przyczyna

Prawdopodobna przyczyna nadużywania glosek

Być może dziecko nauczyło się nowej głoski "r" i teraz jej nadużywa (tak, jak czasami dzieci usłyszą jakiś wyraz i go ciągle wypowiadają, bo się cieszą i chwalą nową lingwistyczną zdobyczą), głównie jednak są to starszaki i „zerówkowicze”.

Rzadko dzieci trzyletnie opanowują artykulację głoski "r", ponieważ jest to głoska najtrudniejsza do wymówienia w języku polskim.

Brak tej głoski u maluchów to zjawisko normatywne, ponieważ zdecydowana większość dzieci zamienia tę trudną głoskę na łatwiejszą: "l", "ł" lub "j" (to wada rozwojowa, która mija). Jedynie w pojedynczych przypadkach dzieci trzyletnie wypowiadają "r" zamiast "l". To już nie jest wada rozwojowa, lecz regularna wada wymowy. Może ona minąć z czasem, ale wcale nie musi, a najgorzej będzie, kiedy się utrwali.

propozycje ćwiczeń

Propozycje ćwiczeń językowych

  • rodzic pokazuje dziecku przy lusterku, jak powinno wymawiać się głoskę "l": buzia jest szeroko otwarta, czubekcwiczenia logopedyczne z rodzicami języka dotyka wałka dziąsłowego za górnymi zębami, a dziecko naśladuje ruchy rodzica. Kiedy języczek naszej pociechy jednak dalej drży, możemy spróbować wypowiedzieć głoskę "l", dotykając górnej wargi, a po kilku próbach cofnąć język za zęby,
  • innym sposobem korekcji jest przedłużone wymawianie głoski „a” i podnoszenie czubka języka do górnych dziąseł (wychodzi wtedy sylaba AL). Kolejnym etapem opuszczenie go do zębów dolnych (wychodzi wtedy sylaba LA),
  • następnie należy ćwiczyć sylaby zamknięte: AL OL UL EL IL YL, a potem słowa z głoską "l" obudowaną samogłoskami: ALA OLO ULU ELE ILI, na końcu LA LO LU LE LI. Można skorzystać z zeszytu nr 4 z serii "Kocham czytać" wyd. ARSON – są tam ciekawe i ładne rysunki, atrakcyjne dla maluchów.

Rodzic powinien uświadomić dziecko, że głoski "r" i "l" występują w różnych wyrazach. Można pokazać dziecku kolorowe obrazki: na jednym pani śpiewa LA LA LA, na drugim auto jedzie BRUM BRUM, tu jest LIZAK, a tu RAKIETA – aby dziecko w bliskim sąsiedztwie usłyszało dwie tak różne realizacyjnie od siebie głoski, aby uświadomiło sobie, że istnieje różnica między tymi głoskami.

Poza stricte logopedycznymi ćwiczeniami, podczas swobodnej rozmowy należy korygować wymowę dziecka w sposób delikatny i spokojny, tj. powtórzyć za nim jedynie słowo niepoprawnie wypowiedziane.

Kiedy problem nie mija, powinniśmy skontaktować się z logopedą, który sprawdzi budowę aparatu artykulacyjnego dziecka, postawi dokładną diagnozę, dobierze odpowiednie ćwiczenia i da wskazówki do pracy w domu.

małgorzata karobiel, logopeda


Dla Wegemaluch.pl Małgorzata Korbiel, absolwentka Uniwersytetu Pedagogicznego, logopeda i filologii polski. Prowadzi mobilną terapię logopedyczną "Daję Słowo!"

 







Cieszymy się, że tu trafiłaś / trafiłeś.

Prowadzimy prace nad przygotowaniem wersji mobilnej portalu wegemaluch.pl

Ta wersja platformy mobilnej jest w fazie testów! Prosimy o cierpliwość! (niektóre funkcje mogą nie działać w tej chwili)

 

  • 1
  • 2
Poprzedni Następny
Co to jest afazja dziecięca?

Co to jest afazja dziecięca?

Logopeda

Terminologia logopedyczna usiana jest trudnymi słowami: afazja, alalia, dyzartria... Czy powinniśmy się martwić takimi diagnozami? Co to jest afazja? U ludzi dorosłych z afazją, czyli utratą rozumienia mowy oraz z problemami...

Rozwój mowy dziecka - etapy rozwoju

Rozwój mowy dziecka - etapy rozwoju

Logopeda

Każdy z nas, rodziców zastanawia się czy jego dziecko dobrze się rozwija. Najgorsze, co nas może spotkać, to inny przedstawiciel posiadania maleństwa, który zacznie poddawać w wątpliwość umiejętności smyka. Wtedy...

Rozwój mowy dziecka - błędy językowe

Rozwój mowy dziecka - błędy językowe

Logopeda

Dzieci już od urodzenia uczą się bardzo trudniej umiejętności - mówienia. Najpierw wydobywają z siebie dźwięki nieartykułowane, potem pojedyncze sylaby, aby móc przejść do pojedynczych słów i w końcu zdań...

Dlaczego moje dziecko nie mówi R?

Dlaczego moje dziecko nie mówi R?

Logopeda

Prawidłowa wymowa głoski 'R' przez dziecko, a raczej jej brak, niekiedy spędza sen z powiek rodzicom. Dlaczego moja pociecha jeszcze nie opanowała tej umiejętności - to najczęstsze pytanie, jakie słyszę...

Od kiedy warto uczyć dziecko języków obcych

Od kiedy warto uczyć dziecko języków obc…

Logopeda

„Im wcześniej, tym lepiej”. „Młody umysł lepiej chłonie”. „Automatycznie wejdzie mu to w krew”. „Bardzo wczesna nauka języków obcych na pewno stymuluje mózg” – te i podobne opinie królują na...

Profilaktyka seplenienia, czyli zabawa w 'nieśmiałego węża'

Profilaktyka seplenienia, czyli zabawa w…

Logopeda

Coraz więcej sześciolatków trafia do szkoły z niezdiagnozowanymi wcześniej wadami wymowy, z których najczęstszą jest seplenienie. Jak temu zapobiec? Jak rodzice bez wykształcenia logopedycznego mogą przewidzieć, że ich dziecko może...

Kiedy 'lowel' i 'lyba'  to już wada wymowy?

Kiedy 'lowel' i 'lyba' to już wada wymo…

Logopeda

Głoska R pojawia się najpóźniej w rozwoju mowy dziecka. Przyjmuje się, że sześciolatek powinien opanować realizację wszystkich głosek, w tym tej najtrudniejszej, czyli R. Czy można więc powiedzieć, że do...

Logopedyczne spojrzenie na smoczek

Logopedyczne spojrzenie na smoczek

Logopeda

Czasami ciężko jest przyznać, że największe korzyści ze smoczka czerpią… rodzice. Smoczek jest bardzo dobrym „wyciszaczem” i łatwo wpaść w sidła traktowania go jako regulatora głośności dziecka. Smoczek pełni też...

Mysiula idzie patuniać

Mysiula idzie patuniać

Logopeda

Na pytanie, co jest ważniejsze: to, jak mówimy do dziecka, czy to, co mówimy do dziecka?, odpowiedź jest prosta – przez pierwszy rok życia dziecka na pierwszy plan wysuwa się...

Muzyka w terapii logopedycznej

Muzyka w terapii logopedycznej

Logopeda

Melodia, dźwięki, rytmy towarzyszą nam od zawsze. Poza ich typową funkcją rozrywkową muzyka jest świetnym narzędziem terapeutycznym. Duża część logopedów wykorzystuje w swojej pracy muzykę do poprawy jakości zajęć z...

Zabawa jako stymulacja rozwoju mowy niemowlęcia. cz.II

Zabawa jako stymulacja rozwoju mowy niem…

Logopeda

Dziecko nie potrzebuje tony nowych zabawek, żeby być szczęśliwym, jest natomiast najszczęśliwsze, kiedy sami poświęcamy mu czas, rodzic - to wielofunkcyjna zabawka, nigdy się nie nudzi i zna tysiące pomysłów...

Zabawa jako stymulacja rozwoju mowy niemowlęcia. cz. I

Zabawa jako stymulacja rozwoju mowy niem…

Logopeda

Każda mama, mniej lub bardziej świadomie, wpływa na rozwój mowy swojego dziecka. Zapewne intuicyjnie wykonuje naprawdę ważne ćwiczenia, które ukryte są pod przykrywką zabawy. Nie wszyscy przecież muszą wiedzieć, że...

Czy niemowlak to niemowa?

Czy niemowlak to niemowa?

Logopeda

Choć niemowlę nie włada biegle piękną polszczyzną, potrafi przekazać nam swoje potrzeby czy samopoczucie niemal od pierwszych dni życia. Pomimo, że jest to sposób niewerbalny, komunikaty wydawane są głosowo –...

Wegemaluch.pl Udostępnia materiały na licencji CC BY-NC-ND 4.0 Międzynarodowe. Materiały nieoznaczone CC BY-NC-ND 4.0 - Copyright by WegeMaluch.pl & MagYa 2011-2014. All rights reserved.

Wróć na górę

O Wegemaluch    O Nas    Regulaminy    Polityka Prywatności    Reklama    Promocja    Patronat    Admin    Kontakt    Faq    RSS    Toolbar

coffe Jesteś pewny by przełączyć w wersję dla komputerów stacjonarnych PC?